Nový model oblíbeného SUV se představil již v třetí generaci, vylepšení se týkala pohonů i technologií. Otestovali jsme benzínovou verzi s mild-hybridním systémem, která slibuje velmi úsporný provoz.
Má na svém kontě víc než 7,6 milionu prodaných kusů, patří k oblíbeným rodinným vozům. V nové generaci mu automobilka nadělila bohatou technologickou výbavu, která z něj dělá velmi komfortní auto, s nímž se nemusíte obávat ani delších cest s velkou rodinou. Řidiči pomůže mimo jiné head-up displej, celou posádku potěší spolupráce hlasového asistenta s integrovaným chatbotem ChatGPT.
Design nového modelu se vydal od obvyklých rovných linií velkoprostorových vozů k svalnatějším tvarům SUV. Je to patrné na předním nárazníku s velkými záhyby pro usměrňování vzduchu a široce rozloženými vodorovnými lištami. Zádi dominuje úzká světelná LED lišta a po bocích tvoří světelný podpis vždy trojice čárkovitých svítilen. Z boku je nápadná svažitá střecha, což auto zeštíhluje a dodává mu přitažlivější siluetu. Testovaná zelenkavá barva karoserie, která na slunci hází zlaté odlesky, působí stylově a moderně. Rozměry zůstává Tiguan velmi kompaktní, i když je o tři centimetry delší než předchůdce – na délku měří 4,539 metru, zároveň je ale postaven na rozvoru 2,676 metru, což slibuje prostorný interiér.
Kabina dostala několik designově přitažlivých prvků, například horní část palubní desky, v níž se rozsvěcují světelné plošky v odstínech nastavitelných podle vlastní preference. Displej infotainmentu je opravdu hodně velký a slouží k ovládání většiny funkcí. Zprostředkuje i nastavení klimatizace nebo vyhřívání sedadel, což může být pro někoho nepraktické, my jsme ale s ovládáním neměli nejmenší potíže.
Přístrojový štít je ve srovnání s velkým tabletovým displejem multimédií poměrně úsporný, nicméně vešly se do něj veškeré potřebné údaje. Kromě dvou virtuálních ciferníků s otáčkoměrem a tachometrem jsou tu informace o jízdě, o stavu auta, pokyny od navigace i nastavení asistenčních systémů. K dispozici je nejen head-up displej, ale také hlasový asistent IDA, který může nastavit řadu funkcí. Je sympatické, že se snaží rozpoznat i pokyny s nelehkým českým skloňováním, dost často se ale nepodaří požadavek identifikovat.
Pohodlí cestujících dotahuje Volkswagen k dokonalosti vyhřívanými sedadly s masážní funkcí, mají výsuvné sedáky a solidní boční vedení. Pěkně ergonomicky i designově zpracovaná sedadla v druhé řadě potěší posádku, která sem složí pohodlně nohy, kolena i hlavu. Zavazadla dostala k dispozici skvělých 652 litrů objemu, tedy o 37 litrů víc než u předchozího modelu.
Nabídka motorizací zahrnuje spalovací i hybridní pohonné jednotky, nechybí oblíbený dvoulitrový diesel, ani dvoulitrový benzínový motor. My jsme do testu zvolili mild-hybridní pohon s benzínovým motorem 1,5 litru a pohonem předních kol, a to ve výkonnější variantě 110 kW/150 koní. Ten nese označení eTSI a slibuje kombinovanou spotřebu 6,6 l/100 km. Redakční test ukázal průměrných 7,3 l/100 km. Systém mild-hybridního pohonu v případě eTSI jednotky u Tiguanu pracuje kromě přeplňovaného motoru 1.5 TSI evo2 také s 48V sadou akumulátorů a reverzním alternátorem. Elektrickou energii pro podporu výkonu spalovacího motoru a lepší akceleraci získává pomocí rekuperace kinetické energie. I tak by mohl být Tiguan trochu živější a spolupráce motoru s automatickou převodovkou hladší. Pro dlouhé dálniční cestování je ale díky nízké spotřebě a komfortnímu vybavení výborným společníkem.
Své k tomu dodá i paleta asistenčních systémů, mezi nimiž zaujme možnost volby parkovacího asistenta, s nímž lze nejen uložit do paměti dráhu při zajíždění do parkovacího místa, ale také provádět parkovací manévry na dálku mimo auto, a to prostřednictvím chytrého telefonu.
Volkswagen Tiguan je v nabídce aktuálně jako akční model Limited (benzín, mild-hybrid, 130 koní) od 799 900 Kč, testovaná motorizace stojí v základu 995 900 Kč, konkrétní testovaný vůz byl v ceníku od 1 108 900 Kč, s příplatkovou výbavou činila cena tohoto modelu 1 238 400 Kč.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá