Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 se předvedla ve speciální verzi

Model Tonale je stále benjamínkem v nabídce, rozhodně se ale mezi ostatními neztratí. A to platí jak pro design, tak pro technologická řešení. Nabízí se i jako hybrid s externím dobíjením. Vyzkoušeli jsme ho ve speciální verzi Tributo Italiano.

Alfa Romeo Tonale (1)

Tuto zvláštní edici zavedla značka teprve nedávno a jejím hlavním mottem je hold typickým vlastnostem Alfy Romeo. Italský styl, sportovní geny, obojí je vyjádřeno detaily, kterými se verze Tributo Italiano vyznačují. Především se nabízejí v barevném provedení výhradně ve stylu italské vlajky, tedy buď v červené, bílé či zelené. V krytech zpětných zrcátek je umístěna italská trikolora, střecha je provedena v kontrastní barvě k laku karoserie, přední mřížka s typickým trojúhelníkem je tmavá a kola mají kromě typického „alfistického“ designu také červené třmeny brzd. V interiéru zaujmou sedadla čalouněná perforovanou kůží s výšivkami na opěradlech a obložení palubní desky imitující vzor karbonu. Zbývá dodat, že této výjimečnosti si kromě Tonale mohou dopřát i modely Giulia a Stelvio.

Za celkový dojem nemůže získat Tonale v tomto provedení nic než nejvyšší známky, protože vypadá opravdu atraktivně. K tomu se prezentuje dvěma mohutnými koncovkami výfuku, které slibují slušnou výbavu pod kapotou. Rozměrově je zcela kompaktní, na délku měří 4,528 metru a stojí na rozvoru 2,636 metru. Ačkoliv to zvenku tak úplně nečekáte, uvnitř překvapí prostorem pro cestující na zadních sedadlech, která navíc mají i dostatečně dlouhé sedáky. Místa nad hlavou je rovněž dost. Do kufru lze poskládat 500 litrů zavazadel, kabely pro nabíjení elektromotoru elegantně schováte pod dvojitou podlahou.

Alfa Romeo Tonale (6)

Kabina oplývá plně digitálními přístroji, přesto si ale zachovává tradiční atributy sportovních alf – velká kaplička s dvěma tubusy před řidičem, zobrazení kruhových ukazatelů s tachometrem a otáčkoměrem, ale také malé kolečko pro přepínání jízdních režimů d – n – a, plus nastavení tlumičů a možnost vypnutí stabilizačního systému. Velký displej infotainmentu stojí na vrcholku středového panelu a vzhledem k tomu, že je „širokoúhlý“, sportovní dojem palubní desky nijak neruší.

Tím hlavním, co Tonale dělá horkou novinkou v nabídce, je plug-in hybridní pohon, jež kombinuje přeplňovaný čtyřválec MultiAir s výknem 180 koní a elektromotor o výkonu 90 kW, to vše řazeno šestistupňovým automatem. Čistě na elektřinu dokáže ujet s plně nabitou baterií až 80 kilometrů, přičemž dobití akumulátoru s nabíječkou 7,4 kW trvá méně než 2,5 hodiny. Celkový systémový výkon je pak ve výsledku 280 koní, tedy dost na to, aby tato alfa dostála pověsti, kterou si značka po léta udržuje. Z nuly na stovku zrychlí za 6,2 sekundy a dokáže jet rychlostí až 206 km/h. To samozřejmě neplatí pro bezemisní „elektrickou“ jízdu, kdy je maximální rychlost 135 km/h. Vzhledem k tomu, že se tento režim hodí hlavně do městského provozu, je stejně pravděpodobné, že se budeme pohybovat rychlostí výrazně nižší.

Alfa Romeo Tonale (4)

Jak se Tonale chová na silnici? Pokud zvolíme režim Dynamic, dokáže se pěkně předvést a díky pohonu všech kol (ten zajišťuje na zadní nápravě elektromotor) se skvěle drží v zatáčkách. Natural je automatický hybridní režim, kdy spolupracuje spalovací motor s elektromotorem podle aktuální situace. Pro plně elektrický režim přepínáme do Advance Efficiency, který auto umravní do hladké a úsporné jízdy, kdy je možno využít plachtění, nebo při jízdě z kopce zvolit funkci Descent Control, která drží auto v konstantní rychlosti 50 km/h. To všechno přispívá k úspornému provozu, a tak občasné řádění na okresce, které je pochopitelně energeticky náročnější, peněženku zase tolik nebolí. Dokonce i bez dobíjení akumulátorů a jízdy čistě se spalovacím motorem byla naše spotřeba pouhých 6,6 l/100 km, přičemž při pravidelném dobíjení lze podle tabulek dosáhnout hodnoty jen 1,14 l/100 km.

Vzhledem k hybridnímu pohonu dostal model do výbavy několik nových chytrých funkcí infotainmentu, a to dynamické mapování dojezdu kvůli optimální zásobě energie v bateriích, a vyhledávání nabíjecích stanic. Kromě toho lze hospodaření s energií a správu nabíjení pohodlně kontrolovat i přes aplikace E-control a My Alfa Connect i na dálku.

Alfa Romeo Tonale je k dispozici od ceny 979 000 Kč, a to v hybridní verzi se spalovacím motorem o výkonu 130 koní. Testovaná motorizace v edici Tributo Italiano pak začíná na 1 199 000 Kč.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá



Facebook

Nejčtenější

Nahoru