Hyundai Kona Electric – Jak se změnila druhá generace?

Model, který byl jedním z průkopníků elektrické doby značky Hyundai, se loni představil v druhé generaci. V ceníku lze ovšem najít jak konvenční motorizaci, tak hybridní vůz i verzi s čistě elektrickým pohonem. Právě bezemisní variantu jsme nyní vyzkoušeli i my v redakci.

Hyundai Kona (1)

Kona poháněná elektřinou slibuje především dlouhý dojezd, což je samozřejmě u elektromobilu silná karta. Nutnost častého nabíjení se díky tomu výrazně omezí, odpadá tedy častý argument těch, kteří elektromobilitě zrovna nefandí. Podívali jsme se, jaká je realita v době, kdy padá listí ze stromů a ochladilo se natolik, že bez topení je už v kabině dost nevlídno.

Předtím jsme ale podrobili zkoumání vnější vzhled, protože na první pohled je jasné, že nová generace oproti té původní výrazně povyrostla. Mimochodem – původní Kona byla nejdřív vyvíjena pouze jako elektromobil, konvenční pohon přišel ke slovu až později. Nyní jsou v nabídce hned tři typy pohonných jednotek, vzhledem se ale liší jen v detailech. Dnešní Kona měří na délku 4,355 metru, tedy o 17,5 centimetru víc než u předchůdce, rozvor náprav se prodloužil o 6 centimetrů na 2,66 metru. Auto vyrostlo i do šířky a je o něco málo vyšší.

Hyundai Kona (3)

Co se týče designu, snoubí se v něm zajímavým způsobem futuristické prvky typické pro elektroauta – například tenoučké linky s diodami denního svícení na přídi – s tvary karoserie obvyklými pro konvenční SUV a crossovery. Je to dobře patrné při pohledu z boku, kde sice nechybí několik mimořádně ostrých linií, tvar střechy a zádi se střešním spoilerem jsou ale víceméně tradiční. Z technických údajů lze vyčíst dobré výsledky aerodynamiky, kdy součinitel odporu vzduchu činí jen 0,27. O takových výsledcích by si starší SUV mohla nechat jen zdát. V případě testovaného vozu byl jeho elektrický původ zdůrazněn stříbřitým lakem karoserie, s nímž ostře kontrastovaly černé plochy v paprscích kol nebo v podkladu předních i zadních světlometů.

Hyundai Kona (9)

Pohled do kabiny naznačí, že nová Kona je také prostornější uvnitř. Na zadních sedadlech je místa dost a ani objem kufru nezní špatně – vzadu je k dispozici 466 litrů a vpředu je díky absenci spalovacího motoru ještě schránka objemu 27 litrů. Palubní deska má moderní ergonomii s pásem dvou displejů. Jeden je přímo před řidičem namísto přístrojového štítu, druhý na vrcholu středového panelu a oba dohromady tvoří designově pěkný celek. Na to, že se jedná o elektromobil, je tu ještě docela dost tlačítek, kterými se nastavuje klimatizace, média, jízdní módy či vyhřívání nebo ventilace sedadel. Ani jedno jsme vzhledem k počasí nepotřebovali, je ale dobré vědět, že elektromobil této kategorie může takové funkce nabídnout. Pro řidiče je tu spousta vychytávek, které si zaslouží pochvalu. Například při zapnutí blinkru se na displeji zobrazí situace na straně, do které chcete odbočit. To je hodně příjemný doplněk vnějších zrcátek, který snižuje riziko špatné přehlednosti slepých úhlů.

Nabídka motorizací pracuje s kombinacemi dvou možností kapacity akumulátorů (48,4 nebo 65,4 kWh) a dvěma výkonovými variantami. V každém případě se ale bude jednat o vůz s poháněnou přední nápravou. Nám do testu přijela verze se silnější baterií a větším výkonem 160 kW (217 koní), která dosahuje maximální rychlosti 172 km/h a z nuly na stovku zrychluje za 8,1 sekundy. V této konfiguraci by měl dojezd dosáhnout 454 kilometrů. My jsme při nabití na 99 procent dosáhli 350 kilometrů. Velmi příjemně překvapila spotřeba 16,2 kWh/100 km, podle technických údajů by to totiž mělo být 16,6 kWh/100 km. Jednalo se o vůz s již poměrně vyšším nájezdem přes dvacet tisíc kilometrů, což mohlo být jedním z důvodů tohoto výsledku.

Hyundai Kona (5)

Jízdními vlastnostmi vás Kona nebude nutit k úsporné jízdě. Je totiž pěkně svižná, a přestože má nový i-Pedal, tedy možnost ovládat auto jen plynem, zrychlovat i zpomalovat pomocí jediného pedálu, ochotně si vyzkouší i drsnější styl brzda-plyn. V zatáčkách už to k závodění tolik nesvádí, hmotnost auta totiž logicky přispívá k nedotáčivosti předokolky. Ukázkově tichou a hladkou jízdu naproti tomu oceníte ve městě, případně na okreskách, kde stojí za to kochat se krajinou.

Není překvapením, že Kona dostala do vínku řadu asistenčních funkcí. Nechybí mezi nimi třeba dálkově ovládané parkování pomocí smart klíče od vozu, autonomní brzdění, udržování bezpečné vzdálenosti a mnoho dalších.

Hyundai Kona Electric začíná s cenou na 959 990 Kč, testovaná motorizace je od ceny 1 059 990 Kč, nicméně jedná se o elektromobil, a tak je možné počítat i se slevou, kterou mohou čerpat podnikatelé a firmy z titulu státní dotace.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru