Vyzkoušeli jsme Citroën C5 Aircross s novou motorizací

Osvědčený praktický rodinný model přidal před nedávnem do svého ceníku novou motorizaci – benzínový motor PureTech spojený s hybridní 48V technologií. Verze s označením Hybrid 136 také dostala novou elektrifikovanou dvouspojkovou převodovku a slibuje vysoký podíl městských jízd v čistě elektrickém režimu.

Citroen C5 aircross (5)

Kompaktní a zároveň prostorově velkorysý, tak by se dal jednoduše popsat model, který měří na délku 4,5 metru a stojí na rozvoru 2,73 metru. Díky vyšší stavbě karoserie je v kabině dostatek místa pro cestující vpředu i na zadních sedadlech, také zavazadla se složí do kufru o objemu 580 – 720 litrů podle nastavení sedaček v druhé řadě.

Zařazení hybridního systému nepřineslo změnu v designu exteriéru – zůstávají pěkné světlomety přímo navazující na lišty masky chladiče, velké vzduchové kapsy v předním nárazníku i elegantně tvarová křivka zadních bočních oken s výraznou lištou, která ostře kontrastuje s tmavou plochou za nimi. Spolu s ochrannými lemy po celém spodním obvodu karoserie a masivními „airbump“ plochami pod dveřmi si model pořád zachovává vzhled SUV, přestože kabina se svým uspořádáním více blíží velkoprostorovým vozům.

Citroen C5 aircross (7)

Interiér vychází z klasicky řešené palubní desky, která rovněž zůstala i u hybridního modelu zachována ve stejném ergonomickém uspořádání. Na vrcholu středového panelu je umístěný volně stojící displej infotainmentu a virtuální přístrojový štít najdete v kapličce. Ovládání je příjemné, dole zploštělý volant dobře padne do ruky. Nová elektrifikovaná převodovka, která dostala označení ë-DCS6, se přepíná pomocí malého tlačítka na středové konzole. Byla navržena přímo pro hybridní model, přičemž její výhodou má být mimo jiné i přeřazení bez přerušení točivého momentu. Ve skříni převodovky našel místo také elektromotor, měnič a řídicí jednotka. Drobné novinky můžete zaznamenat v přístrojovém štítu, kde displej zobrazuje některé nové hodnoty – tok energie mezi spalovacím a elektrickým motorem, úroveň nabití baterie, další informace o jízdě v elektrickém režimu a rovněž signalizaci jízdy 100% na elektřinu, a to zbarvení otáčkoměru do modra.

Citroen C5 aircross (1)

Co tedy tvoří hybridní systém této novinky na trhu? Benzínový motor 1.2 PureTech je dobře známý agregát používaný i u jiných modelů společnosti Stellantis, pod jejíž křídla značka Citroën patří. Jedná se o tříválec, který byl speciálně přepracován pro hybridní systém. Disponuje výkonem 100 kW (136 koní) a točivým momentem 230 Nm. Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo s proměnlivou geometrií. Další částí hybridní soustavy je synchronní elektromotor s permanentními magnety, jehož výkon je 21 kW (28 koní) a točivý moment 55 Nm. Pokud jedete nízkou rychlostí, dokáže auto pohánět čistě v elektrickém režimu, podobné je to i při parkování. Při potřebě akcelerace naopak pomáhá spalovacímu motoru k většímu výkonu, a když brzdíte, funguje jako generátor pro dobíjení baterie. Ta má kapacitu 432 Wh a díky umístění pod předním sedadlem neomezuje místo v kufru.

Citroen C5 aircross (3)

Úkolem celého systému je kromě zajištění částečně bezemisní jízdy (například ve městě) především snížení emisí a spotřebovaného paliva. Deklarované emise 129 g CO2/km jsou tak až o 15 % nižší než u vozu s konvenčním pohonem. Také spotřeba je nižší, podle technických parametrů bychom měli dosáhnout hodnoty kolem 5,7 l/100 km. My jsme během testu jezdili za 7,8 l/100 km. V čem je C5 Aircross téměř nepřekonatelný, je i v případě hybridní verze komfort jízdy. Přejezdy nerovností jsou takřka neznatelné, náklony minimální. Nastavení hybridního systému ale nabádá řidiče především ke klidné a úsporné jízdě, takže na druhou stranu se nedají čekat velké výkony co do dynamiky. Z nuly na stovku zrychluje za 10,9 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 200 km/h.

Citroën C5 Aircross je aktuálně v akční nabídce od 535 000 Kč, na výběr jsou kromě základního motoru 1.2 PureTech (130 koní) také testovaný Hybrid 136 od 615 000 Kč. Můžete volit ještě Plug-in hybrid s výkonem 180 koní, případně 225 koní a volitelný zůstává i konvenční dieselový agregát 1.5 BlueHDi s výkonem 130 koní.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru