Automobil, s nímž Seat vstoupil na trh, oslaví zítra své 65. výročí. Tehdy luxusní a elegantní sedan, začal psát příběh značky a vytvořil základy pro budoucí úspěchy.
První Seat 1400 – s registrační značkou B-87.223 – sjel z montážní linky výrobního závodu Zona Franca v Barceloně 13. listopadu 1953, pouhé tři roky po založení španělské společnosti. V prvním roce výroby vznikalo pouhých pět vozidel denně, ale počet vyrobených vozidel, nabízených za cenu 117 000 peset rychle rostl.
Model 1400 byl vyvíjen jako vozidlo, které mělo vytvořit základy podnikání společnosti. Jednalo se o čtyřdveřový sedan pozoruhodné konstrukce s motorem vpředu a pohonem zadních kol.Vůz nalézal uplatnění jako oficiální vozidlo státní moci i jako vozidlo taxislužeb, poskytujících přepravu široké veřejnosti.
Technické údaje modelu, vyráběného zpočátku 925 zaměstnanci výrobního závodu v Barceloně, odpovídaly tehdejší době. Vpředu podélně uložený zážehový motor poháněl kola tuhé zadní nápravy s rozvodovkou. Čtyřválec ve spojení se čtyřstupňovou mechanickou převodovkou poskytoval ze zdvihového objemu 1395 cm3 nejvyšší výkon 44 k, který postačoval k dosažení nejvyšší rychlosti 120 km/h. Zadní tuhá náprava byla opatřena podélnými čtvrteliptickými listovými pery, která současně plnila funkci podélných ramen a byla doplněna vinutými pružinami. Součástí systému zadní nápravy byla i panhardská tyč, která zajišťovala příčné ustavení nápravy vůči karoserii. Na tehdejší dobu se jednalo o velmi moderní konstrukci.
Vnější design modelu 1400 byl inspirován tehdejšími americkými automobily. Zaoblenou záď odlehčovaly zadní světlomety kuželového tvaru. Novinkou na trhu bylo také klenuté jednodílné sklo čelního okna a topení. Vzhledem ke spotřebě paliva 10,5 l/100 km měl vůz se 48 litry paliva v nádrži dlouhý dojezd a umožňoval komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti ustálenou rychlostí 100 km/h.
Do roku 1954 bylo vyrobeno 1345 vozidel první série modelu. To však byl teprve začátek. Výroba modelové řady pokračovala představením modelu 1400 A v roce 1954, 1400 B v roce 1956 a 1400 C v roce 1960. Kromě toho byla vyvinuta řada speciálních verzí.
Zpočátku byly výrobní počty nízké – do konce roku 1954 bylo dodáno 959 vozidel – o rok později se již roční výroba přiblížila hranici 3000 vozů. Podíl dílů španělské výroby přitom dosahoval téměř 100 %. V roce 1956 bylo vyrobeno 7000 vozidel a v následujícím roce 10 000 vozů. Během celého životního cyklu bylo prodáno 98 978 vozů.