Naše redakce byla pozvána na představení a první jízdy v okolí Prahy s novou Dacií Spring. Model byl uveden na trh v roce 2021 a v letech 2022 a 2023 byl třetím nejprodávanějším elektromobilem pro soukromé zákazníky. Celkově bylo od uvedení na trh po celém světě zaregistrováno více než 150 tisíc vozů. Model získal řadu ocenění. Například v roce 2022 byla jeho energetická účinnost a uhlíková stopa oceněna maximálním pětihvězdičkovým hodnocením udělovaným nezávislým evropským orgánem Green NCAP.
Dacia Spring si našla své publikum, protože dokonale splňuje požadavky na jednoduchou, cenově dostupnou a efektivní mobilitu s nulovými emisemi. Údaje z konektivity vozidla ukazují, že průměrná denní cesta uživatelů modelu Spring činí 37 km při rychlosti 37 km/h. V 75 % případů je vůz dobíjen doma. Od svého uvedení na trh se nepřestala vyvíjet. V roce 2022 dostala novou identitu značky a v roce 2023 výkonnější motor o výkonu 65 koní. Zůstává nejdostupnější nabídkou na trhu elektromobilů.
Spring těží z nového designu značky Dacia, který byl poprvé představen u nejnovější generace modelu Duster. Proměna je velká jak uvnitř, kde byly přepracovány všechny prvky, tak zvenčí. Střecha je jedinou částí karoserie, která zůstala zachována z předchozího modelu.
Přístrojová deska byla zcela přepracována. Promítl se do ní nový design interiéru Dacia, který se vyznačuje horizontální architekturou, a také proto, aby do ní byl integrován centrální displej multimediálního systému. Spring je vybaven personifikovaným digitálním přístrojovým panelem se 7″ displejem u všech verzí a velkým 10″ centrálním displejem multimediálního systému u vyšších úrovní výbavy.
Nový Spring se může pochlubit novými prvky, které mají za cíl zlepšit ergonomii místa řidiče a jízdní dynamiku:
Nový volant umožňuje lepší držení a snadnější přístup k ovládacím prvkům.
Nový sloupek řízení pro lepší ergonomii a nastavitelnou výšku.
Nový elektrický posilovač řízení pro větší přesnost a lepší odezvu řízení.
Nová 15″ kola pro lepší přilnavost k vozovce (standardní výbava pro úroveň výbavy EXTREME).
Nový režim B (Brake) se silnější rekuperací při brzdění. V režimu D je energie vzniklá při brzdění (zpomalování) rekuperována a ukládána do akumulátoru, přičemž při zvednutí nohy dochází k malému zpomalení. Volbou režimu B řidič maximalizuje rekuperaci.
Vůz má jeden z nejmenších poloměrů otáčení na trhu, což zajišťuje skvělou ovladatelnost a efektivnější manévrování.
Zavazadlový prostor o objemu 308 litrů (o 6 % více než u předchozího modelu) – se sklopenými zadními sedadly dokonce 1 004 litrů – je výrazně prostornější a vyrovná se vozům segmentu B. Navíc další odkládací prostory (dvojitá přihrádka, schránky ve dveřích atd.) s celkovým objemem téměř 33 litrů rovněž překračují standardy segmentu.
Spring nabízí výkonnější motor o výkonu 65 k/48 kW, který je nyní dostupnější, protože je k dispozici kromě výbavového stupně Extreme také od nového výbavového stupně Expression. Nabízí dynamickou akceleraci z 0 na 100 km/h za 13,7 sekund. Pro městský provoz je vhodný motor o výkonu 45 k, který je k dispozici ve výbavových stupních Essential a Expression.
Účinnost pohonného ústrojí znamená, že nabízí spotřebu pod 13,5 kWh/100 km (verze s výkonem 65k) a 14,1 kWh/100 km (verze s výkonem 45 k). Kompaktní baterie má kapacitu 26,8 kWh. U všech verzí nabízí dojezd přes 225 km. Dacia Spring je poprvé vybavena systémem rekuperačního brzdění, který se aktivuje volbou režimu „B“ pomocí nového ovladače převodovky. Model je standardně vybaven nabíječkou na střídavý proud o výkonu 7 kW, která umožňuje nabít baterii z 20 % na 100 % pomocí domácí zásuvky za méně než 11 hodin nebo za 4 hodiny pomocí 7kW wallboxu. Na přání je k dispozici stejnosměrná nabíječka o výkonu 30 kW, která umožňuje rychlé nabití z 20 % na 80 % za 45 minut.
S pohotovostní hmotností 984 kg v nejvyšší výbavě Extreme je jediným elektromobilem v Evropě, který váží méně než tunu. V porovnání s předchozí verzí se hmotnost vozu zvýšila pouze o 6 kg (tj. o 0,6 %).
Ceník začíná na 419 900 Kč.
Zdroj: Dacia Foto: Josef Žídek