Náklady na dopravu v České republice vzrostly a překročily evropský průměr

Podle průzkumu Mobility Barometr 2025, jehož výsledky zveřejnila společnost Europ Assistance, vzrostly náklady domácností na dopravu meziročně nejvíce v České republice. Naopak, náklady na autopojištění jsou u nás dvakrát nižší než evropský průměr a čeští řidiči nejméně využívají asistenční služby.

1744138249885

Podle průzkumu představují měsíční náklady domácností na dopravu v České republice 198 €, překročily evropský průměr (159 €) a patří k nejvyšším v Evropě. Více než 100 € zaplatí měsíčně za dopravu 48 % českých domácností, zatímco ve Švýcarsku je to 72 %, ale například v Portugalsku pouze 33 %, ve Francii 32 % a ve Španělsku 27 % domácností.

“V těchto nákladech jsou zahrnuty veškeré výdaje na osobní automobil včetně paliva, parkování nebo mýtného, veřejnou dopravu a další dopravní prostředky, jako je pronájem auta nebo taxislužba,” vysvětluje Tomáš Chaloupka, vedoucí Europ Assistance pro B2C. “Nejsou v nich zahrnuty náklady na pojištění a cesty v rámci prázdnin nebo dovolených.”

Naopak, průměrné roční náklady na pojištění automobilu činí v České republice 299 €, a přestože meziročně vzrostly o 33 €, zůstávají více než dvakrát nižší než průměr v Evropě (644 €, nárůst o 38 €). “Roční pojistné automobilu do 300 € platí 68 % českých domácností, což je výrazně více než evropský průměr (30 %) a spolu se Španělskem (63 %) nejvíce v Evropě,” dodává Tomáš Chaloupka.

V případě poruchy nebo nehody jsou pro české řidiče nejdůležitějšími službami pomoc na místě (86 %), poskytnutí náhradního vozidla (79 %), nasměrování na smluvní síť opraven (76 %), zajištění náhradní dopravy a sledování odcizeného vozidla (71 %). Z asistenčních služeb nejvíce oceňují schopnost vyřešit problém na místě (28 %), schopnost pomoci po telefonu (21 %) a rychlost odezvy po telefonu (17 %). Stejně jako řidiči v dalších zemích upřednostňujeme komunikaci s živým člověkem (88 %), obliba jiných způsobů (aplikace, virtuální operátor) je méně než poloviční.

“Zajímavé je, že asistenční službu někdy využila pouze třetina českých řidičů (34 %), což je výrazně méně než evropský průměr (48 %),” doplňuje Tomáš Chaloupka.

Ve srovnání s evropským průměrem častěji chodíme, používáme veřejnou dopravu a vlastníme jízdní kolo. Dojezdové vzdálenosti do zaměstnání či do školy jsou podobné jako v dalších evropských zemích. Celkem 54 % obyvatel České republiky dojíždí do práce či do školy méně než 10 kilometrů.

Naopak, méně rozšířený než jinde je home office, práce na dálku. “Z domova pracujeme týdně v průměru 0,9 dne, což je méně než evropský průměr (1,2 dne) a výrazně méně než v Německu nebo ve Švýcarsku (1,4 dne),” uzavírá Tomáš Chaloupka, vedoucí Europ Assistance pro B2C.

Reprezentativní průzkum Mobility Barometr 2025 provedla na přelomu roku pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance, součást skupiny Generali, globální agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Průzkumu, zaměřeného na mobilitu a dopravní návyky obyvatel, se zúčastnilo 9 000 respondentů v 9 zemích Evropy – Belgii, České republice, Francii, Itálii, Německu, Portugalsku, Rakousku, Španělsku a ve Švýcarsku.

 

 

Zdroj: Europ Assistance Foto: Josef Žídek

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru