Naprostá specialita – Audi Q7 s balisticky odolnou úpravou

Velké SUV, které u značky odstartovalo řadu dalších modelů řady „Q“, představila automobilka v roce 2005. Vůz přesahující na délku magickou hranici pěti metrů prošel mezigenerační obměnou v roce 2015 a letos se představil po druhém faceliftu.

Audi Q7 pancéřovaná (1)

Kromě designových změn a širokých možností individualizace je nyní k dispozici také v „obrněné“ verzi, kterou zajišťuje specializovaná firma SVOS. Jedná se o výrobce pancéřovaných vozidel, jež se této činnosti věnuje více než třicet let. Díky úpravám má tento vůz skla a dveřní výplně balisticky odolné v kategorii BR2. (Podle označení kategorie se pozná, jaké ráži střeliva dokáže materiál čelit, v tomto případě se jedná o ráži 9 milimetrů.)

Neprůstřelná skla jsou u osobních vozů specialitou, která se často nevyskytuje, proto se na ně pojďme podívat detailněji. Vrstvená balistická skla jsou vyrobena z několika laminovaných vrstev vysoce odolného skla a PVB fólií s vysokou odolností vůči degradaci vlivem UV záření. Zároveň je ale možné u skla zachovat technologie, které jsou zapotřebí pro použití optických asistenčních systémů. Čelní a zadní sklo mají také dostupnou možnost vyhřívání.

Audi Q7 pancéřovaná sklo

Balisticky odolnou úpravu mají také části dveří, konkrétně spodní část předních bočních dveří, spodní část zadních bočních dveří a svislá opěrná část druhé řady sedadel. Pancéřování zajišťují kompozitní materiály, které jsou odolné a zároveň odlehčené. Ostatně hmotnost je důležitá nejen pro jízdní vlastnosti auta, ale také proto, aby se dalo s dveřmi běžně manipulovat. Takto provedené pancéřování vozu je výhodné nejen z toho důvodu, že není potřeba dodatečná homologace, ale také kvůli využití konstrukčních prvků z výroby nebo minimální odlišnosti od sériového vozu. Když už je ale řeč o případných rozdílech, jsou patrné na fotografiích – větší tloušťka části dveří, viditelná v místě pantů i na druhém konci, stejně tak je to postřehnutelné při pohledu na rám dveří.

Audi Q7 pancéřovaná (11)

Jinak je ale i v této úpravě Q7 takové, jak jsme zvyklí – robustní velký vůz, který si zjedná respekt už masivní přední mřížkou vyvedenou v černé barvě. Uprostřed je velké logo s čtyřmi kruhy a po stranách navazují sofistikované a tvarově lehce přepracované světlomety, kde lze podle designu vyčíst nejen HD Matrix LED technologii, ale dobře viditelné jsou i modré „nitky“ laserových dálkových světel. Zajímavostí je, že laserová světla jsou aktivní od rychlosti 70 km/h. Úpravou prošly i zadní svítilny a jako novinku dostaly funkci varování vozu za vámi – jakmile se auto přiblíží k vaší zádi blíž než na dva metry, aktivují se všechny digitální segmenty světel. Kromě výstrahy před srážkou to může být i vhodným upozorněním, když se na vás v provozu někdo příliš „lepí“. Minimalizace ozdob a detailů exteriéru dodala modernizovanému model čistý vzhled, a tak je dost prostoru pro individualizaci nebo odlišení se v rámci výbavy S line.

Audi Q7 pancéřovaná (4)

Kabina si zachovává dosavadní ergonomii, kde středový panel z velké části vyplňují dva velké displeje pod sebou, řadicí páka automatické převodovky má tvar, na nějž jsme zvyklí u předchozích verzí. Pohodlné široké sedačky čalouněné perforovanou kůží mají dobré boční vedení a pro dlouhé cesty výsuvný sedák, který pomáhá lépe podepřít páteř a odlehčit svalům. O nadbytku místa snad není nutno dlouze mluvit, protože v tomto případě mluví rozměry samy za sebe – délka 5,072 metru, rozvor 2,995 metru, zavazadelník 867 litrů (v případě volitelné sedmimístné verze 780 litrů). Kaplička před řidičem skrývá typický virtuální přístrojový štít značky. Dá se v něm zobrazit vše, včetně mapy navigace.

Audi Q7 pancéřovaná (12)

Nabídka pro Q7 zahrnuje motor naftový i benzínový, v obou případech se jedná o šestiválce. My jsme měli v testu dieselovou jednotku ve výkonnější verzi, která dodává sílu 210 kW/286 koní a impozantní točivý moment 600 Nm. Přes hmotnost dosahující skoro 2,5 tuny se dokáže tento obr rozpohybovat z nuly na stovku za 6,1 sekundy a jet rychlostí až 241 km/h. Řazení zajišťuje osmistupňová automatická převodovka tiptronic, hnací síla motoru je přenášena na obě nápravy, protože všechny verze Q7 mají trvalý pohon všech kol quattro. Snížení spotřeby zajišťuje mild-hybridní systém s napětím 48 V. V této konfiguraci je podle technických parametrů spotřeba v kombinovaném režimu 8 – 8,8 l/100 km. Naše spotřeba i se zvýšenou hmotností vozu kvůli pancéřovaným dílům se během testu ustálila na 9,3 l/100 km, což není vůbec špatný výsledek. Pancéřování se až tak moc neprojevuje na hmotnosti vozu, rozložení panelů je symetrické, a tak mikro odchylky v jízdních vlastnostech oproti klasickému modelu poznáte jen v extrémních případech, jako je například velmi silný boční vítr, vysoká rychlost nebo utažená zatáčka. Silná skla se pozitivně podepisují na akustickém komfortu – dálniční rychlost se vůbec neprojevuje aerodynamickým hlukem, neslyšíte silnici, ani dieselový šestiválec, který má už sám o sobě mimořádně kultivovaný zvuk. Pohodlí zaručí vzduchový podvozek, který je s výbavou S line ve standardu. Na dálnici se světlá výška automaticky snižuje až o 30 milimetrů, zatímco v terénu ji můžete až o 60 milimetrů zvednout.

Audi Q7 pancéřovaná (14)

Vůz této velikosti si zaslouží sofistikované asistenční systémy pro parkování, takže nepřekvapí, že Q7 disponuje parkováním na dálkové ovládání prostřednictvím chytrého telefonu. Zobrazování situace kolem auta je po faceliftu ještě zdokonaleno, takže je možno ve full HD kvalitě sledovat upozornění na malý odstup od auta před vámi, asistence pro průjezd křižovatkou a další. Kromě toho zvládne Q7 s přehledem jízdu s přívěsem a utáhne až 3,5 tuny.

Audi Q7 je v aktuálním ceníku v nabídce od 1 899 900 Kč, testovaná motorizace začíná na 1 963 900 Kč. Balisticky odolná úprava ovšem přidá k ceně další významnou položku, která může být i více než devět set tisíc korun.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru