Kia EV9 je na silnici nepřehlédnutelná. Masivní karoserie s délkou 5010 mm, šířkou 1980 mm a výškou 1755 mm působí jako futuristická loď, která přistála z budoucnosti. Designéři si pohráli s každým detailem – ostré hrany, výrazná světelná grafika a masivní maska. Přitom se stále drží korejské elegance, která nesklouzává k přehnanému okázalému stylu. Na první pohled je jasné, že jde o vlajkovou loď značky Kia.
Interiér jako luxusní obývák na kolech
Po usednutí do kabiny vás okamžitě obklopí pocit prostoru a vzdušnosti. V testované verzi se sedmi místy působí interiér doslova jako mobilní obývák. Přední sedačky jsou pohodlné, dobře tvarované a poskytují vynikající výhled na silnici. Dominují mu dva zakřivené displeje propojené v jeden celek, který zajišťuje snadnou a přehlednou obsluhu všech funkcí. Ovládání je intuitivní, ergonomie vyladěná a materiály působí hodnotně. Všude najdete měkčené plasty, prémiové detaily a moderní prvky.
Příjemným překvapením je prostornost ve druhé řadě sedadel. I vyšší postavy si tu budou libovat, prostoru na nohy je dostatek. Jen na nerovnostech se občas projeví tvrdší naladění podvozku – zadní partie má tendenci mírně odskakovat, což je daň za vysokou hmotnost a velikost vozu. Třetí řada sedadel už je spíš nouzová, ale na kratší přesuny zvládne i dospělého.
Zavazadlový prostor?
S velikostí vozu jde ruku v ruce i velkorysý zavazadelník. V sedmimístné konfiguraci nabídne základních 333 litrů, což postačí na menší rodinný výlet. Po sklopení třetí řady se však objem vyšplhá na skvělých 828 litrů a pokud sklopíte i druhou řadu, získáte až 2318 litrů prostoru. Pro dlouhé výpravy nebo sportovní vybavení ideální.
Elektromotor 150 kW a obří baterie: Jak jezdí velké elektrické SUV?
Testovaná verze s pohonem zadních kol a elektromotorem o výkonu 150 kW (203 koní) příjemně překvapila klidným a kultivovaným projevem. Síla přichází plynule, rozjezdy jsou hladké a jízda ve městě je až nečekaně příjemná. Přes dvě a půl tuny těžké SUV se umí rozjet svižně a bezpečně předjíždět i mimo město.
Pod podlahou se ukrývá masivní baterie s využitelnou kapacitou 99,8 kWh. V reálném testu se spotřeba pohybovala kolem 25 kWh na 100 kilometrů, což v praxi znamená dojezd přibližně 400 kilometrů na jedno nabití. Při dálničním tempu spotřeba samozřejmě roste, ale ve městě a na okreskách se dostanete i pod udávaný průměr.
Nabíjení je další silnou stránkou EV9. Na rychlonabíječce o výkonu 350 kW se z 10 na 80 % dostanete za zhruba 24 minut. Při běžném AC nabíjení 11 kW počítejte s plným nabitím přes noc, přibližně za 9 hodin.
Technologická výbava
Kia EV9 přináší moderní technologie, které posouvají komfort i bezpečnost o level výš. Digitální zpětná zrcátka, head-up displej, rozšířená realita v navigaci, 360° kamerový systém nebo třeba rekuperace ovládaná pádly pod volantem – to vše tu najdete. Nechybí ani možnost připojit elektrické spotřebiče přímo k vozu díky funkci V2L (Vehicle-to-Load).
Infotainment je rychlý, přehledný a podporuje všechny důležité funkce včetně bezdrátového Apple CarPlay a Android Auto. Kia navíc slibuje softwarové aktualizace na dálku, což v praxi znamená, že vaše auto bude stále chytřejší.
Cena a výbava
Kia EV9 rozhodně není lidové auto. Cena modelu s pohonem zadních kol, výkonem 150 kW a baterií 99,8 kWh startuje na částce 1 809 980 Kč ve výbavě Earth.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá