S okamžitou platností jsou zaváděny a budou zintenzivněny mobilní kontroly výfukových plynů v provozu. Kontroly se zaměří především na vytipovaná vozidla, která zjevně vykazují závady výfukové soustavy. Jsou stanovena nová kritéria pro automatickou kontrolu dat z Informačního systému technických prohlídek (ISTP). Na základě kontrolních měření bude docházet k nezávislým analýzám fungování Stanic měření emisí (SME) a v případech jejich pochybení k případným přímým postihům.
Stanice měření emisí
Podle podílů vozidel, která ve Stanicích měření emisí „neprošla“, by měl být vozový park České republiky dokonce v lepším stavu než v sousedním Německu či Rakousku. Tam má totiž problémy daleko víc kontrolovaných aut, což samozřejmě vyvolává podezření, že se u nás zřejmě dá zajistit SME a následně STK méně poctivým způsobem. Proto také bude docházet k „testům poctivosti“.
Při kontrolách mobilního měření plnění limitů emisních zplodin u 363 vytipovaných vozidel nevyhovělo normě letos 77,13 % z nich. Za první pololetí bylo v ČR uskutečněno celkem 1 634 409 měření emisí v rámci SME/STK. Z toho byla označena necelá 2 procenta měření jako podezřelá. Tento stav je nutné zlepšit. Proto jsou a budou zaváděna opatření ke zkvalitnění systému kontrol.
Jako horší se ukázal technický stavu u lehkých užitkových a nákladních vozů než u osobních, ale i tak po našich silnicích jezdí nemálo automobilů, o jejichž technický stav se majitelé velmi špatně starají.
Cílem je co nejvíce snížit podíl škodlivin ve výfukových plynech u vozidel, která evidentně vykazují špatný technický stav. Ministerstvo zdůrazňuje, že cílem této iniciativy není likvidace starých motorových vozidel, ale zlepšení péče o vozidla a jejich technický stav. Důležitým aspektem této iniciativy je také zabránit podvodům, které doposud v oblasti měření emisí evidentně existují.
Zdroj: Ministerstvo dopravy Foto: Josef Žídek