Mezigenerační obměna proběhla u modelu RX v roce 2022, v té době jeho prodejní výsledky přesáhly 3,5 milionu kusů, přičemž evropský trh se na nich podílel 300 000 vozy. Místo oblíbené motorizace 450h, která na našem trhu představuje klasiku, jsme si ale do testu vybrali verzi 350h. Jak je na tom s výkonem, a bude stačit na tak velké auto?
Designová změna nového modelu je nepřehlédnutelná, protože hlavní novinka se odehrála na přídi. Dřívější robustní vřetenovitá maska se zmenšila do výrazně decentnější podoby, její horní okraj nezasahuje do kapoty a není tak expresivní jako dřív. Větší rozchod předních kol a ostrá linie světlometů zdůrazňují dynamiku designu a odlehčují mohutnosti tohoto auta, které měří na délku 4,89 metru. Krátký přední i zadní převis naznačuje dlouhý rozvor 2,85 metru. Příslib velkorysého vnitřního prostoru se bezezbytku naplňuje, ostatně RX vždy patřilo mezi auta s velmi pohodlnou kabinou, kde se cestující cítí příjemně i po dlouhé cestě.
Široký středový tunel mezi řidičem a spolujezdcem zaručuje dostatek místa pro oporu loktů a zároveň nijak neomezuje. Sedadla s decentním bočním vedením jsou potažena perforovanou kůží. Přístrojový štít je digitální, grafika přitom vychází z dřívějšího pojetí, kdy se kruhový ukazatel posouval v horizontálním směru, aby odhalil další informace. U současného modelu jsou už informace soustředěny do jednoho zobrazení, které je přehledné a obsahuje potřebné údaje o jízdě, hybridním systému i stavu paliva, kapalin a další. Volant je dostatečně silný, řazení zajišťuje automatická převodovka, jejíž páka se posouvá v krátké přímé kulise na středovém tunelu. Displej multimédií je částečně volně stojící a nepříliš velký, pozitivní je zachování manuálních ovladačů klimatizace pod ním. Druhá řada sedadel nabídne dostatek místa, v zavazadelníku je prostor pro výborných 612 litrů nákladu.
Verze RX 350h je základem nabídky a jedná se o motorizaci, která by mohla oslovit zákazníky preferující úsporný a ekologický provoz. Kombinuje benzínový motor 2,5 l o výkonu 140 kW s elektromotorem, s nímž poskytuje celkový systémový výkon 184 kW (250 koní). Pro vůz této velikosti a hmotnosti kolem dvou tun to není vůbec málo, a tak nepřekvapí dobrý parametr akcelerace – z nuly na stovku zrychlí RX v této konfiguraci za 7,9 sekundy. Velkou měrou se na tom podílí snížená hmotnost oproti předchůdci. To je možné i díky nové hybridní převodovce. Velmi dobře vypadá tabulková kombinovaná spotřeba 6,3 – 6,6 l/100 km, přitom během testu jsme se od ní příliš neodchýlili a dosáhli hodnoty 7,2 l/100 km.
Jízdní projev RX ve verzi 350h je kultivovaný a sebejistý, k čemuž přispívá pohon všech kol 4×4 E-Four. Právě celá pohonná jednotka prošla značnými úpravami, počínaje převodovkou, uložením elektromotoru a konstrukce převodového soukolí, až po řídicí jednotku. Nový je také systém regulace postavení karoserie při brzdění, který přerozděluje brzdnou sílu mezi přední a zadní nápravu podle toho, jak silně sešlápneme brzdu. Díky tomu je brzdění plynulé a bez nepříjemných pohybů karoserie. Celý hybridní systém spolupracuje na výbornou, odhlučnění výtečné, proto se tato verze bude nejspíš zamlouvat hlavně milovníkům klidného cestování bez velkých řidičských emocí, zato ale s velkou dávkou pohodlí, pohody a komfortu. Pravda, při přeřazení na sportovní režim se bude prohánět zatáčkami o něco svižněji, o poznání víc mu ale sedí uhlazenost a elegance, s níž byl tento model ve své současné generaci designován.
Lexus RX je v aktuálním ceníku v motorizaci 350h k dispozici za 1 860 000 Kč ve výbavě Comfort, námi testovaná nejvyšší výbava F Sport začíná na 2 070 000 Kč.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá