Bouřky, které v létě často střídají tropická vedra, mohou přinést přívalové srážky a povodně. A ty zase problém pro kupující ojetých aut. Zatopené vozy obecně nejsou rozumnou investicí – nový majitel totiž může časem za opravy utratit jmění. Odborníci ze společnosti carVertical proto radí, jak takové auto poznat a na co si dát při koupi pozor.
Podle odborníka na trh s ojetými vozy Matase Buzelise ze společnosti carVertical může být někdy náročné zatopené auto rozpoznat. Některé problémy se navíc mohou projevit až po delší době.
Prodejci často zatopení tají
Velké množství aut, která byla zatopena, míří do Česka i ze zahraničí. Dostávají se sem třeba z USA, ale se záplavami se potýkají i země jako Francie, Německo, Itálie a Belgie, odkud proudí ojeté vozy především do východní Evropy.
„Ačkoli si mnozí myslí, že voda nemůže způsobit mnoho škod, opak je pravdou. Právě voda dokáže poškodit elektroniku, motor a různé mechanické součásti vozu. Přestože prodejci zatopené auto vysuší a opraví, následky povodní se mohou projevit třeba až 6 měsíců po jeho pořízení,“ říká Buzelis.
Vzhledem k tomu, že řidiči se do nákupu zatopených aut příliš nehrnou, podvodníci mají tendenci tuto skutečnost zatajit. V opačném případě se totiž auto těžko prodává anebo musí jít prodejci s cenou výrazně dolů.
První varování: zápach interiéru
Pokud bylo auto dlouho pod vodou, je téměř nemožné ho vyčistit tak, aby se podařilo dostat vodu ze všech koutů kabiny. Zápach plísně v interiéru je první známkou toho, že se jedná o zatopené vozidlo.
Buzelis doporučuje při prohlídce auta zapnout klimatizaci – nepříjemný zápach svědčí o tom, že uvnitř klimatizačního systému se drží vlhkost, bakterie a plíseň. Nepoctiví prodejci však používají různé osvěžovače vzduchu, aby zákazníky ošálili a odér zamaskovali.
Příznaky vlhkosti: od světel až po kufr
Bez ohledu na to, jak moc se prodejci snaží auto vysušit, zůstává mnoho míst, podle kterých můžete poznat, že bylo zaplaveno. Mohou to prozradit zamlžené přední či zadní světlomety, ale i kufr, podvozek nebo místo pro rezervu, kde se vlhkost drží nejraději.
U zatopených automobilů se často vyměňuje čalounění, někdy dokonce celá sedadla. Pokud kupujete 10 let staré auto a jeho sedadla nemají jedinou chybičku, je to znamení, že mohla být vyměněna. V takových případech se prodejce zeptejte, proč k náhradě došlo.
Rez, kam se podíváš
Ať chceme, nebo ne, každé auto jednou zreziví zejména ta, která pocházejí z chladného podnebí. Nicméně zatopený vůz může být korozí zasažen silněji. Kupující by si proto měli pozorně prohlédnout oblast dveří, šrouby v kabině, zámky kufru, pružiny sedadel a přihrádku spolujezdce – právě tato místa mohou po povodni reznout.
Pokud bylo auto zatopeno slanou vodou, bude koroze ještě silnější.
Elektronické systémy mohou selhat později
Voda může nenávratně poškodit také řadu elektronických systémů, kterými moderní automobily disponují. Při prohlídce vozu vždy zkontrolujte, zda všechna zařízení fungují správně – od regulátorů oken až po palubní počítač nebo multimediální systém.
Často ale může být náročné posoudit stav elektroniky v autě hned při koupi. Kontakty zasažené korozí mohou způsobit problémy až několik měsíců poté. Dokonce i pokud je auto perfektně opravené, neznamená to, že se později nepromění v jeden velký bolehlav.
Přehled historie dokáže zatopené vozidlo odhalit
Odborníci proto doporučují vždy zkontrolovat historii vozu, který se chystáte pořídit. Kupující by se měli zaměřit na původ vozidla a na země, ve kterých bylo provozováno. I z těchto skutečností lze poměrně snadno určit, zda se auto pohybovalo v záplavových oblastech.
Zdroj a foto: carVertical