Čtvrtá generace tohoto modelu vstoupila na trh ve svěžím designu a s širokou nabídkou motorizací. Bude se zákazníkům více zamlouvat tolik oblíbený diesel, nebo raději zvolí benzinový motor? A který z nich bude úspornější? Vyzkoušeli jsme obojí.
Pod názvem Superb se v nabídce značky Škoda objevovaly komfortní vozy už ve 30. letech minulého století. Nebyly to ale jen luxusní limuzíny, které se prezentovaly s tímto označením. Jeden příklad za všechny zmiňme vojenskou sanitku z období 2. světové války. Současnost v rodokmenu modelu Superb píše jednoznačně jen samé pozitivní zprávy. Od první generace z roku 2001, která byla motoristickou veřejností vřele přijata, přes druhou v roce 2008, ověnčenou řadou ocenění, a cenami za design stvrzenou nejúspěšnější třetí generaci až k té dnešní, čtvrté. Novodobá historie zaznamenala 1,6 milionu prodaných vozů, přičemž nejvíce jich bylo právě ve třetí generaci. S čím přichází ta současná?
Nová maska chladiče, šířeji rozvedené téma krystalů, ale také snížení součinitele aerodynamického odporu vzduchu u kombi až na 0,25. Zároveň vůz narostl o čtyři centimetry a pro lepší obtékání vzduchu se lehce změnila linie střechy. Velmi mu sluší jak zlatavě zelená barva karoserie v případě dieselové varianty, tak i výrazná červená, v níž přijel benzínový testovací vůz. Navíc dieselová motorizace se pyšnila nejvyšší výbavou Laurin a Klement, v níž jsou ve standardu Matrix LED přední světlomety druhé generace, jimž přibyl nový krystalický designový prvek, s nímž získaly lehce namodralý nádech.
Prodloužení a úprava střešní linie se projevila na celkovém dojmu – Superb vypadá o hodně větší než dřív, přičemž jeho délka je nyní u kombi verze 4,902 metru. Dalším pozitivem je zvětšení zavazadelníku na výsledných 690 litrů, což znamená záruku bezproblémového naložení prakticky čehokoliv. Interiér prošel změnami, které reflektují přání zákazníků, jak ostatně prozradili sami zástupci automobilky. Takže se vrátily zpět některé manuální ovladače, například kruhové voliče nastavení klimatizace. Přístrojový štít je ovšem digitální, zároveň ale jeho displej zastiňuje i kaplička za ním.
Monitor multimédií je velký (na výběr je 10 nebo 13palcový) a jeho grafika moderní. Novinkou je možnost volby head-up displeje. Ovládání je ergonomicky příznivé, loketní opěrka mezi řidičem a spolujezdcem široká, odkládací plochy zakryté roletkou dostatečné. Na zadních sedadlech je tradičně spousta místa, ostatně Superb zůstává vozem určeným i pro VIP cestující, kterým budou jistě příjemné jak držáky na tablet, tak rolety zadních oken. Jako obvykle má Superb i pár úplně nových „chytrých řešení“, kterými jsou třeba nová zadní loketní opěrka uprostřed – ta je posuvná a má integrovaný držák na nápoje a na tablet.
Při rozhodování o volbě pohonné jednotky mohou vstoupit do hry různé další parametry, v jejichž čele stojí pochopitelně ekonomický provoz. Na scénu ale vstupuje i ekologie, a to zejména u firem, které se masivně hlásí k udržitelnosti a odpovědnosti. V nabídce jsou benzínové, naftové i plug-in hybridní pohony, a to ve výkonovém spektru od 150 do 265 koní.
My jsme do testu vybrali benzínový motor 1,5 TSI a dieselový agregát 2,0 TDI. Pro srovnání je výhodné, že výkon obou motorizací je shodných 110 kW/150 koní, v obou případech řazených automatickou převodovkou. Ostatně na manuál můžeme u tohoto modelu zapomenout, protože se již nenabízí. Automatická sedmistupňová převodovka DSG se ovládá pod volantem, na což se dá rychle zvyknout a je to pohodlné.
Všechny motorizace disponují stejnou 66litrovou nádrží na palivo, i tady bude tudíž srovnání jednoduché. Benzínový motor 1,5 TSI má v Superbu premiéru s 48V mild-hybridní technologií. Díky tomu je jeho spotřeba podle tabulek pouhých 5,3 – 5,9 l/100 km, a my jsme v testu skončili dost blízko této hodnoty, na 6,9 l/100 km. Uváděné zrychlení z nuly na stovku za 9,3 sekundy zní velmi dobře, stejně jako maximální rychlost 222 km/h. Reálně je dojem z této pohonné jednotky dynamický, bezproblémový, spolupráce s převodovkou hladká, ovládání příjemné a dojezd se blížil k tisícovce kilometrů.
Dvoulitrový dieselový motor je klasikou v nabídce značky, která slibuje stejné dynamické parametry, a to zrychlení z nuly na sto za 9,3 sekundy a maximální rychlost shodných 222 km/h. U spotřeby je ale tabulková hodnota příznivější, měla by v kombinovaném provozu dosáhnout 4,9 – 5,4 l/100 km. Ani tady jsme s výslednou hodnotou nedopadli špatně, palubní počítač ukázal 6,0 l/100 km. Jízdní projev byl příjemný na dálnici i při plynulé jízdě okreskami, ve městě ale trochu překvapila převodovka, kdy se při parkování a přeřazování rychlosti vpřed a vzad objevilo výrazné cuknutí. Komfort při delší jízdě zaručuje nový adaptivní podvozek DCC+, který je mimochodem u nejvyšší výbavy ve standardu. Systém odpružení a tlumení využívá místo původního jednoho dva nezávisle řízené ventily, výsledkem je nejen rychlejší reakce tlumičů, ale také širší rozmezí charakteristiky tlumení.
Čtvrtá generace Superbu znamená také vyšší úroveň bezpečnostních asistenčních systémů. Základem jsou nové nanosenzory na předním i zadním nárazníku, které mají větší dosah pro monitorování okolí. Novinkou jsou asistenty pro odbočování, při průjezdu křižovatkou, antikolizní asistent a varování při výstupu z auta. Toto všechno je k dispozici už ve standardní výbavě. Vzhledem k délce vozu se hodí nový automatický parkovací asistent pro zaparkování kolmo i podélně.
Škoda Superb Combi začíná v aktuálním ceníku na 975 000 Kč, a to přímo za testovanou motorizaci 1,5 TSI. Je dobré vědět, že v současnosti se prodávají jen dva stupně výbavy – Selection a Laurin a Klement. Dieselová verze je za cenu od 1 035 000 Kč, testovaný stupeň Laurin a Klement začíná na 1 235 000 Kč. Kterou verzi tedy zvolit? Pro benzín mluví nižší pořizovací cena, i když provozní náklady budou vyšší kvůli spotřebě. Diesel je co do spotřeby paliva úspornější, bude mít ale vyšší vstupní cenu. Ke slovu tedy přichází tradiční otázka na počet ujetých kilometrů ročně. Rozhodování nebude snadné.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá