Testování modelu, který přichází na trh bez předchůdce, je vždycky výzvou. Místo srovnávání změn na přední masce nebo úprav motoru tu máte nepopsaný papír, na němž se dá vykreslit úplně nové auto. Platí to i pro Symbioz, který uvedla automobilka na trh v roce 2024?
Proměny modelových řad jsou v posledních letech u výrobců automobilů poměrně bouřlivé. Vytrácejí se hatchbacky a nahrazují je crossovery. Místo kombíků přicházejí rodinná SUV. A vedle sebe vznikají modely, které se zdánlivě liší jen nepatrně ve velikosti. Symbiozu se týká posledně jmenovaná možnost.
Mezi Australem a Capturem
Důležité je, zařadit si nové auto na správné místo v řadě modelů automobilky. Podle toho se dá usuzovat, jaká bude jeho cena, a kolik technologických novinek nabídne. Symbioz by si měl najít svou pozici mezi menším Capturem a rozměrnějším Australem. Na délku měří 4,41 metru, takže je jen o deset centimetrů kratší než Austral. Přitom má opravdu velký kufr, na zadních sedadlech dost místa a zvenku vůbec nevypadá jako drobeček. Kolik zákazníků se pro něj rozhodne raději než pro Captur, a kteří si spíš připlatí za Austral?
Design je moderní, nechybí hrany ani křivky
Od strohého vzhledu, který byl u aut oblíbený ještě před pár lety, se současné trendy posouvají k futuristickým liniím. Nenosí se elegantní ladnost, ale zlomy, kapsy a ostré prolákliny. To všechno Symbioz má. Lom světla se uplatní na přední nárazníku, kde zdůrazní mlhovky, dva zlomy na zádi zase kontrastují s malými světlomety. Velký zadní převis působí docela vyváženě a pěkné jsou i linie profilu.
Kokpit znáte z Capturu
Ergonomie přístrojové desky vychází z řešení menšího sourozence, v kabině se ale určitě nebudete cítit stísněně. Tlačítka prakticky zmizela, takže středová konzola může být svými rozměry velmi úsporná. Displej infotainmentu je postaven na výšku, takže také zabírá méně místa. Mohlo by tu být trochu víc odkládacích přihrádek, nicméně potěší plocha pro mobilní telefon těsně pod obrazovkou multimédií. Digitální přístrojový štít už netrvá na klasické grafice kruhových ukazatelů a řadí informace pěkně v řadě za sebou. Je to jistě otázka zvyku, trochu výraznější zobrazení rychlosti jízdy by ale bylo příjemné.
Sedadla se slušným bočním vedením jsou pohodlná, mají dobře tvarované opěrky hlavy, a na zadní straně odlehčené opěradlo, takže zbývá víc místa pro nohy cestujících v druhé řadě. Ti si nebudou stěžovat ani na prostor nad hlavou. V zavazadelníku je prostor pro základních 492 litrů nákladu, přičemž posunutím zadním lavice se dá zvětšit až na 624 litrů. Vzhledem k délce vozu je to víc než slušné. Nesmí chybět ani horká novinka – skleněná střecha s nastavitelnou průhledností, která díky technologii tekutých krystalů dokáže propouštět množství světla přesně podle přání.
Jediná motorizace na výběr – jak je úsporná?
Rozhodování zákazníků se bude týkat prakticky jen výbavy auta, protože v nabídce je jediná motorizace, a to full hybridní. Spojuje čtyřválcový benzínový motor 1,6 l s výkonem 69 kW a dva elektromotory. Kombinovaný výkon tohoto systému je 105 kW, což není zrovna mnoho na auto, jehož pohotovostní hmotnost je 1,5 tuny. Z nuly na stovku zrychluje za 10,6 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 170 km/h. Na silnici se to projevuje poměrně slušnou dynamikou při jízdě po rovině, kopec už ale autu tolik nesvědčí. Zejména táhlé stoupání znamená hlučnější projev motoru a menší chuť ke zrychlování. Pro pohodovou rodinnou jízdu je to dostačující, je ale potřeba s tím počítat hlavně při předjíždění na dálnici.
Pohled na údaje palubního počítače je nicméně velice povzbudivý. Během testu jsme v chladném období při běžném využívání topení i všech elektrických přístrojů na palubě jezdili za 6,4 l/100 km. To je hodně slušný výkon a podle technických údajů by měl vůz dosahovat v kombinovaném cyklu spotřebu 4,6 – 4,8 l/100 km. Potěšující je hladké řazení automatické převodovky či možnost jízdy čistě na elektřinu zejména při rozjezdech.
Technologie přejí náročným uživatelům
Pro ovládání vozu i vlastní pohodlí řidiče připravil Renault řadu pokročilých technologií. Multimediální systém umožňuje připojit vlastní mobilní zařízení a využívat řadu aplikací, třeba i pro vyhledání vozu na dálku, například na přeplněném parkovišti. Přes aplikace se dá zvolit i ambientní osvětlení nebo nastavení displejů. Systém se aktualizuje automaticky na dálku.
Velkou pomoc při řízení nabízí systém autonomního řízení, který je vyvinut z asistenčního systému pro jízdu na dálnici a v kolonách. Dokáže hlídat i jízdu v pruhu, rozpoznávat dopravní značky. Při couvání vůz automaticky zabrzdí, pokud se za ním objeví překážka. To funguje samozřejmě i při jízdě vpřed.
Renault Symbioz je v nabídce od ceny 699 000 Kč (aktuální akční cena je 629 100 Kč), přičemž existují čtyři stupně výbavy. My jsme testovali vůz v třetím stupni výbavy Esprit Alpine, která začíná s cenou na 779 000 Kč (aktuální akční cena 701 100 Kč).
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá