Nový model pick-upu z portfolia Volkswagenu vstoupil oficiálně do prodeje na českém trhu přibližně před rokem. Nepřehlédnutelný obr se kromě svalů pyšní i možností exkluzivního provedení, které z něj dělá luxusní dopravní prostředek pro ty, kteří rádi budí pozornost. Právě na luxusní verzi Aventura jsme se podívali zblízka.
„Pracovní“ verzi s dvoulitrovým motorem jsme už vyzkoušeli, naftový šestiválec s výkonem 177 kW však vzbuzoval větší očekávání co do dynamiky jízdy a vůbec chování na silnici. Vrcholná verze Aventura se ale liší od základu v mnoha dalších parametrech. Na délku samozřejmě zůstává úctyhodných 5,3 metrů, parkování ale není zvlášť náročné, a to nejen díky asistenčním systémům. Dobrý „rejd“ a snadné manévrování umožní zajet do parkovacího místa přesně, snad jen na délku může být v některých případech trochu potíž. Na výšku se ale testovaný Amarok v pohodě vešel do podzemních garáží u obchodních center i v rezidenčních čtvrtích.
Verze Aventura se stejně jako PanAmericana (obojí jsou vrcholné verze v nabídce) od základu liší designem přídě. Působivý stříbřitý díl ve tvaru písmene „X“ působí atraktivně, stejně jako mřížka sání „rozpůlená“ lištou s velkým logem na černém podkladu. Ložná plocha byla v případě testovaného vozu kryta přídavnou střechou, čímž je vyřešena potřeba cestování s větším množstvím zavazadel, třeba za adrenalinovými sporty a podobně. Zadní víko je dělené a dá se otevírat separátně jeho horní i dolní část.
Kabina je podle očekávání luxusní, sedadla jsou velká, pohodlná a čalouněná perforovanou kůží. V ergonomii se ovšem Aventura od běžné verze neodlišuje – středovému panelu dominuje na výšku postavený displej multimédií, pod ním je několik tlačítkových spínačů a ovladač hlasitosti audia. Přístrojový štít je plně digitální a nabízí pěknou grafiku se dvěma kruhovými ukazateli a informacemi o jízdě umístěnými uprostřed. Druhá řada sedadel nenutí cestující k žádným kompromisům – sedačky jsou široké, s dlouhými sedáky, pohodlně se na ně vejdou tři dospělí vedle sebe, dostatek místa je ve všech směrech.
Nenápadné označení V6 na přední mřížce vypadá slibně – šestiválec má výkon 177 kW (241 koní), točivý moment 600 Nm a řadí se automatickou desetistupňovou převodovkou. Všechny verze Amaroku jsou k dispozici s pohonem všech kol, ta vrcholná má ale něco navíc – rozšířený přiřaditelný pohon s dalším, čtvrtým typem pohonu s rozdělováním hnací síly motoru mezi všechna kola, a to přes vícelamelovou spojku. Na silnici tato vlastnost ani tak ke slovu nepřijde, zato když v terénu uvíznete v situaci, kdy má trakci pouhé jedno kolo, bude se rozhodně hodit.
Pro různé situace má Amarok přednastavené režimy, které jim přizpůsobují styl jízdy. Normální a ekologický režim využijeme především na asfaltu, do terénu je určen režim do bláta a vyjetých kolejí, na výběr je i režim do písku nebo na kluzký povrch. A protože je Amarok schopen utáhnout přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny, hodí se i režim pro jízdu s nákladem či přívěsem, který upravuje způsob řazení automatické převodovky a přispívá k lepšímu využití brzdění motorem.
Jízda v konfiguraci s šestiválcem a desetistupňovým automatem je hladká, předjíždění i akcelerace při pevném startu impozantní, zvlášť když se jedná o tak robustní auto. Asi by byl výsledný dojem ještě lepší při dokonalejším odhlučnění kabiny, i když při této stavbě karoserie je nutno s větší akustickou odezvou počítat. Uváděná kombinovaná spotřeba 10,4 l/100 km pro tuto motorizaci bude nejspíš dosažitelná, my jsme v testu jezdili v rozmezí 10,5 až 11,1 l/100 km.
Plejádu technologií, které dostal Amarok při uvedení nového modelu do výbavy, lze shrnout do sady dvaceti asistenčních systémů, mezi nimiž nechybí adaptivní tempomat. Většina z nich je v Amaroku novinkou, ve vrcholné verzi Aventura jsou v základu dokonce i LED Matrix světlomety a zadní LED světla.
Volkswagen Amarok začíná s cenou na 1 102 893 Kč. Testovaná motorizace a výbava jsou v ceníku k dostání od 1 504 497 Kč, přičemž s příplatkovou výbavou byla cena konkrétního testovaného vozu 1 704 237 Kč.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá