Reakce na rozhodnutí soudu v Německu k zákazu dieselů do center měst

Německý Spolkový správní soud v Lipsku dnes rozhodl, že zákaz vjezdu vozidel s dieselovými motory do center některých německých měst je právně přípustný. Pro řidiče dieselových aut tak začnou možná v některých německých městech platit přísná omezení, protože města si budou moci sama rozhodnout, zda autům na naftu z ekologických důvodů vjezd zakážou, či nikoli.

Two Pipe On The Car

Možný dopad rozhodnutí soudu na český trh komentuje provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.

Na českém trhu se postupně vyrovnává podíl naftových a benzinových vozů ve prospěch vozů s benzinovými motory, po kterých je i dlouhodobě vyšší poptávka. V současné době vidíme, že proti sobě jdou dva trendy – mírné zvýšení dovozu levnějších, více ojetých a starších dieselů zejména z Německa a zároveň zvýšený zájem o benzinové zánovní vozy, který registrujeme v prodejních statistikách naší značky Mototechna, kde je o ně zájem až ze 70 %. Starší a tím pádem i rizikovější naftové automobily, které na zdrojových trzích nevyhovují emisním  normám a jejichž majitelé se jich zbavují na úkor tuzemského životního prostředí, se k nám vozí již delší dobu. Nečekáme, že by nyní kvůli rozhodnutí německého soudu mělo dojít k nějakému raketovému nárůstu. Proto si nemyslíme, že by se ceny dovozových dieselů měly nějak zásadně snižovat. Naftové vozy s domácím původem si podle nás ceny spíše udrží, protože zde hrají roli i jiné faktory. Lidé totiž kromě ceny hledí i na doloženou servisní historii nebo ověřitelnost stavu tachometru. Zákazníci mají také obecně vyšší důvěru k vozům s původem v České republice,“ řekl Petr Vaněček.

Také Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) vyvrací názor o možnosti masivního výprodeje německých ojetých dieselů do ČR

Již v současné době existují v Německu omezení, která limitují vjezd vozidel do center některých německých měst. Tato omezení existují již několik let a týkají se statisíců německých vozidel. Přesto němečtí řidiči taková vozidla masivně neprodávají a už vůbec ne 20 % pod tržní cenou.

Případné rozhodnutí soudu o plošném zákazu vjezdu dieselových vozidel do center německých měst tak rozhodně nepovede k tomu, že by majitelé takových vozidel řešili tuto situaci jejich masivním prodejem do České republiky. Již nyní Němci velmi dbají na ekologii a pro vjezd do centra využívají alternativní dopravu (metro, tramvaj, autobus).

V České republice je navíc trh s ojetými vozy již natolik vyspělý, že není  možné, aby absorboval desítky tisíc vozidel, které nevyhovují emisním limitům. Autobazary takové vozy rozhodně nevykoupí a čeští občané jen velmi obtížně budou akceptovat nabídku německého majitele nevyhovujícího vozu na prodej, byť se slevou 20 %.

Naše statistiky navíc jednoznačně ukazují, že český zákazník poptává vozidlo s českým původem, jasnou servisní historií a takové vozidlo, které splňuje platné emisní limity. Současné české autobazary nejsou platformou pro prodej nekvalitních a vyřazených vozů. Masivní výprodej dieselů z Německa do ČR nenastane.

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru