Vyzkoušeli jsme Evropské auto roku Renault Scénic E-Tech. Zaslouží si titul?

První generace modelu Scénic se dostala na trh ještě před koncem milénia a v roce 1997 získal tento vůz titul COTY, tedy Evropské auto roku. Tento úspěch zopakoval nový Scénic letos na jaře, tentokrát ale v čistě elektrickém provedení, které nese označení E-Tech. Vyzkoušeli jsme jeho vlastnosti v redakčním testu.

Renault Scenic (2)

Design je přitažlivý, to ostatně bývá u této značky obvyklé. Oproti běžnému vozu typu MPV, kterým byl Scénic dřív, se jedná o auto laděné víc na crossoverovou notu. Sama automobilka o něm mluví jako o rodinném lifestylovém vozu, který si zachovává DNA značky a s přehledem zvládne i delší cesty na víkend či na dovolenou. Svědčí tomu i dlouhý dojezd, který je deklarován až 625 kilometrů na nabití.

Jak Scénic E-Tech vypadá? Příď je poměrně futuristická – mřížka nesoucí uprostřed velké logo markýruje tradiční otvory sání, které pochopitelně u elektromobilu nejsou potřeba, zároveň je ale propojena se štíhlými světlomety. Černé díly na předním nárazníku vyvolávají dojem outdoorového auta, stejné je to s lemy blatníků a ochranným lemem na spodním okraji zádi. Zadní světlomety bumerangovitého tvaru jsou ostré a podporují lehce kosmický vzhled auta. Celek je ve výsledku působivý, vůz vypadá moderně, a zároveň se netváří jako vesmírný modul odtržený od reality.

Renault Scenic (3)

Rozměry jsou kompaktní, na délku měří 4,47 metru, zároveň je ale postaven na dlouhém rozvoru, který má 2,78 metru. To znamená hodně krátké převisy, zároveň je ale díky tomu kabina hodně prostorná a zavazadelník nabídne velmi slušný prostor 545 litrů objemu. Méně praktická může být vysoká nákladová hrana kufru, zároveň je ale ochráněna lištou proti odření a pro uložení nákladu je dobrá i rovná podlaha. Dostatek místa v druhé řadě sedadel je patrný již na fotografiích, v reálu potěšily pohodlné sedačky s komfortními sedáky i opěradly a zároveň prostor pro nohy, kolena i hlavu. Sedačky řidiče a spolujezdce jsou dobře tvarované a příjemně se v nich cestuje i na delší vzdálenosti. Líbily se nám i ergonomicky tvarované opěrky hlavy.

Renault Scenic (7)

Atmosféra na palubě je pro rodinné cestování jako stvořená, zaujalo nás moderní řešení střešního okna, Solarbay, které má nastavitelnou průhlednost. To znamená, že odpadá manipulace s clonou, ať už manuální nebo tlačítková, a stačí jen nastavit míru propustnosti světla. Kromě tlačítka ji můžete ovládat i přes hlasovou asistenci. Palubní deska vychází z moderních renaultů – nahoře i dole zploštělý volant má silný věnec a dobře se drží v ruce, dotykový displej pro ovládání multimédií je postavený na výšku. Řidič má k dispozici místo přístrojového štítu s kapličkou obdélníkový displej, kde zcela chybějí tradiční ukazatele. Zobrazují se tu údaje o jízdě čistě v digitálním módu, což je praktické zejména v případě sledování stavu baterie a dojezdu.

Právě baterie se sice u nás dodává jen v jedné kapacitní variantě, přitom ale dokáže nabídnout dojezd až 625 kilometrů. Pohon zajišťuje synchronní motor s výkonem 160 kW (220 koní), což dělá ze Scénicu docela živé auto. Zajímavostí tohoto motoru je i fakt, že neobsahuje žádné vzácné kovy, takže se může pochlubit menší zátěží pro životní prostředí. Vysoký výkon nabíjení až 150 kW umožňuje rychlé nabíjení, protože i tuzemská infrastruktura dobíjecích stanic aktuálně rychle zvyšuje svůj výkon. Díky tomu se dá za půl hodiny dobít na další dvě hodiny jízdy dálniční rychlostí. Kromě toho dokáže rozhraní infotainmentu plánovat cestu podle potřeby nabíjení. Když jedete bez navigace, nabídne vám nejbližší nabíjecí stanici při poklesu nabití baterie na 10 %.

Renault Scenic (5)

Co se týče jízdních vlastností, je Scénic dynamický a rozhodně nebude na dálnici patřit mezi loudavce. Ostatně slibuje zrychlení z nuly na stovku za pouhých 7,9 sekundy, což vůbec nezní špatně. Pěkně sedí v zatáčkách, náklony jsou minimální. Tradicionalistům bude pochopitelně chybět zvuk spalovacího motoru, na druhou stranu je kabina tak dobře odhlučněná, že sem neproniká ani typický „tramvajový“ zvuk aut jezdících na elektřinu. Na maximální dojezd jsme sice během testu nedosáhli, výsledných 540 kilometrů při plném nabití a s běžným používáním rádia a klimatizace také potěšilo. A spotřeba elektřiny 17,7 kWh/100 km během testu slibuje přiměřeně úsporný provoz. Navíc se příliš neliší od tabulkových 16,8 kWh/100 km.

Renault Scénic E-Tech začíná v ceníku na 1 085 000 Kč, přičemž už v základu je k dispozici adaptivní tempomat se systémem Active Driver Assist, který umožňuje autonomní jízdu druhého stupně. Ten umožňuje například udržování rychlosti a vzdálenosti od vozidla vpředu, optimalizaci jízdy v koloně, udržování uprostřed jízdního pruhu a další.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá



Facebook

Nejčtenější

Nahoru