Zúčastnili jsme se mezinárodního představení a prvních jízd s modernizovaným modelem Škoda Enyaq. Naše cesta vedla z letiště Václava Havla do jižních Čech, a to přímo na břehy Lipna. V jeho okolí jsme mohli vyzkoušet obě verze, a to Enyaq i Coupé. Modely nyní využívají nový designový jazyk značky Škoda Modern Solid. Nabízí prodloužený dojezd a rozsáhlou standardní výbavu. Nová řada navíc přináší vylepšené digitální funkce a pokročilejší asistenční systémy. Novinkou je obousměrné nabíjení, které umožňuje, aby baterie sloužila jako doplňkový zdroj energie pro domácnost. Ceny nového vozu začínají na českém trhu na 1 015 000 Kč včetně DPH.
Do standardní výbavy patří vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, systém KESSY s funkcemi automatického odemykání (Open‑On‑Approach) a automatického zamykání (Walk‑Away Locking), třízónová automatická klimatizace Climatronic, hlídání mrtvého úhlu, prediktivní tempomat, asistent při jízdě v koloně a další technická vylepšení. Novými digitálními funkcemi za příplatek jsou parkování na dálku a uložený parkovací manévr.
Podívejme se na baterie. Lithium-iontová baterie modelu Enyaq 60 se skládá z devíti modulů, z nichž každý má 12 bateriových článků. Celková brutto kapacita činí 63 kWh. Synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný na zadní nápravě vyvíjí maximální výkon 150 kW a na zadní kola přenáší maximální točivý moment 310 Nm. Maximální rychlost činí 160 km/h. Model Enyaq 85 má rovněž elektromotor a pohon zadních kol, ale je vybaven větší lithium iontovou baterií s celkovou brutto kapacitou 82 kWh. Ta se skládá z dvanácti modulů, z nichž každý má 16 bateriových článků. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 210 kW a maximálního točivého momentu 545 Nm. Model Enyaq 85x s druhým asynchronním elektromotorem umístěným na přední nápravě, který umožňuje pohon všech kol, se dodává také s větší baterií složenou z dvanácti modulů, z nichž každý má 24 bateriových článků. Pohon všech kol plynule upravuje výkon přenášený na přední kola, čímž snižuje spotřebu energie a zároveň zvyšuje směrovou stabilitu. Oba tyto modely dosahují nejvyšší rychlosti 180 km/h. Všechny výkonové verze jsou dostupné pro modely Enyaq a Enyaq Coupé ve variantách Selection i Sportline.
Všechny varianty modelu Škoda Enyaq podporují vysoké nabíjecí výkony – až 165 kW pro model Enyaq 60 a nabíjecí výkon až 175 kW pro model Enyaq 85x. Větší baterii lze díky tomu na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem dobít z 10 % na 80 % kapacity již za 28 minut. U modelu Enyaq 60 trvá dobití baterie pouhých 24 minut. Všechny modely Enyaq podporují rychlost nabíjení až 11 kW na nabíjecích stanicích střídavého proudu. Novinkou nových modelů Enyaq 85 a 85x později bude obousměrné nabíjení stejnosměrným proudem. Tato funkce umožňuje, aby baterie elektromobilu sloužila jako doplňkový zdroj energie pro domácnost. S vhodným DC wallboxem pro obousměrné nabíjení a například domácím bateriovým úložištěm budou uživatelé moci řídit tok elektřiny do a z vozu podle svých preferencí, například na základě aktuálních cen elektřiny nebo během výpadku proudu.
Zákazníci si mohou vybírat z několika variant interiéru. Nový udržitelný interiér Lodge, inspirovaný designovým jazykem Modern Solid, využívá ekologické materiály a zdobí jej oranžové doplňky včetně oranžových bezpečnostních pásů. Nový interiér Lounge je převážně šedý a kombinuje umělou kůži a materiál Suedia s kontrastním světle zeleným prošíváním. K dispozici je také interiér Eco Suite s elegantními sedadly v hnědé barvě čalouněnými kůží, která byla vyčiněna pomocí extraktu z listů olivovníku. Na přání dodávaný paket Maxx obohacuje interiéry o elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, masáží, ventilací a elektricky nastavitelnou bederní opěrou.
Škoda Enyaq byla uvedena na trh v roce 2020. Do konce roku 2024 bylo toto elektrické SUV spolu s variantou Coupé dodáno více než 250 000 zákazníků. V roce 2024 byla řada Enyaq třetí nejoblíbenější elektrickou modelovou řadou v Evropě. S více než 79 500 prodanými kusy po celém světě v roce 2024 si Enyaq zajistil přední prodejní pozice na několika klíčových evropských trzích. Na Slovensku a v Estonsku se v roce 2024 dokonce umístil na prvním místě mezi elektromobily. V Německu, největším trhu společnosti Škoda Auto, obsadil druhé místo s více než 25 000 prodanými kusy. Druhé místo obsadil také v Rakousku, Švýcarsku a Litvě a třetí v České republice, Dánsku a Finsku.
Zdroj a foto: Škoda Auto