Škoda Auto přiblížila svou strategii směřování k udržitelnosti

Naše redakce se zúčastnila konference Green Energy, kterou uspořádala automobilka Škoda Auto. Představila zde řadu projektů zaměřených na snížení uhlíkové stopy ve výrobě, prodeji i provozu a servisu svých vozů. Jedním z hlavních cílů je dosáhnout do roku 2030 uhlíkově neutrální výroby ve všech závodech v České republice.

IMG_20240918_190100_resized_20240918_070118373

Snižování dopadů na životní prostředí se ale týká i nového nakládání s materiály, recyklace, elektromobility či prodejní sítě. Škoda Auto ve spolupráci se společností ČEZ ESCO vybudovala rozsáhlé fotovoltaické elektrárny. Jejich celkový instalovaný výkon činí přes 2,1 MWp s plochou střechy přes 10 tisíc m2 a veškeré náklady nese ČEZ ESCO. Škoda platí jen za spotřebovanou elektřinu. Fotovoltaika na střeše Škoda Parts (U51) o výkonu takřka 1,2 MW byla ve své době jedna z největších střešních elektráren v ČR.

FVE

Společnost ŠKO-ENERGO, která zajišťuje energie pro automobilku Škoda Auto i město Mladá Boleslav a jejímiž podílníky jsou kromě Škoda Auto i společnosti ČEZ, E.ON a VW Kraftwerk, významně přispívá k dosažení uhlíkové neutrality české automobilky. Zásadní je v tomto směru probíhající modernizace teplárny v Mladé Boleslavi na 100% využití biomasy, která by měla být dokončena do konce roku 2027, náhrada zemního plynu biometanem a zapojení obnovitelných zdrojů energie včetně větrného parku v Melči, který ročně vyrobí přes 26 GWh energie a funguje od začátku roku 2024.

MEB5

V roce 2023 automobilka rozšířila výrobu baterií pro plně elektrické vozy na platformě MEB a současná kapacita činí 1500 trakčních akumulátorů pro čistě elektrické vozy. Tím se závod v Mladé Boleslavi stal jedním z největších výrobců těchto komponent v celém koncernu Volkswagen. Dodává baterie nejen pro model Enyaq, ale také pro vozy ostatních koncernových značek. V červnu tohoto roku Škoda Auto spustila provoz unikátního tomografického centra pro analýzu vysokonapěťových baterií, které posouvá celkovou kvalitu a spolehlivost baterií pro elektromobily na novou úroveň. Pracoviště je schopné pomocí tomografu bez INTERNAL nutnosti mechanického proniknutí dovnitř baterie zobrazit její vnitřní strukturu ve velmi vysokém rozlišení.

IVET Show car 3

V oblasti výroby, používání vozů, jejich oprav a recyklace budou stále větší roli hrát udržitelné materiály: takové, jejichž výroba nestojí mnoho energie, které se snadno recyklují, ale i obnovitelné, přírodní a recyklované suroviny. Již dnes je 85 % hmotnosti automobilů Škoda recyklovatelných a například nová Škoda Octavia používá recyklované látky v interiérech Lodge a Sportline nebo ekologicky zpracovanou kůži v interiéru Suite, k jejímuž vyčinění se používají udržitelné materiály, včetně slupek z kávových zrn. Netradiční využití kávy je příkladem inovativního projektu, který spojuje řadu činností do uzavřené smyčky v souladu s principy oběhového hospodářství. Škoda Auto dodává do svých provozů vlastní kávu získanou podle zásad Rainforest Alliance. Slupky z kávových plodů, které by se jinak zlikvidovaly jako odpad, se následně použijí k udržitelnému zpracování kožených potahů.

IVET Show car 1

Odbyt plně elektrických a plug-in hybridních vozů v České republice zvolna narůstá i díky podpoře Vlády ČR, na rozdíl od západní Evropy, kde je poptávka na sestupné křivce. Rychlejším rozvojem ovšem prochází síť dobíjecích stanic, což přispívá k dostatečné hustotě ve vztahu k počtu elektromobilů. Cílem nedávno schválené aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, na kterém se Škoda Auto aktivně podílela a spolupracovala s veřejným, soukromým i akademickým sektorem, je do roku 2030 zajistit 20 800 dobíjecích bodů (z toho 2 250 nad 50 kW). Škoda Auto ve spolupráci s dodavateli, jako je ČEZ ESCO, vybavila také několik desítek dealerství po celé ČR dobíjecími wallboxy pro dobíjení elektrických vozů zákazníků a partnerů. Obě firmy se společně zabývají rovněž tématem dalšího využití baterií z elektroaut ve velkých stacionárních úložištích.

Zdroj a foto: Škoda Auto a Josef Žídek



Facebook

Nejčtenější

Nahoru