Kultovní modelovou řadu Toyota GR Supra nyní vylepšuje nová limitovaná edice, představující vrcholnou specifikaci nejnovější generace. GR Supra A90 Final Edition je na českém trhu k dispozici za 3 300 000 korun, a to ve velmi limitovaném počtu. Objednávat je možné pouze do konce roku.
Je čistokrevným sportovním vozem s motorem vpředu a pohonem zadních kol a v kompaktním dvoumístném provedení s rozměry, díky nimž vůz dosahuje zlatého poměru na podporu optimálního ovládání. Tato speciální edice přináší řadu vylepšených vlastností spojených s jízdními parametry, ať již navýšení výkonu o 95 koní (70 kW) a točivého momentu o 70 Nm, markantní vylepšení aerodynamiky, systém zavěšení KW (inspirovaný závodními vozy) nebo větší pneumatiky.
Přestože má výroba současné Toyoty GR Supra uvedením verze A90 Final Edition skončit, model GR Supra se bude i nadále vylepšovat v rámci motoristických soutěží.
Toyota Supra již od první generace představené v roce 1978 jako Celica Supra dělá radost motoristickým nadšencům svým klasickým uspořádáním s motorem vpředu a pohonem zadních kol v kombinaci s řadovým šestiválcem.
Supra se v roce 2019 po 17leté odmlce vřítila na scénu za silné podpory předsedy Akia Toyody, známého coby jezdecký mistr Morizo. Při uvedení tohoto modelu Akio Toyoda uvedl: „V minulosti jsem strávil bezpočet hodin za volantem staré Supry na okruhu Nürburgring, kde jsem usiloval o udělení titulu jezdeckého mistra. Supra je jako starý kamarád, který v mém srdci zaujímá zvláštní postavení. Zatímco jiní výrobci nasazovali k rychlé jízdě své krásné nové prototypy určené k uvedení na trh, já jsem seděl za volantem staré Supry, která již ani nebyla ve výrobě. Takže ačkoli Toyota neměla v plánu novou Supru vyrábět, stejně jako řada dalších pravověrných fanoušků Supry z celého světa jsem si tajně přál, aby se tomu tak stalo. Nová Supra GR se zrodila testováním na okruhu Nürburgring a já mohu bez váhání prohlásit, že tento vůz je radost řídit a je lepší než kdy dříve.“
Současná Supra od uvedení v roce 2019 prochází postupným vývojem. Po roce od novodobé premiéry se představil nový přeplňovaný motor 2,0 litru, nabízený vedle zavedeného řadového šestiválce 3,0 litru s přeplňováním.
V roce 2022 uvedla Toyota šestistupňovou inteligentní manuální převodovku (iMT), navrženou pro pravověrné milovníky řízení, schopné ocenit přesné načasování při ručním řazení. Současně byl odladěn systém řízení brzd a systém zavěšení kol Toyoty GR Supra na podporu lepších jízdních schopností.
GR Supra A90 Final Edition
TOYOTA GAZOO Racing prostřednictvím modelu GR Supra A90 Final Edition představuje vlastní technologie a know-how z motoristického sportu. Vrcholná verze současné generace byla inspirována účastí vozů GR Supra v nejrůznějších soutěžích a zákaznických programech motorsportu, kde jezdci s vozy GR Supra GT4 vybojovali řadu mistrovských titulů.
Provedení GR Supra A90 Final Edition s třílitrovým motorem a manuální převodovkou nabízí spojení výkonu, agility a preciznosti, ještě znásobené nejrůznějšími úpravami pro více radosti za volantem. Celosvětově bude k prodeji pouze 300 vozů.
Úpravami pohonné jednotky se podařilo posílit výkon ze 340 k (250 kW) na 435 k (320 kW) – resp. točivý moment z 500 Nm na 570 Nm – ve prospěch akcelerace a agilnější odezvy; zároveň se zvýšila maximální rychlost o 20 km/h na 270 km/h. Z provedených úprav jmenujme přepracování systému sání včetně katalyzátoru pro systém s nízkým protitlakem (ke snížení tlakových ztrát) a optimalizace systému řízení motoru.
Zdroj a foto: Toyota