Viděli jsme nové modely Audi A5 a Audi Q5 SUV

Audi představilo novinářům nové modely A5 a Q5 SUV. Značka chce začít psát novou kapitolu své úspěšné historie v segmentu střední třídy modelem A5. Třicet let po prvním modelu Audi A4 přichází nejnovější generace nyní s označením Audi A5. V nabídce jsou obě základní karosářské varianty, Sedan a Avant. Zároveň Audi představuje s novým Q5 třetí generaci svého úspěšného modelu. První generace SUV střední třídy měla premiéru v roce 2008 – a od té doby dominuje segmentu mezi prémiovými značkami.

Nove Audi A5

Audi s rozšiřováním své produktové řady od roku 2024 nově strukturuje označování svých modelů. Číslicemi jsou přitom odlišeny elektricky poháněné modely od modelů se spalovacím motorem – sudé číslice jsou přiřazeny elektromobilům, liché vozidlům se spalovacím motorem. Dlouholetý bestseller Audi A4 ponese s debutem nejnovější generace označení Audi A5 a bude vyráběn v Neckarsulmu. Nový model bude nabízen ve čtyřech nových variantách: A5, S5 , A5 Avant a S5 Avant. Tyto verze budou uvedeny na trh jako první modely na platformě PPC (Premium Platform Combustion) pro prémiové automobily se spalovacím motorem.  Audi Q5 je tedy druhým modelem zkonstruovaným na základě platformy PPC.

Nové modely jsou delší a širší. Přídi dominuje maska chladiče Singleframe s trojrozměrnou voštinovou strukturou a širokými a výrazně nižšími proporcemi. Maska chladiče dává vozu tvář společně se štíhlými světlomety precizních tvarů. Modelová řada Audi A5 nabízí vpředu digitální denní světla s technikou LED a vzadu je na přání k dispozici druhá generace digitálních zadních svítilen OLED. Každý digitální panel OLED je osazen 60 segmenty. Světlomety a zadní svítilny mají trojrozměrný design a nabízejí volitelné digitální charakteristické designy.

Soustřeďme se na motory nabízené v době uvedení na trh.

Základním motorem je jednotka 2.0 TFSI s výkonem 110 kW (150 k). Tento agregát bude alternativně k dispozici také s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k). Tyto agregáty TFSI jsou vybaveny výfukovým turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) a používají upravený spalovací proces, který je v oblasti částečného zatížení mimořádně hospodárný. Technika VTG umožňuje i u zážehových motorů harmonický a rychlý nárůst točivého momentu již od nízkých otáček. Přeplňovaný čtyřválec je k dispozici s dvouspojkovou převodovkou. Varianta o výkonu 110 kW je nabízena výhradně s pohonem předních kol, zatímco u verze o výkonu 150 kW mají zákazníci na výběr pohon předních kol nebo pohon všech kol quattro ultra.

Vznětový motor 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) stanovuje svou technologií MHEV plus v modelu A5 nová měřítka. Tento dvoulitrový agregát generace EA288 evo přebírá od předchůdce optimalizované spalování se senzory tlaku ve válcích, systém TwinDosing pro dodatečné čištění výfukových plynů a dva vyvažovací hřídele pro kultivovaný běh motoru. Tento motor poskytuje nejvyšší točivý moment 400 Nm mezi 1750 a 3250 ot/min. Jednotka 2.0 TDI je k dispozici ve spojení s dvouspojkovou převodovkou a pohonem předních kol nebo s pohonem všech kol quattro ultra. Úroveň hospodárnosti a komfortu zvyšuje částečná elektrifikace tohoto motoru prostřednictvím nového 48V systému MHEV plus. Elektrická podpora pohonu snižuje emise CO2 vysokým rekuperačním výkonem. Komfort jednotky TDI zvyšuje také 48V reverzní alternátor poháněný řemenem, který zajišťuje klidné spuštění motoru. Tím se zkracuje reakční doba při rozjezdu a vůz se chová citelně agilněji.

Základem pohonu sportovních modelů S5 je motor V6 3,0 litru TFSI s nejvyšším výkonem 270 kW (367 k) a optimalizovaným spalovacím procesem. Tento motor je poprvé vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) a technologií MHEV plus. Modernizovaná dvouspojková převodovka S tronic v modelu Audi S5 je koncipována pro přenos vyšších točivých momentů a přispívá k nižšímu zatížení přední nápravy a vyšší agilitě vozu. Částečná elektrifikace prostřednictvím nového 48V systému MHEV plus snižuje emise CO2 elektrickou podporou pohonu a vysokým rekuperačním výkonem. Sériově dodávaný sportovní diferenciál Audi quattro s rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola v kombinaci s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou pohonu všech kol je nastaven pro nejvyšší úroveň příčné dynamiky.

Na přání dodávaný podvozek s adaptivními tlumiči navíc umožňuje měnit celkové nastavení mezi komfortem a sportovností v mimořádně širokém rozsahu. Nový model je nabízen výhradně s progresivním řízením, které je výrazně preciznější. Modely Audi A5 a Audi S5 budou uvedeny na trh v České republice a mnoha dalších evropských zemích v listopadu 2024.

Nove Audi Q5

A jaké motory jsou v nabídce u modelu Q5?

V době uvedení na evropský trh Audi Q5 přichází se třemi variantami pohonu. Všechny varianty budou vybaveny technologií MHEV plus, která dokáže krátkodobě poskytnout dodatečný výkon až 18 kW (24 k). Všechny modely používají rovněž 7stupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic.

Základním motorem je jednotka 2.0 TFSI s výkonem 150 kW (204 k), maximálním točivým momentem 340 Nm a pohonem předních kol. Na přání je k dispozici pohon všech kol quattro. Pro model se bude dodávat také vznětový motor 2.0 TDI generace EA288 evo. Tato jednotka s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) a maximálním točivým momentem 400 Nm bude nabízena výhradně s pohonem quattro. Jako vrcholnou verzi modelové řady bude Audi nabízet motor V6 TFSI se zdvihovým objemem tři litry, který dosahuje nejvyššího výkonu 270 kW (367 k) a poskytuje maximální točivý moment 550 Nm.

Nová modelová řada Audi Q5 je vyráběna v mexickém závodě Audi San José Chiapa. V České republice budou nové modely Audi Q5 SUV a Audi SQ5 SUV uvedeny na trh v prvním čtvrtletí 2025.

Zdroj a foto: Audi

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru