Volkswagen ID.Buzz – elektrický busík se na nás usmívá

Tak jako si dřív získal srdce zákazníků Volkswagen Bulli, uchází se dnes o jejich přízeň elektromobil ID.Buzz. Vizuálně se mu to daří víc než dobře, ale co dojezd a uspořádání interiéru?

VW ID Buzz (1)

Sympatická tvář (díky knoflíkovitému „nosu“ vytvořenému z typického loga VW) je zdůrazněna i dvoubarevným provedením karoserie. Bílá plocha pod předními světlomety podtrhuje široký úsměv, a protože elektromobil nepotřebuje mřížku sání, může se i na celé ploše nárazníku rozvinout „sluníčkový“ design tohoto busíku. Vysmátou náladu stvrzují veselé polepy na bocích, které naznačují, že i posádka „bulíka“ už přesedlala na elektřinu. Ačkoliv autíčko působí roztomile, je třeba myslet na jeho rozměry. Na délku totiž měří 4,712 metru a jeho výška atakuje dva metry (1,937 m), takže tomu musíme přizpůsobit i manévrování, které není úplně snadné.

VW ID Buzz (7)

Vnitřní prostor cestující neomezuje v žádném směru a také se ochotně ujme zavazadel pro celou rodinu. Tak se jeví kabina elektrického „bulíka“, který byl v případě testovaného vozu vyveden ve fresh zelenožluté barvě, jež se promítla i do čalounění sedadel a vnitřního obložení. Palubní deska je členěná horizontálně a toto dělení také zdůrazňuje dvoubarevné provedení příjemných plastů. Zajímavé je řešení přístrojového štítu, ten je totiž kompletně nahrazen menším displejem, v němž se zobrazují nejnutnější údaje o jízdě. Naproti tomu je displej multimédií umístěný na vrcholku středového panelu zase hodně velký. Sympatické je množství přihrádek, kapes, odkládacích ploch, držáků nápojů a zásuvek pro vstupy mobilních zařízení. Tady se zkrátka už počítá s dynamickou generací, která používá elektroniku jako své prodloužené ruce, bystřejší hlavu a pozornější oči.

VW ID Buzz (8)

Na pohodlí pasažérů se tu myslí v první řadě, takže nechybějí loketní opěrky na předních sedadlech, nastavitelné sedáky řidiče a spolujezdce, vzadu zase sklápěcí stolečky a samozřejmě elektricky otevírané a zavírané boční zadní dveře. Bezpečnost velkoprostorového vozu stvrzují airbagy, a to například i středový boční vak, který má za úkol při havárii oddělit prostor řidiče a spolujezdce. Posuvná jsou nejen přední sedadla, ale také zadní lavice, přičemž sedadlům vzadu jde nastavit nejen sklon opěradel, ale také opěradla kompletně sklopit. Zavazadelník má dělenou podlahu, takže do spodní části snadno schováte nabíjecí „náčiní“ a zůstane rovná ložná plocha. A objem kufru? Skvělých 1 121 litrů, a při sklopení druhé řady sedadel dokonce až 2 205 litrů.

VW ID Buzz (9)

Pohonný systém a zejména pak dojezd a kapacita akumulátorů, to je jasný prubířský kámen každého elektromobilu. Takže, jak v této disciplíně uspěje ID.Buzz? K dispozici je 150kW elektromotor, který napájí sada lithium-iontových baterií s využitelnou kapacitou 77 kW. Co se pod touto specifikací skrývá? Celkem přijatelná síla motoru, který pohání zadní nápravu, a disponuje točivým momentem až 310 Nm. To sice neznamená nějak sportovní jízdu, navíc při maximální rychlosti elektronicky omezené na 145 km/h. Jenže nic takového od auta květinových dětí nečekáte. Jde spíš o pohodové cestování z místa na místo, a nemusí to být ani z festivalu na festival. Papírově má být dojezd mezi 403 a 424 kilometry, což se nám také podařilo – ujeli jsme na jedno nabití 400 kilometrů. Palubní počítač ukazoval spotřebu 24,1 kWh/100 km. Nabíjení je komfortní, zvlášť když je k dispozici rychlonabíječka, protože akumulátory je možné dobíjet stejnosměrným proudem výkonem až 170 kW. Při tomto výkonu by se baterie dobila z pěti na osmdesát procent za pouhou půlhodinu. Pokud má tedy „bulík“ sloužit jako vůz pro rodinné cestování, kamarádské výpravy nebo sportovní výlety s partou, pak rozhodně dává smysl. A to nejen díky ekologickému provozu, o který má moderní generace výrazně větší zájem, ale také pro svou celkovou udržitelnost – neutrální bilanci emisí CO2, žádná použitá pravá kůže a velký podíl recyklátů ve výrobě.

Samozřejmostí jsou bezpečnostní systémy, kterými je ID.Buzz rovněž obdařen. Nejnovější verze systému Travel Assist se sdílenými daty, jenž je připraven pro částečné autopilotování v podélném i příčném směru, nově i pro asistenci při změně jízdního pruhu a k tomu se přidává i skutečný pomocník vzhledem k rozměrům a stavbě auta, totiž paměť pro automatické zaparkování na předem uložené trase.

Volkswagen ID.Buzz v testované konfiguraci v aktuálním ceníku nenajdete, protože se nyní nabízí již ve vyšší výkonové verzi 210 kW, která byla uvedena na trh během léta. Ta začíná s cenou na 1 149 000 Kč.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru