Elektrifikace Fordu se uplatnila u dalšího modelu, který díky tomu značka nabídla Evropě ve zcela bezemisním provedení. Crossover Explorer vypadá skvěle a jak se s ním jezdí? Vyzkoušeli jsme v testu.
Světlo světa spatřil na starém kontinentu a vyrábí se v Kolíně. Samozřejmě nad Rýnem. Říká, že se odkazuje ke svým americkým kořenům. První dojem je ale hodně evropský. Kompaktní design s futuristickými prvky, velký kufr a spousta moderních technologií.
Změna je to velká
Oproti původnímu modelu Explorer, který byl takřka pojízdným obývákem, je ten současný spíš drobek. Na délku měří necelých 4,5 metru a na výšku 1,63 metru. Místo mohutného grilu má přední masku typickou pro elektromobily – zcela chybí otvory pro nasávání vzduchu. Místo toho je nad lištou v barvě karoserie označení modelu, což působí docela zajímavě. Navazují na něj světlomety, které mají hezky ostré tvary. Profilu svědčí „plovoucí“ střecha, která přechází do výrazného spoileru na zádi.
Moderní a luxusní kabina
Na první pohled zaujmou pěkně tvarovaná sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, která byla v testovaném vozu luxusně čalouněna i prošita. Mnohem zajímavější je ale řešení palubní desky a přístrojů. Hlavní je velký tablet postavený na výšku. Jeho sklon se totiž dá jednoduchým posouváním měnit. Hodí se to v době, kdy svítí slunce a mění se úhel, pod kterým dopadá do kabiny.
Displej před řidičem je naproti tomu docela malý, je na něj ale dobře vidět skrz volant. Ten je docela velký a nahoře i dole zploštělý. Ergonomicky to dává velmi dobrý smysl, protože na přístroje je bez problémů vidět, a přitom má volant vhodnou velikost pro pohodlné ovládání.
Místa je dost na místě řidiče i spolujezdce, prostorná jsou i sedadla v druhé řadě, což lze přičíst dlouhému rozvoru 2,767 metru. Zavazadelník pojme slušných 470 litrů nákladu a díky vysoko otevíranému víku se sem dají naložit i větší věci.
Vysoký výkon, ale čtyřkolka to není
Elektrický Explorer je k dispozici ve třech variantách, přičemž jen ta nejvýkonnější má pohon všech kol. My jsme testovali prostřední výkonovou verzi, která disponuje 210 kW a poháněná jsou zadní kola. Zásobárnou elektrické energie je akumulátor, v této verzi s kapacitou 77 kW. Podle technických údajů je dojezd v této konfiguraci 602 kilometrů. Při nabití na 95 % se nám před testem ukazoval dojezd 330 kilometrů, ovšem dlužno přiznat, že se jednalo o období s teplotami kolem nuly. Podobné to bylo se spotřebou, která byla po městě 18,8 kWh. Tabulky pak uvádějí 14,5 – 15,3 kWH/100 km.
Jezdí parádně
Navzdory nepřízni počasí a mokrým silnicím prakticky po celou dobu testu se Explorer svými jízdními vlastnostmi opravdu vytáhl. Zrychlení z nuly na stovku za 6,4 sekundy bylo znát na každé křižovatce, parádní dynamika se projevila za všech okolností. A pěkné bylo i jisté projíždění zatáček, v nichž bylo znát optimální těžiště díky bateriím v podlaze. Naladění podvozku odpovídá rodinnému cestování – přejezdy nerovností jsou hladké, záď se chová klidně, brzdy jsou ostré tak akorát.
Jako správné evropské elektrické auto má Explorer řadu asistenčních systémů, včetně funkce bezpečné změny jízdního pruhu. Ta se aktivuje pouhým zapnutím blinkru. Jak je to s nabíjením? V rychlonabíječkách se dobije z 10 na 80 % za necelou půlhodinu, ale je tu samozřejmě i možnost využití domácí zásuvky. V té se pohodlně dobije přes noc.
Ford Explorer začíná na 986 900 Kč, což je aktuální zvýhodněná cena. Jedná se o základní model s výkonem 125 kW a akumulátorem s kapacitou 52 kWh. Testovaná motorizace má cenu od 1 149 900 Kč.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá