Cestování s vlastní střechou nad hlavou se masivně rozmáhá už pár let, a tak nabídka vestaveb realizovaných přímo u výrobce automobilů roste. U značky Volkswagen už je ale vůz vhodný pro kempování matadorem, který má za sebou řadu generací. Jenže kromě klasického Multivanu, na jehož základě je postavena verze California, je tu také obytná verze modelu Crafter, která dostala název Grand California. Kterou z nich si vybrat? A podle čeho se rozhodnout?
Na první pohled patrný rozdíl je ve velikosti, odlišnosti se ale skrývají i uvnitř. Grand California má oproti Californii kromě kuchyně a spacího prostoru také toaletu s umyvadlem a sprchou. Ovšem California má zase typický střešní stan, který poskytuje skvělý komfort na spaní. Podívejme se tedy na oba vozy podrobněji.
Grand California existuje ve dvou velikostech, my jsme testovali kratší verzi, která ovšem délkou atakuje šest metrů. Podstatná je však výška vozu, jež dosahuje 3,2 metru. Je potřeba na to myslet, pokud se chystáme vjet do podzemních garáží, tam se totiž zpravidla na výšku nevejde. Další omezení mohou představovat venkovní parkoviště s keři a nízkými stromy, ani tady pravděpodobně snadno nezaparkujeme. Na střeše je také instalován solární panel, proto pozor při průjezdu právě třeba pod stromy, aby se nepoškodil. Díky vysoké zástavbě je ale zase možné uvnitř vozu bez potíží procházet. Pro snazší nástup se při otevření posuvných bočních dveří vysune schůdek uložený pod prahem.
Přestože je střecha hodně vysoká, horní lůžko příliš místa nad hlavou nenabízí. Ve srovnání s tím je spaní ve střešním stanu Californie 6.1 mnohem komfortnější. V Grand Californii je k dispozici ještě velké lůžko v zadní části vozu, které díky výklenkům na bocích auta umožňuje spaní napříč. Pro extrémní dlouhány to není, ale běžně velký člověk se tu v pohodě vyspí. Pozitivní je uložení desky na pružných komponentech, které umožňují vhodné rozložení hmotnosti těla a tím i ergonomické postavení páteře ve spánku. Ve spací části je řada poliček a skříněk, kam lze uložit oblečení a drobné předměty denní potřeby. Pod spací plochou je místo pro uložení zavazadel, kempinkový stolek a židle najdete uložené v kapsách na zadních dveřích, které jsou dělené a otevírají se do stran.
Buňka s toaletou a umyvadlem se sprchovou hlavicí je uzavíratelná a poměrně prostorná. Dokáže poskytnout přijatelné podmínky pro kompletní osobní hygienu. Další vybavení zahrnuje kuchyňský modul s plynovým dvouvařičem, dřezem a chladničkou. Nechybí tu další poličky a zásuvky, kam lze uložit kuchyňské náčiní a nádobí. Chladnička je vybavena i mrazicím boxem. Dobře je vyřešeno větrání vozu, kdy lze buď využít klimatizace (včetně panelu ve střeše, protože větraný prostor je tu hodně velký), nebo v chladném období nezávislé topení. Jinak je tu ale dostatek okének, která se vyklápějí směrem vzhůru. Tady je ale třeba varovat, že výklopná okna by měla být při jízdě z bezpečnostních důvodů zavřená. Totéž platí pro velké střešní okno. V zavazadlovém prostoru jsou boxy pro plynové láhve a nádrže na vodu, nádoba pro odpad z toalety je na boku vozu. Zásuvek a vstupů pro různá média je zvenku dost, takže rozhodně není od věci se před jejich vyzkoušením a následným použitím dobře seznámit s uživatelskou příručkou.
Prostor pro řidiče a spolujezdce je uspořádán podobně jako v osobním autě, sedadla jsou pohodlná, i když se pochopitelně sedí hodně vzpřímeně a vysoko. Přístrojový štít nabízí tradiční analogové ciferníky s infodisplejem uprostřed, také infotainment má známou ergonomii značky. Páka automatické převodovky je uložena ve středovém sloupku a je dost vysoko, aby se s ní dalo lehce manipulovat. Pokud cestujete ve dvou, je komfort vyhovující, další dvě místa ovšem mají podobu rovné lavice, která zase tak moc pohodlná není. Také se pro cestující na těchto místech o dost víc projevuje aerodynamický hluk, který je ve vyšších rychlostech znatelný, stejně jako povrzávání a „rachtání“ v úložných skříňkách.
Pohon testovaného vozu zajistil osvědčený dvoulitrový dieselový čtyřválec, pro Grand Californii dostupný pouze v nejvyšší výkonové verzi se 130 kW. Pro hmotnost Crafteru je to odpovídající, na dálnici dokáže držet krok s běžnými osobními automobily. Tabulková spotřeba je uváděna 10,9 – 12,0 l/100 km, my jsme během testu dosáhli hodnoty 10,6 l/100 km. Pozitivně hodnotíme výborný „rejd“ auta a pohodlné manévrování, parkování bylo nad očekávání snadné. Bonusem nového Crafteru a tedy i Grand Californie jsou nové asistenční systémy v čele s adaptivním tempomatem, které řidič při dlouhém cestování určitě využije.
Grand California je v ceníku k dispozici od ceny 1 871 725 Kč, přičemž prvky jako solární panel, horní spací plocha a některé další patří do příplatkové výbavy.
California 6.1 nabízí vysokou úroveň komfortu díky digitálnímu ovládání kempovacích funkcí. Nastavit si bez této vymoženosti ledničku zvládne zpravidla každý, ale rozkládání (a hlavně následné ukládání) střešního stanu bývalo značně náročné. Elektricky ovládaná střecha je proti tomu rajská hudba. Stisknutím tlačítka za bedlivého sledování skládající se střechy máte po starostech, jestli se vám podaří víko nad složeným stanem správně zavřít. Tato elektrická vychytávka zcela zásadně zpříjemní vše, co je potřeba udělat, když se utáboříte na místě k přespání.
Zvenku se auto až tak neliší od běžného Multivanu, až na to, že California 6.1 je postavena na předchůdci současného modelu, kterým je Multivan 7. Že se jedná o camper poznáte podle lišty pro markýzu, díky níž se dá zastřešený prostor významně zvětšit na další plochu kolem vozu. Ostatně tu najdete i u Grand Californie. Testovali jsme vrcholnou verzi Ocean, která zvenku zaujme LED světlomety a stříbřitými detaily. Působí uhlazeně a elegantně, nakolik se to dá o obytném vozu říct. Oproti Crafteru je o poznání menší – měří necelých pět metrů a s rozměrem na výšku 1,99 metru s ním hravě vjedete do podzemních garáží.
Když nahlédneme dovnitř posuvnými dveřmi, je zřejmé, že interiér je uspořádán odlišně od Grand Californie. Není tu koupelna s toaletou, takže zbylo dost místa pro komfortní dvoumístnou lavici v druhé řadě, kde lze cestovat pohodlně i na delší vzdálenost. Tuto lavici je následně potřeba sklopit a za pomoci přídavného modulu vytvořit lehací plochu. Není to snadné, ale pokud získáte potřebný grif, půjde to lépe. Vytvořené lůžko se dá při troše snahy využít i pro spaní dvou dospělých. O poznání pohodlněji bude spáčům na horním lůžku, které získáme již zmíněným vysunutím střešního stanu. Lůžko je dost široké a dlouhé, střecha je vysoko, a tak tu nebudete trpět stísněností. Pro větší bezpečnost lze použít ochrannou síť proti pádu.
Na boku mezi první a druhou řadou sedadel je umístěna kuchyň – dvouvařič, dřez a chladnička. Je tu dostatek úložných prostor pro nádobí a kuchyňské náčiní, výbava Ocean má povrchy skříněk vyvedené v pěkném dekoru světlého dřeva.
Místo pro řidiče a spolujezdce se zásadně liší od Grand Californie, protože přístrojový štít je plně digitální. Řadicí páka je ovšem stejná, což také prozrazuje, že se jedná o základ z Multivanu 6.1. Nad středovým panelem je ve stropě umístěn panel pro ovládání kempovacích funkcí. Dá se přes něj ovládat kromě chladničky také osvětlení či topení, a v případě výbavy Ocean v základu obsažené elektrohydraulické ovládání střechy. Je zde také funkce „vodováha“, která dodá informace o tom, jak je zaparkované auto nakloněno, a to podélně i příčně. Při kempování v ne zcela probádané přírodě může být taková funkce mimořádně užitečná, zvlášť když jste místo pro nocleh našli až po setmění.
Pohon sice zajišťuje stejný dvoulitrový diesel, tentokrát ale ve výkonové verzi 150 kW. California 6.1 je ale skoro o půl tuny lehčí než Grand California, a tak není divu, že jsme výslednou spotřebu měli o víc než litr nižší, a to 9,4 l/100 km, přestože se jedná o silnější motor. Podle tabulek by mohla jít ještě níž na průměrných 8,6 l/100 km v kombinovaném provozu. Automatická převodovka řadí hladce a bez problémů. Během jízdy je podle očekávání slyšitelný aerodynamický hluk i zvuky od vnitřního vybavení, pocitově je ale menší než v případě Grand Californie. Ve výčtu asistenčních systémů nechybí asistence pro manévrování s přívěsem nebo ochrana proti bočnímu větru.
California 6.1 je v ceníku dostupná od 1 574 361 Kč, testovaná verze začíná na 2 368 242 Kč, cena s příplatkovou výbavou u konkrétního vozu činila 2 792 093 Kč.
Jaký je tedy verdikt srovnání obou vozů? Záleží na různých parametrech, a nejde jenom o cenu. Pokud toužíte po maximálním komfortu, pak bude California 6.1 přívětivější při ovládání i v prostoru pro spaní, stejně tak pro cestování osob na zadních sedadlech. Daní za to bude vyšší cena a také absence koupelny, i když je tu k dispozici alespoň venkovní sprcha. Grand California naproti tomu dokáže poskytnout absolutní soběstačnost, protože koupelnu s toaletou lze využít pro osobní hygienu bez nějakých zásadních kompromisů. Při jízdě je o něco hlučnější, zato ale nabízí větší vnitřní výbavu skříňkami v kuchyni i zadní části. Podstatné je také to, kolik osob bude v autě cestovat. Důležité je, že v obou případech se jedná o vůz, který lze řídit s běžným řidičákem, i když u Grand Californie už se výsledné 3,5 tuny váží s přesností skoro na gramy.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá