Zrovna moc kombíků v nabídce automobilek na elektřinu nejezdí. Kombi verze aut se zpravidla vyznačují velkým kufrem a motory, které jsou mimořádně úsporné. Vyžaduje to jak jejich využití pro rodinné cestování, tak třeba určení pro firemní účely. Opel se jako jedna z mála značek rozhodl vybavit svou Astru ST elektrickým pohonem.
Zvolil k tomu stupeň výbavy GS, v níž je ve standardu řada atraktivních prvků. Testovaný vůz v červené barvě karoserie získal kontrastní vzhled díky černé střeše a pětipaprskovým černě lakovaným kolům. Ta vypadají velmi pěkně a překvapivě nijak nesnižují komfort jízdy. Pár dalších detailů jako černé linky kolem světlometů nebo výrazný střešní spoiler prospívají sportovnímu vzhledu auta. Jak se to rýmuje s elektromotorem, který jej pohání?
Výkon motoru 115 kW není vůbec malý, jde ale ovšem také o to, jak daleko s autem pod jeho taktovkou ujedeme. Tok energie, stav nabití a další informace pohodlně sledujeme na displeji, který se zobrazuje na místě přístrojového štítu. Tradiční kapličku už dnes v novém autě najdeme jen málokdy, navíc kabině Astry řešení s dvěma navazujícími displeji dost sluší. Vytvářejí široký panel, který zasahuje od místa před řidičem až na okraj středového panelu. Ostatně v autě poháněném elektřinou toho k řízení už moc nepotřebujeme. Ovladače jsou redukovány na tlačítkový přepínač automatické převodovky, elektronickou parkovací brzdu a přepínač jízdních režimů, to vše na středové konzole. Veškerá nastavení zprostředkuje displej infotainmentu.
Elektrická Astra dostala do vínku stejně jako její konvenční sourozenci ergonomické sedačky, vpředu navíc s výsuvnými sedáky, takže se v ní cestuje pohodlně i na delší vzdálenosti. Na to, že vůz měří na délku 4,64 metru, by mohlo být na zadních sedadlech trochu víc místa, zato zavazadelník je prostorný dost a nabízí 516 litrů objemu, po sklopení zadních sedaček dokonce až 1553 litrů. Rovná podlaha a nízká nákladová hrana, to jsou další body pro tento elektrický kombík.
Pohon zajišťuje elektromotor o výkonu 115 kW/156 koní, který disponuje točivým momentem 270 Nm. Máte jej k dispozici okamžitě, jak už to u elektromobilů bývá. Maximální rychlost, kterou je možno v této konfiguraci dosáhnout, je 170 km/h. Energie pro napájení elektromotoru je ukládána v Li-Ion baterii s kapacitou 54 kWh, ta se u rychlonabíječky o výkonu 100 kW dobije na 80 procent kapacity do půl hodiny. Dojezd velmi příjemně potěšil, protože deklarovaných 413 kilometrů překonal v testu o 9 kilometrů. Tabulkovou spotřebu 15 kWh/100 km jsme dokonce během testu snížili na 12,8 kWh/100 km. Pravda je, že dálniční jízdy jsme v testu zase tak moc neměli, a právě vyšší rychlost by spotřebu zákonitě zvýšila.
Jízdní vlastnosti jsou pozitivně ovlivněny baterií uloženou v podlaze – snížené těžiště umožňuje jistý průjezd zatáčkami, ostatně přispívá k tomu i tuhý podvozek, díky němuž jsou například náklony minimální. Rychlá reakce na plyn a ještě možnost přepnout do sportovního režimu znamenají dynamičtější projev pro řidiče, kteří nehledí na nějakou tu spálenou kilowatthodinu navíc. S elektrickou Astrou se dá zkrátka jezdit podle nálady i peněženky – ukázněné popojíždění po městě znamená minimální spotřebu, agilní zatáčky na okreskách přinesou častější nutnost dobíjení. Nastavení parametrů pro odlišný styl jízdy probíhá přes spínač, který nabízí Eco, Normal a Sport.
Opel Astra Sports Tourer je v nabídce od 569 990 Kč za benzínovou verzi 1.2 Turbo s výkonem 110 koní. Elektromobil se dá pořídit od 1 069 990 Kč, součástí výbavy GS je ale ve standardu mimo jiné adaptivní tempomat, panoramatický kamerový systém pro snadné parkování a další bezpečnostní asistenční systémy.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá