Současná konjunktura automobilového průmyslu přináší krásná a skvělá auta jedno za druhým. Výrobci nemusí škrtit náklady a nabízet domácnostem i firmám jen strašně moc užitku za co nejmíň peněz. Ke slovu se víc dostávají modely, na něž se v dobách krize příliš nemyslí, jako jsou kupé či kabriolety. Tak si je užívejte!
Řada 4 vznikla u značky BMW oddělením modelů Coupé, Cabrio a Gran Coupé od dosavadních „trojek“. Proces osamostatňování začal v roce 2013 a současná generace už tvoří svébytnou řadu vozů, které se vyznačují výjimečností a dynamikou. A od té doby po nich zatoužilo už víc než 400 tisíc zákazníků po celém světě. Asi polovina z nich směřuje na evropský trh a celá třetina najde své zákazníky v USA. Čtvrtina veškeré produkce jsou kupé.
Ostré rysy nového modelu nenechají nikoho na pochybách, že se jedná o něco speciálního. Zvlášť když jsou ještě zvýrazněny výbavou M Performance. Na vysvětlenou se sluší dodat, že M Performance se nerovná brutálně rychlým modelům „M“, ale také to není jen běžný M paket. Skoro by se dalo říci, že je to takový předstupeň M4. Jedná se o originální díly, které BMW dodává zákazníkům mimo běžný ceník a najdete je v katalogu M Performance Parts. Pro řadu 4 jsou to speciální kola a brzdová soustava, aerodynamické úpravy karoserie a upravený výfuk včetně koncovek.
Na exteriéru nového modelu najdeme pár odlišností, například šestiúhelníkové světlomety, které přiostřily klasické kroužky, nebo protažená zadní světla, v nichž LED pásy tvoří souvislou linii, ale také široká záď a svalnaté blatníky. Právě kovaná kola a kontrastní žluté třmeny brzdy z výbavy M Performance upoutají pozornost při bočním pohledu na testované auto, stejně působivá je ale i přímá linie, která se táhne od předních k zadním světlometům, a je společná všem modelům řady 4.
V interiéru se odehrály změny kosmetického charakteru, které se dotkly detailů a dekorací. Středový panel nese především volně stojící displej pro ovládání infotainmentu, který je nad výdechy klimatizace. Pod nimi zůstala řada tlačítek audiosystému a pod nimi ovladače prodění vzduchu v kabině. Vedle joysticku automatické převodovky najdete známý kruhový volič systému iDrive, nechybí páka ruční brzdy, kterou zatím stále nenahradila elektrická. Kaplička přístrojů je řešená stejně jako v jiných nových modelech BMW, tedy virtuální ukazatele uložené v 3D rámečcích, mezi dvěma klasickými kruhy je infodisplej s údaji o jízdě.
Sedadla s výrazným bočním vedením nepostrádají výsuvný sedák, v testovaném vozu jsou zdobená atraktivním prošíváním. Překvapení čeká na zadních sedadlech, kde je víc místa, než byste od nízkého třídveřového kupé čekali. Jistě, nástup vám trochu znesnadní absence zadních dveří, ale to je tak veškerý nekomfort, jinak tu mohou pohodlně cestovat dva dospělí. Ani objem zavazadelníku 445 litrů není k zahození.
Vyjma modelu M4 je 440 i vrcholnou motorizací. K dispozici je 326 koní výkonu a impozantní točivý moment 450 Nm, což vás u benzínového motoru opravdu ohromí. Nádherný zvuk šestiválce vylepšený speciálně naladěným výfukem se mění ve sportovním režimu, kdy působivě prská. Nástup výkonu je lineární a trvalý, nepostrádá ale sportovní rysy a rozhodně není sterilní či „laboratorní“. Popisovat geniální automatickou převodovku u BMW je skoro zbytečné, už nějakou dobu se ví, že osmistupňový Steptronic tady nemá chybu. Z nuly na stovku dokáže auto zrychlit za 4,9 sekundy a maximální rychlost je zastropovaná na 250 km/h. Jeho udávaná spotřeba v kombinovaném provozu je 7,0 l/100 km, my jsme během testu dosahovali mezi 9,5 a 11 litrů, v průměru pak 10,5.
Jízdní vlastnosti BMW řady 4 jsou definovány především tužším a nižším podvozkem, oproti řadě 3 má také snížené těžiště o 4 cm. V případě testovaného vozu se do hry vkládá také pohon všech kol xDrive, který zajišťuje v případě potřeby přenos části točivého momentu z upřednostňované zadní nápravy i na přední kola. Vylepšené jsou tlumiče i řízení, k dispozici je také volitelný sportovní režim. Výsledek? Náklony v zatáčkách neexistují, chování neutrální až za hranice vaší představivosti, díky pohonu všech kol také přilnavost za všech okolností. Jediné, z čeho byste měli mít opravdu respekt, je poznání hranice, do které můžete utrhnout záď. Nejde to totiž úplně snadno a auto je už poměrně velké, musíte tedy sami vyzkoušet, kdy ho ještě dokážete vrátit zpátky. A nesmíme ignorovat ani existenci režimu Eco-Pro, který pomáhá rekuperovat brzdnou energii a šetřit palivo. Po okrskovém divočení se taková úsporná možnost může hodit.
Z technologických vychytávek zmiňme alespoň indukční plochu pro nabíjení mobilu v přihrádce pod loketní opěrkou a Wi-fi hotspot pro přístup k rychlému internetu až pro deset mobilních zařízení.
BMW řady 4 Coupé můžete mít už za cenu lehce přes milion korun. Jedná se o benzínový 420i s výkonem 184 koní. V našem případě ale mluvíme o vrcholném benzínu, který není v prvním stupni výbavy dostupný. K mání je až od stupně Advantage, kde začíná na 1,5 milionu korun.
Testovaný model:
BMW 440i xDrive M Performance
motor: zážehový šestiválec 2998 cm3
výkon: 240 kW/326 k při 5500 ot./min.
točivý moment: 450 Nm při 1380 – 5000 ot./min.
rozměry: délka 4640 mm, šířka 1825 mm, výška 1392 mm
rozvor náprav: 2810 mm