Německý Spolkový správní soud v Lipsku dnes rozhodl, že zákaz vjezdu vozidel s dieselovými motory do center některých německých měst je právně přípustný. Pro řidiče dieselových aut tak začnou možná v některých německých městech platit přísná omezení, protože města si budou moci sama rozhodnout, zda autům na naftu z ekologických důvodů vjezd zakážou, či nikoli.
Možný dopad rozhodnutí soudu na český trh komentuje provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.
„Na českém trhu se postupně vyrovnává podíl naftových a benzinových vozů ve prospěch vozů s benzinovými motory, po kterých je i dlouhodobě vyšší poptávka. V současné době vidíme, že proti sobě jdou dva trendy – mírné zvýšení dovozu levnějších, více ojetých a starších dieselů zejména z Německa a zároveň zvýšený zájem o benzinové zánovní vozy, který registrujeme v prodejních statistikách naší značky Mototechna, kde je o ně zájem až ze 70 %. Starší a tím pádem i rizikovější naftové automobily, které na zdrojových trzích nevyhovují emisním normám a jejichž majitelé se jich zbavují na úkor tuzemského životního prostředí, se k nám vozí již delší dobu. Nečekáme, že by nyní kvůli rozhodnutí německého soudu mělo dojít k nějakému raketovému nárůstu. Proto si nemyslíme, že by se ceny dovozových dieselů měly nějak zásadně snižovat. Naftové vozy s domácím původem si podle nás ceny spíše udrží, protože zde hrají roli i jiné faktory. Lidé totiž kromě ceny hledí i na doloženou servisní historii nebo ověřitelnost stavu tachometru. Zákazníci mají také obecně vyšší důvěru k vozům s původem v České republice,“ řekl Petr Vaněček.
Také Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) vyvrací názor o možnosti masivního výprodeje německých ojetých dieselů do ČR
Již v současné době existují v Německu omezení, která limitují vjezd vozidel do center některých německých měst. Tato omezení existují již několik let a týkají se statisíců německých vozidel. Přesto němečtí řidiči taková vozidla masivně neprodávají a už vůbec ne 20 % pod tržní cenou.
Případné rozhodnutí soudu o plošném zákazu vjezdu dieselových vozidel do center německých měst tak rozhodně nepovede k tomu, že by majitelé takových vozidel řešili tuto situaci jejich masivním prodejem do České republiky. Již nyní Němci velmi dbají na ekologii a pro vjezd do centra využívají alternativní dopravu (metro, tramvaj, autobus).
V České republice je navíc trh s ojetými vozy již natolik vyspělý, že není možné, aby absorboval desítky tisíc vozidel, které nevyhovují emisním limitům. Autobazary takové vozy rozhodně nevykoupí a čeští občané jen velmi obtížně budou akceptovat nabídku německého majitele nevyhovujícího vozu na prodej, byť se slevou 20 %.
Naše statistiky navíc jednoznačně ukazují, že český zákazník poptává vozidlo s českým původem, jasnou servisní historií a takové vozidlo, které splňuje platné emisní limity. Současné české autobazary nejsou platformou pro prodej nekvalitních a vyřazených vozů. Masivní výprodej dieselů z Německa do ČR nenastane.