V Dánsku testovali, jaký je rozdíl mezi opilcem a řidičem, který si hraje s mobilem. Kupodivu veselý řidič i po třech panácích tvrdého řídil líp než ten, kdo za jízdy telefonoval nebo esemeskoval. Takže tomu, kdo si jakkoli hraje za jízdy s mobilem, což je dnes u nás prý více než 60 % všech řidičů, se obloukem vyhněte. Dělají to víc ženy a lidi pod 30.
Starší generace tu potřebu neustále telefonovat, vysílat online nebo chatovat nemá. Když se přesouvá autem z místa na místo, je ráda, že má od telefonu na chvíli klid. Navíc kdo má ve čtyřiceti potřebu se natáčet a věří, že jeho cesta z práce bude někoho zajímat? Tohle ale mladým nevysvětlíte.
Bohužel se ukázalo, že mladí řidiči mobilisti si ještě ke všemu myslí, že i během chatování nebo natáčení videí řídí výborně. Přitom právě tihle řidiči jezdí agresivně, motají se z pruhu do pruhu, nepoužívají blinkry a kvůli nepozornosti nikdy nejsou problémy daleko. Pravděpodobnost nehody se zvyšuje 23 krát. Ještě v roce 2014 celých 80 % pokut za řízení s mobilem dostali muži, ale ženy se už emancipovaly i v tomto směru a dnes jasně dominují.
Skoro pětinu všech nehod zaviní nepozornost řidiče při řízení. Loni u nás takhle na silnicích zemřelo 65 lidí. Třetí nejčastější příčina podobných nehod je mobil za volantem.
Čísla, při kterých se vám za volant bude sedat o trochu hůř:
- až 60 % řidičů za volantem používá mobil
- 30 % esemeskuje nebo chatuje (to šestinásobně zvyšuje riziko havárie)
- šestina fotí nebo natáčí videa
- 35 % šoférů za jízdy často čte zprávy na mobilu
- 76 % řidičů netuší, jakou pokutu můžou za řízení s mobilem dostat (2 body a pokuta 1000 Kč, ve správním nebo trestním řízení 1500/2500 Kč)
„Každodenně vídáváme řidiče, kteří při řízení vozidla drží mobilní telefon a telefonují nebo píší zprávy, čímž se nesoustředí na dění v silničním provozu,“ komentuje aktuální situaci na silnicích plk. Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR. Přitom když telefonujeme, řídíme najednou tak, jako bychom měli v krvi 0,8 promile. Záchranáři a policisté při ohledávání místa nehody často najdou mobil s rozepsanou esemeskou. „Při psaní krátké zprávy ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ dodává Tomáš Neřold, pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR.
Esemeskování je velmi komplexním úkonem. Výsledkem je rozptýlení na třech úrovních zároveň: vizuální (díváte se na obrazovku mobilu), manuální (držíte ho v ruce, takže minimálně jedna ruka není na volantu nebo tam, kde má při řízení být), kognitivní (zaměstnává to vaši mysl a odvádí ji od řízení, narušuje to koncentraci).
Jak které činnosti zvyšují riziko nehody?
- psaní SMS 23x
- vyhledávání telefonního čísla 3x
- mluvení/poslech telefonu 1,3x
- ladění elektronického zařízení 1,4x
Automobilky už kvůli řidičům mobilistům instalují do aut systémy, které automatickým brzděním zabrání městským šťouchancům, když v koloně každý kouká do mobilu. Přesto řidiči na českých silnicích způsobí ročně až deset tisíc škod z povinného ručení, jejichž příčinou je používání mobilu za volantem. Škody jdou až do výše 550 milionů korun.
V Americe chce vláda speciální režim mobilu pro řízení auta. Něco jako když vám po nástupu do letadla letušky řeknou, abyste si laskavě vypnuli svá mobilní zařízení. Podle The New York Times chce vláda výrobce chytrých telefonů dotlačit k tomu, aby podobnou funkci do svých zařízení vložili už při výrobě. Federální vláda požádala Apple, Samsung a další výrobce o vytvoření „řidičského režimu“, který by zablokoval řadu aplikací, které odpoutávají řidičovu pozornost. Nešlo by třeba přehrávat videa, byl by zablokován přístup na sociální sítě i mačkání klávesnice. Prostě už žádné e-maily, SMS, chatování, nebo hraní her za volantem.
Hra Pokémon Go je v USA jedním z impulzů ke změně, protože ji hraje hodně řidičů a už je zdokumentováno mnoho nehod způsobených při hraní této hry. Vývojáři hry zareagovali rychle a upravili ji tak, že nefunguje, pokud se s ní člověk pohybuje vyšší rychlostí než 16 km/h. Musí se ale řešit technické problémy, protože třeba mobil musí nějak rozeznat rozdíl mezi tím, kdy sami řídíte a kdy jedete jen jako spolujezdec nebo třeba sedíte ve vlaku či autobusu. Zdroj: Patalie.cz.