Vylepšený crossover od známé japonské značky sklidil pozitivní ohlas, s nímž nelze než souhlasit. Design exteriéru dostal moderní rysy, kabina novou ergonomii a technologie. Významně tu promluvila aliance Renault-Nissan-Mitsubishi a výsledek stojí za to.
Crossover střední velikosti byl stvořen speciálně pro evropské zákazníky a svou předchozí generací zlákal skoro 380 000 kupujících. Nový model, který automobilka představila loni v létě, se ale proměnil od základů, a pod kapotu dostal plejádu hybridních pohonů. Vyrábí se ve španělské továrně automobilky Renault, a při bližším ohledání je okamžitě jasné proč.
Nové ASX nijak neskrývá svou podobu s modelem Captur právě ze stáje Renaultu, přičemž není těžké objevit další paralely také v kabině. Dlužno přiznat, že inspirace francouzským šarmem autu prospěla – přední maska je dynamická, působí energicky a moderně. Rovněž z boku je vůz pohledný, k čemuž přispěla také kontrastní černá střecha a výrazná křivka za zadním oknem. K bílému laku dobře ladí i sportovní design kol, jsou ale poměrně velká, což se projevuje méně komfortní jízdou.
K jízdním vlastnostem se ale dostaneme později, protože je potřeba zevrubně prozkoumat kabinu. Ta má s předchůdcem společné snad jen kruhové ovladače klimatizace, jinak je tu skoro všechno jinak. Infotainment se ovládá přes dotykový displej, který je samozřejmě po vzoru francouzského sourozence postaven na výšku. Je dost velký, přehledný a vyhovuje i možné rozdělení na tři části se zobrazením různých aplikací současně. Přístrojový štít je digitální, takže další významný krok do třetího tisíciletí. Zobrazují se tu dva kruhové „budíky“ a řada praktických údajů a informací o jízdě. Pohled na displej na středovém panelu je tak spíš jen zpestřením pro spolujezdce, protože řidič tu má vše, co potřebuje.
Na výběr je konvenční model s tříválcovým litrovým motorem a dvě hybridní motorizace. Liší se v objemu zavazadelníku, kdy full-hybrid nabídne 326 – 440 litrů a plug-in hybrid 265 – 379 litrů. Testovali jsme plug-in, přesto se nám zdál kufr dostačující. Potěšující je jeho tvar, kdy plochu nezmenšují žádné výstupky a nákladový otvor je dost velký i pro rozměrnější předměty. Rozměry exteriéru mají obě auta stejné – na délku měří 4,227 metru, šířka je 1,797 metru, výška 1,567 metru.
Testovaný plug-in hybrid má celkový systémový výkon 159 koní, přičemž pohon zajišťují motor 1,6 litru a elektromotor, řadí se automatickou převodovkou se čtyřmi stupni pro spalovací motor a dvěma pro elektromotor. V každém případě se jedná o typ pohonu přední nápravy. Ekologické parametry slibují dojezd čistě na elektřinu 48 kilometrů, což se nám podařilo během testu dokonce ještě o jeden kilometr navíc překonat. Kombinovaná spotřeba paliva při pravidelném dobíjení by měla být mezi 1,3 a 1,4 l/100 km. Během testu nám palubní počítač ukazovat 4 l/100 km při jízdě se spalovacím motorem a 7 kWh/100km při jízdě na elektřinu.
Jízda s ASX je spíš klidnějšího charakteru, ostatně papírově akceleruje z nuly na stovku za 10,1 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 170 km/h. Přesto je mezi jízdními režimy na výběr Sport, kdy je auto agilnější a zvládne i energičtější jízdu po dálnici. Jinak nabízí nový systém Multi-Sense ekonomický režim Eco, čistě elektrický Pure a individuálně nastavitelný My Sense. Vzhledem k charakteru auta, které není postaveno na závodění, ale bezpečnou a klidnou přepravu, ideálně po městě nebo na kratší vzdálenosti, osvědčil se nám nejlíp režim Eco, kdy jsou toky energií a odezva na plyn a řízení nastaveny tak, aby byla jízda plynulá a úsporná. Novinkou je přibržďování jednotlivých kol v zatáčce, které zajišťuje přesný průjezd obloukem.
Jako ideální rodinné auto má ASX slušnou výbavu bezpečnostních asistentů, z nichž velká část je ve standardní výbavě. Hodí se například tempomat, rozpoznávání dopravních značek, signalizace odstupu od auta před vámi, sledování jízdy v pruhu a další. Ve vyšších stupních výbavy stojí za zmínku možnost adaptivního tempomatu nebo sledování mrtvého úhlu.
Mitsubishi ASX začíná s cenou na 469 960 Kč za konvenční verzi, hybridní vozy jsou v akčním ceníku od 623 960 Kč. Testovaný plug-in hybrid je k dispozici jen v nejvyšším stupni výbavy Instyle, a to aktuálně za akční cenu od 879 960 Kč.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá