Stále krásná a skvěle jezdí – Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano

Menší facelift, kterým před časem prošel model Stelvio, lehce pozměnil světlomety, přidal technologie a speciální edice. Nejdřív vrcholná verze Competizione, později Tributo Italiano. Právě tu nejnovější jsme si vybrali do testu.

Alfa Romeo Stelvio (2)

Dvoulitrový vysokovýkonný motor přijde na řadu až poté, co si vyjasníme, co vlastně série Tributo Italiano znamená. Týká se hned tří modelů v nabídce značky Alfa Romeo – Giulia, Stelvio a Tonale. Poslední jmenované auto jsme právě v této edici již otestovali. V centru pozornosti je italský původ, design a sportovní geny značky. Takže je jasné, že hlavním poznávacím znakem je italská trikolóra. Objevuje se například na krytech zpětných zrcátek. A také její tři barvy – bílá, zelená a červená – jsou jediné možnosti laku karoserie, které si zákazník může zvolit. Ve všech případech je barva karoserie kombinována s kontrastní černou střechou. Také typická přední maska, která zůstává u tvaru písmene „V“, doznala barevné změny a převlékla se do černé, stejně jako velká kola s „alfistickými“ kruhy nebo kruhové koncovky výfuku s velkým průměrem, které jsou zapuštěny do zadního nárazníku s výrazným difuzorem.

Alfa Romeo Stelvio (5)

Celek je podmanivý, budou se ale hodit i nějaká fakta. Stelvio je na první pohled velké a robustní, přesto se svými rozměry řadí ke kompaktním SUV. Na délku měří 4,686 metru a stojí na rozvoru 2,818 metru. Šířka 1,903 metru mu ovšem dodává nejen viditelnou maskulinitu, ale také dobrou stabilitu. Současný model získal adaptivní full-LED matrix technologii, uspořádání světlometů do trojic modulů a k tomu dynamicky se rozsvěcující směrovky. Třešničkou na dortu je vítací a rozlučková funkce, která zapíná světlomety vždycky při zavření nebo otevření dveří. LEDky jsou i na zádi, ty prošly drobnou úpravou a jsou designovány v kouřovém stylu s leskle černým podkladem.

Alfa Romeo Stelvio (8)

Úpravy interiéru testované speciální edice zahrnují detaily jako perforovaná kůže na sportovních sedačkách a jejich červené prošívání, také opěrky hlavy jsou vyšívané, a to přímo logem této edice. Místo na zadních sedadlech je dostatečné a odpovídající je i velikost zavazadelníku, který pojme 525 litrů nákladu. Kabina prošla drobnými změnami, jimž dominuje nový přístrojový panel. Ten je teď kompletně digitální a má úhlopříčku 12,3 palců. Zároveň ale zůstává tradiční ergonomie s kapličkou s dvěma velkými stínícími tubusy. Jsou v nich kruhové ukazatele, kde se kromě rychlosti a otáček zobrazuje také spousta dalších informací. Je konfigurovatelný ve třech možných rozmístěních – Evolved, Relax a Heritage. Řidič si může volit od stylového zobrazení po zjednodušenou pohodlnou variantu, kde jsou ty nejdůležitější údaje. Naproti tomu displej multimédií příliš velký není, dá se ale rozdělit do několika sekcí, aby bylo možné zobrazit zároveň několik aplikací. Na středové konzole zůstávají analogové voliče klimatizace, joysticková páka automatické převodovky, kruhový ovladač multimediálního rozhraní a otočný volič jízdních režimů d-n-a.

Alfa Romeo Stelvio (3)

Ten umožňuje nastavit jízdní projev Stelvia jako dynamický, nebo naopak komfortní. Pod kapotou může být buď dieselový motor 2,1 l, nebo námi testovaný benzínový dvoulitr. Jeho výkon je skvělých 206 kW (280 koní), přičemž maximální točivý moment dosahuje 400 Nm při 2 250 otáčkách. Stelvio je s jedinou výjimkou (a to u základního modelu) standardně čtyřkolka, využívá technologii Q4, která pracuje s aktivní převodovkou, jež za normálních podmínek preferuje kola zadní nápravy a v případě potřeby dokáže přenést až 50 % točivého momentu na přední nápravu. Tributo italiano nabízí také aktivní odpružení, které se automaticky nastavuje podle aktuálních jízdních podmínek. Dynamika motoru a agilní průjezdy zatáčkami vyloženě svádějí k ostřejší jízdě, proto nás nepřekvapila spotřeba během testu, pohybující se mezi deseti a třinácti litry. V tabulkách je uváděna spotřeba 8,4 – 8,8 l/100 km, naše výsledná hodnota se ustálila na 12,8 l/100 km. Zato ale máte k dispozici akceleraci z nuly na stovku za 5,7 sekundy, což je adrenalin, jemuž se těžko odolává. Stejně impozantní maximální rychlost 230 km/h lze ovšem otestovat jen v zemích s neomezenou rychlostí či na uzavřené trati. Stejně tak je ale možné přenechat velkou část starostí o řízení pokročilým asistenčním systémům, které umožňují autonomní řízení úrovně 2. Takže ruce řidiče sice musí zůstat na volantu, jinak ale asistenční systémy hlídají všechny důležité funkce. Při parkování pak rozhodně přijde ke slovu panoramatické zobrazení okolí vozu a parkovací asistent.

Alfa Romeo Stelvio začíná s cenou aktuálně na 1 299 000 Kč, a to s dieselem o výkonu 160 koní. Výkonný turbomotor je k dispozici od druhého stupně (Veloce) za 1 599 000 Kč, a pokud v této motorizaci zvolíte výbavu Tributo italiano, startuje cena na 1 699 000 Kč.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá



Facebook

Nejčtenější

Nahoru