Z historie Mitsubishi – Colt a Lancer

Zatímco první vůz Mitsubishi (Model-A) se představil již v roce 1917, MMC nastoupila na vlastní cestu coby samostatná globální společnost až v roce 1970.

Lancer @ safari 1975 - a.cowan

Na pozadí hospodářského růstu Japonska v 50. a 60. dokázala automobilová divize koncernu Mitsubishi Heavy Industries (MHI) v roce 1960 výrazně posílit své aktivity v tomto odvětví uvedením nového modelu Mitsubishi 500: malého vozu, který si stejně dobře poradil ve městě i na nekvalitních cestách.

Přestože automobilová divize zastávala v rámci MHI důležitou roli, vykazovala protichůdné výsledky: zatímco výroba nákladních automobilů a autobusů stabilně rostla až na úroveň jednoho z nejdůležitějších dodavatelů vozidel pro těžké provozní podmínky na japonském trhu, rodící se obchodní aktivity v segmentu osobních vozidel stále neprokázaly svoji životaschopnost.

Snahou firmy bylo zajistit budoucnost automobilové divize v Japonsku A současně rozvoj na globálních trzích. Proto společnost došla k názoru, že nejlepší cestou k růstu bude vyčlenění dceřiné společnosti namísto udržování automobilové divize jako jedné z mnoha divizí MHI.

Od poloviny roku 1967 až do roku 1970 proto MHI zvažovala dva možné scénáře, a to buď vyčlenění nezávislé společnosti zaměřené na výrobu automobilů, anebo posílení schopností automobilové divize prostřednictvím spolupráce s externím partnerem.

Společnost Chrysler Corporation shodou okolností ve stejné době zvažovala způsob, jakým proniknout na rozkvétající japonský trh. Chrysler v rámci svého průzkumu poslal v únoru 1969 své zástupce na návštěvu MHI s cílem vyhodnotit její podnikatelské aktivity v autoprůmyslu.

Na pozadí tehdejšího vývoje kompaktního modelu, který by naplnil nové potřeby trhu v Severní Americe, věnoval Chrysler zvláštní pozornost modelu Colt Galant, jehož vývoj byl v MHI prakticky hotov. Vozu, který Mitsubishi Heavy Industries navrhla nejen pro domácí japonský trh, ale i pro trhy globální, a to na základě know-how získaného při vývoji modelové řady Colt. (Colt 1000, 1100 a 1500).

Partneři proto nijak neváhali a rozhodli se přistoupit k oboustranně výhodné dohodě: V dubnu 1970 byla založena MMC jako dceřiná společnost ve stoprocentním vlastnictví MHI a v červnu 1970 zahájila MMC podnikání s převzetím dřívějších aktivit automobilové divize MHI. V rámci vyčlenění uvedené dceřiné společnosti přešly pod MMC i dřívější závody MHI: Kyoto Works (některé provozy), Nagoya Motor Vehicle Works, Kawasaki Motor Vehicle Works (téhož měsíce přejmenován na „Tokyo Motor Vehicle Works“) a Mizushima Motor Vehicle Works.

Chrysler získal přístup k technologiím výroby kompaktních vozů a současně určité opěrné body v Japonsku, zatímco nová Mitsubishi Motors Corporation získala lepší přístup na mezinárodní trhy.

 V říjnu roku 1970 podepsala MMC se společností Chrysler Corporation tzv. ‘Distribuční smlouvu pro Spojené státy’, pokrývající americký trh. V prosinci téhož roku byla podobná smlouva podepsána i se společností Chrysler Canada. Podpisy smluv doprovázelo i zahájení prodeje modelu Colt Galant (MY71) ve Spojených státech a Kanadě, a to v roli dovozového modelu pro „získání nových zákazníků“, prodávaného pod označením Dodge Colt. V květnu 1971 pak započala distribuce vozidel Mitsubishi prostřednictvím celosvětové sítě prodejců Chrysler International, s výjimkou Japonska, Spojených států a Kanady. Ohledně pokrytí Evropy se MMC v roce 1974 dohodla s Chrysler International na vlastních prodejních a marketingových aktivitách MMC v rámci evropských trhů – což trvalo až do srpna 1982.

Lancer @ safari 1974 - J. Singh

Zatímco model Colt Galant odstartoval v roce 1970 úspěšný vývoz Mitsubishi Motors do Severní Ameriky, prvním celosvětově úspěšným modelem MMC byl menší vůz, jmenovitě Lancer první generace – odolný a hezký malý automobil, o jehož skvělou pověst se zasloužilo mj. testování na neuvěřitelně náročných tratích Rallye Safari ve východní Africe (Keňa) nebo Rallye Jižního kříže v Austrálii s jezdci, jakými byli Andrew Cowan a Joginder Singh…



Facebook

Nejčtenější

Nahoru