Citroën CX slaví 50 let

Vůz CX, který v roce 1974 nahradil model DS, jenž byl sám nástupcem modelu Traction, je dodnes připomínán jako ikonický velký Citroën sedmdesátých a osmdesátých let. Stejně jako jeho dva prestižní předchůdci byl vybaven mnoha technickými inovacemi, které mu během jeho sedmnáctileté kariéry propůjčily výjimečné vlastnosti, a i v roce 2024 z něj činí mimořádný vůz.

2CD_5869 small

Jeho jedinečný styl mu propůjčuje elegantní, nízko posazenou aerodynamickou identitu, která je okamžitě rozpoznatelná. Model CX byl v létě 1989 nahrazen modelem XM, který byl představen v květnu 1989. Jeho verze kombi se však vyráběly až do léta 1991.

Od svých předchůdců převzal pohon předních kol, hydropneumatické odpružení a dvouokruhové kotoučové brzdy s posilovačem ovládané vysokotlakou kapalinovou soustavou, které byly od té doby spojovány s image značky Citroën. Nový vůz se však vyznačoval i řadou originálních inovací. Čtyřválcový motor byl napříč uložený v předním převisu a skloněný kupředu, aby se ještě více optimalizovalo rozložení hmotnosti a jízdní vlastnosti. Pro mimořádný komfort byla samonosná karoserie spojena s nápravovým rámem šestnácti pružnými body, které dokázaly odfiltrovat hluk a vibrace od přední a zadní nápravy, stejně jako od motoru a převodovky.

PNS-6495641 small

Kromě mimořádně aerodynamických linií, které podtrhuje název CX, bylo z estetického hlediska celé uspořádání interiéru předmětem velmi detailní studie. Nejcharakterističtějším prvkem byla bezpochyby proslulá přístrojová deska ve tvaru oválného tělesa, která seděla na palubní desce jako zvláštní plavidlo. Nezapomínalo se ani na ergonomii a pasivní bezpečnost. Všechny obvyklé ovládače, které jsou pro jízdu nezbytné, jako jsou světlomety, blinkry, stěrače a klakson, byly na dosah, aniž by ruce opustily volant. Veškeré obložení a součásti interiéru neměly žádné ostré výstupky a jejich materiály byly navrženy tak, aby byly stejně odolné jako orgány lidského těla. Další novinkou roku 1974 byly přední bezpečnostní pásy s navíječem.

Zdroj a foto: Citroën

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru