getty-images-gog-9m2p2bu-unsplash_retina.1984x1130.exact.q65

Po havárii či poškození je ve skutečnosti minimálně 60 % inzerovaných vozidel. „Ačkoli pravděpodobnost havárie roste s věkem, i u mladých ojetin je důležité kontrolovat, zda byly bourané či nikoli. V případě pětiletých aut je po havárii zhruba 25 % z nich, pokud hovoříme o vozovým parku, v případě prodávaných ojetých aut to ale může být i více, neboť se k nám havarovaná auta často účelně dovážejí přes Německo, ale i jiné země, a zde se prodávají právě jako nehavarovaná,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

O haváriích se v Česku nemluví. Jejich zatajování je nejčastějším podvodem

„O haváriích se v Česku prostě nemluví. Upozornit zákazníka na to, že vozidlo bylo v minulosti bourané nebo poškozené, tak znamená konkurenční nevýhodu. V případě nepoctivých prodejců je ale primárním důvodem samozřejmě zisk. Na havarovaném a levně opraveném autě lze vydělat desítky, ale i stovky tisíc korun, a to zejména na vozidlech vykoupených v aukcích po totálních ekonomických škodách. Existují prodejci, a není jich málo, kteří se na prodej vozidel se zatajenou předchozí havárií či dokonce haváriemi speciálně zaměřují,“ upozorňuje dále Martin Pajer s tím, že tato auta nebývají opravena podle technologických postupů výrobce a nemusí splňovat podmínky pro bezpečný provoz. Tato vozidla nemusí mít například funkční bezpečnostní prvky jako jsou airbagy, které často úplně chybí, či mohou mít špatně vyrovnanou osu a vozidlo se může chovat nepředvídatelně v zatáčkách, ale i řadu dalších neduhů.

Zatajování havárií, ale i poškození, je v Česku nejčastějším podvodem při prodeji ojetých aut. Vedle finančních důvodů jsou na vině paradoxně také obavy kupujících. Trhu by pomohlo, kdyby se lidé dříve havarovaných aut méně báli. To, že auto bylo havarované, automaticky neznamená, že ho nelze kvalitně opravit a že by mělo být vyřazené z provozu. „Někteří lidé si stejně to havarované auto koupí, jen o tom nevědí. Lepší je vědět. Pak si mohou zkusit domluvit s prodejcem adekvátní cenu, ale především by si měli nechat nezávislým odborníkem zkontrolovat, jak vozidlo bylo opravené a v jakém je aktuálně technickém stavu,“ doplňuje Pajer s tím, že na Slovensku jsou prodejci mnohem více transparentní. Dodává ještě, že i když se v inzerci o haváriích a poškozeních běžně nemluví, seriózní prodejci je zákazníkovi na přímý dotaz přiznají a nechají ho prověřit si historii auta.

Prověření historie je nejsnazší a nejrychlejší způsob, jak havárii odhalit

Kupující by před koupí ojetého vozu neměli opomíjet prověření jeho historie. Právě to je totiž nejjednodušší, nejrychlejší i nejlevnější způsob, jak havárii či poškození odhalit. Je třeba myslet i na to, že ani prodejce nemusí o haváriích či poškození vždy vědět. Díky prověření historie se však kupující mohou dozvědět, kdy bylo vozidlo havarované, jak škodu vyčíslila pojišťovna a případně mohou vidět i fotografie vozu po havárii.

Zdroj a foto: Cebia