V hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi sjel z linky první sériový exemplář přepracovaného modelu Fabia. A dnes také proběhlo představení nového modelu pro české novináře a první jízdy s tímto vozem v okolí Prahy. Čtyři roky po uvedení třetí generace na trh prošla Fabia modernizací, která přinesla nové designové prvky a technické novinky.
Škoda Fabia patří od roku 1999 k nejoblíbenějším modelům české značky. Už první generace si na celém světě našla 1 790 000 zákazníků, druhá generace dosáhla s 1 710 000 prodanými vozy podobně dobrého výsledku. V červnu 2017 z bran mladoboleslavského závodu vyjela půlmiliontá Fabia třetí generace. Dnes je tento model s více než 4,1 miliony prodaných vozů druhou nejprodávanější modelovou řadou v historii podniku. Tento malý vůz se nabízí ve dvou karosářských verzích hatchback a kombi.
Německo je nejdůležitějším odbytištěm modelu. Od uvedení první generace v roce 1999 bylo zákazníkům na tamním trhu dodáno 761 800 vozů. Na druhém místě je domácí trh – Česká republika – s 540 300 vozy dodanými zákazníkům. Na třetím a čtvrtém místě jsou trhy Velké Británie s 335 200 prodanými vozy a Polsko s 314 000 vozy. Zatímco ve Velké Británii se pro hatchback rozhodlo 78 procent zákazníků, v České republice je velice žádaná verze kombi – stejně jako v Německu činí její podíl 43 procent.
Portfolio pohonných jednotek se skládá z benzinových tříválcových motorů o objemu 1,0 litru. Motory MPI mají výkon 44 kW (60 k) resp. 55 kW (75 k). Agregáty TSI díky pokrokovému technickému řešení s turbodmychadlem a přímým vstřikování benzinu dosahují výkonu 70 kW (95 k) nebo 81 kW (110 k). Oba motory TSI jsou vybaveny filtry pevných částic.
Nejsilnější z celkem čtyř motorů lze na přání kombinovat se sedmistupňovou automatickou přímo řazenou převodovkou (DSG), což byl také první vůz, se kterým naše redakce dnes vyjela na testovací jízdu kolem Prahy. A první dojmy? Převodovka se projevila velmi hladkým řazením, pádla pod volantem jsme nenašli a byla by u tohoto typu vozu celkem zbytečná. Infotainment klasicky kvalitní a rychle reagující. Zátah motoru plně dostačující, při obsazení jen řidičem malý a lehký vůz radostně vyráží, zvuk tříválce je kultivovaný, ani hluk v kabině neobtěžuje. Podvozek je příjemně komfortní i přes známou kvalitu našich asfaltek, spotřeba po pár desítkách kilometrů činí kolem 6 litrů. Ale jde o úplně nový a nezajetý vůz, takže na snížení spotřeby se bude moci ještě pracovat.