Premiéra deváté generace manažerské legendy se odehrála loni v létě. Potenciální zákazníci se dnes mohou rozhodovat mezi řadou různých typů pohonu, karosářská verze je ovšem k dispozici jen jedna, a to kombi s označením Variant. Vybrali jsme si do testu klasiku v podobě naftového dvoulitru.
Passat má na svém kontě více než 34 miliony prodaných kusů. Kromě toho je po dlouhá léta synonymem úspěchu. Nárůst obliby vozů typu SUV a crossoverů mu ale trochu zkomplikoval další hvězdnou dráhu. Na trh ovšem přichází sebevědomě a provázen řadou „nej“. Především je největší ze všech dosavadních „passatovských“ modelů. Na délku atakuje pětimetrovou metu, konkrétně měří 4,917 metru. Rozvor má prodloužený o pět centimetrů na výsledných 2,841 metru. Obrovský zavazadelník o objemu 690 litrů se dá po sklopení zadních sedadel zvětšit až na 1 920 litrů a výčet tím zdaleka nekončí. Novinkou této generace je také adaptivní podvozek DCC Pro, který využívá dvouventilovou technologii tlumičů.
Exteriér Passatu se po léta mění evolučním stylem a devátá generace není výjimkou. Rozhodně se ale nedá přehlédnout design předního nárazníku se čtyřmi výraznými lištami a v kontrastu s tím tenký otvor sání v úrovni předních světlometů. Pěkná je zadní světelná lišta a prémiově působí zpracování zadního nárazníku s tenkou stříbřitou linií.
Kabina se ergonomicky zásadně nezměnila, architektura palubní desky je ale odlišná – velký prostor uprostřed zabírá displej s úhlopříčkou 12,9 palce v základu, v nabídce je ale i 15palcový monitor. Dlouhou lištu s výdechy klimatizace tu už nenajdete, zato má deska před spolujezdcem atraktivní světelný efekt s možností barevného nastavení. Přístrojový štít je plně digitální, s přehledně uspořádanými informacemi.
Nechybí komfortní vychytávky na dlouhé cesty, jako jsou výsuvné sedáky u řidiče a spolujezdce, široká loketní opěrka uprostřed s ukrytou odkládací schránkou či další úložné plochy zakryté roletkami v panelu mezi řidičem a spolujezdcem. Prostornost v druhé řadě sedadel je z fotografie patrná i bez dalšího popisu, místo pro kolena či lokty tady nemusí hledat ani skuteční dlouháni.
Nová generace ikonického kombi dává na výběr spalovací i hybridní pohonné jednotky. Ať už zvolíte spalovací motory nebo hybridní systémy, zapomeňte na manuální řazení. To zajišťuje v každém případě automatická dvouspojková převodovka DSG, která je buď sedmistupňová, nebo u eHybridu šestistupňová. V případě testovaného vozu se jednalo o dvoulitrový dieselový motor TDI, který je v nabídce ve dvou výkonových verzích – 110 kW nebo 142 kW. My jsme testovali ten slabší, který nejen patří ke klasice, ale také nabízí velmi úsporný provoz.
Sázka na tuto motorizaci se rozhodně vyplatila, po skončení testu se průměrná spotřeba ustálila na 6,0 l/100 km a dojezd s plnou nádrží dosáhl excelentních 1200 kilometrů. Podle tabulek by mohl být dlouhodobý výsledek ještě zajímavější, protože uváděná kombinovaná spotřeba činí 5,0 – 5,7 l/100 km. Maximální rychlost v této konfiguraci je 223 km/h a slibný je i údaj o nízké provozní hlučnosti 66 dB. Komfort na palubě je v tomto směru skutečně nadprůměrný.
Jak je u značky dobrým zvykem, nešetří u Passatu v nabídce sofistikovanými technologiemi a asistenčními systémy. Nový je systém parkovacích asistentů, pomocí nichž lze zaparkovat na dálku prostřednictvím mobilu, stejně tak se dá i vyjet z parkovacího místa. Vůz si dokáže zapamatovat posledních 50 metrů parkovací trajektorie, takže pokud parkujete každý den ve stejné garáži, auto to s využitím parkovacího systému Park Assist Pro může zvládnout i bez vašeho přispění.
Volkswagen Passat Variant je v nabídce od ceny 999 900 Kč, a to v motorizaci 1.5 TSI s výkonem 150 koní. Testovaná motorizace je v ceníku dostupná od výbavy Business za cenu 1 175 900 Kč.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá