Silnice kolem Karlštejna byly svědkem české premiéry nové generace Suzuki Swift. Jde o šestou (čtvrtou globální) generaci tohoto ikonického hatchbacku. Je to chytrý kompaktní vůz s výrazným designem, pokročilými bezpečnostními funkcemi a hravým jízdním projevem. Swift se dlouhodobě řadí po celém světě k nejžádanějším vozům ve své kategorii. Nyní navazuje na charakteristické přednosti svých předchůdců a klade větší důraz na komfort, úspornost, zábavu za volantem a bezpečnost.
Od roku 2004 je označován jako globální model, kterého se za uplynulých 20 let prodalo ve 169 zemích světa přes 9 milionů kusů. Navzdory trendu zdražování zachovává ceny na úrovni odcházející generace. Přitom základní výbava Comfort je podstatně rozšířená – obsahuje nejen kompletní paletu bezpečnostních a asistenčních systémů, ale také parkovací kameru a senzory nebo bezklíčové odemykání a startování, které bylo dosud vyhrazeno jen pro nejvyšší výbavu. Vyšší verze Premium a Elegance pak přidávají položky, které nejsou v segmentu B běžné: zatmavená okna, dvojici USB portů, elektrické stahování zadních oken, stropní madla vpředu i vzadu nebo elektricky sklopná zpětná zrcátka.
Swift prošel dramatickou proměnou designu. Přichází s novým přístupem, kdy leskle černá maska chladiče a diodový pás denního svícení ve tvaru L navazují na výrazný podélný prolis, který obepíná celou karoserii. Z bočního pohledu zaujmou svalnaté proporce, které podtrhují plovoucí střechu „vznášející se“ nad černými sloupky karoserie. Trojrozměrná grafika koncových světel a široký nárazník zasahující do boků dodávají novému Swiftu ze zadního pohledu robustní a hravý vzhled.
Design interiéru Nový Swift nabízí prostorný interiér vybavený ergonomicky laděnými detaily. Přístrojový štít je obklopen ovládacími prvky mírně natočenými k řidiči. Vše je v dosahu a snadno použitelné. Interiér obklopuje posádku a kombinuje černou barvu se světle šedou nejen na palubní desce, ale i na výplních dveří. Devítipalcový dotykový displej nabízí rychlou odezvu a překonává dosud nabízený sedmipalcový displej systému SLDA (Smartphone Linkage Display Audio). Mezi novinky patří mimo jiné funkce propojení s chytrým telefonem Apple CarPlay a Android Auto přes Wi-Fi i USB, hlasové ovládání a zobrazení informací o stavu vozu. Výbavy Comfort a Premium přicházejí s novým digitálním panelem pro ovládání manuální klimatizace. Nejvyšší výbava Elegance dále přidává funkci automatického udržování nastavené teploty.
Milimetrový radar a monokulární kamera sledují vozidla, cyklisty a chodce pohybující se před vozem a pomáhají předejít čelním, šikmým i bočním srážkám. Pokud hrozí kolize, řidič je varován zvukovým a vizuálním signálem. Jestliže v nebezpečné situaci řidič nebrzdí dostatečně intenzivně, brzdový asistent automaticky zesílí účinek brzd a pomůže rychleji zastavit. V případě, že řidič nereaguje, přestože je riziko srážky nebezpečně vysoké, systém začne brzdit automaticky, aby snížil energii nárazu nebo předešel škodám.
Při jízdě s adaptivním tempomatem LKA pomáhá řidiči udržet se uprostřed jízdního pruhu. Pokud systém zaznamená blízkost jiného vozidla nebo jiné překážky, např. dočasného dopravního značení při průjezdu stavbou, pomůže upravit směr jízdy tak, aby se řidič mohl těmto překážkám vyhnout s bezpečným odstupem. Kamera zabudovaná do přístrojového štítu sleduje oči a obličej řidiče. Pokud systém zaznamená, že je řidič unavený, usíná nebo nesleduje provoz před sebou, ozve se varovný zvukový signál a na displeji se zobrazí varovné hlášení.
Další bezpečnostní funkce: – Systém udržování v jízdním pruhu – Lane Departure Prevention (LDP) – Adaptivní tempomat (ACC) – Systém rozpoznávání dopravních značek – Traffic Sign Recognition (TSR) – Systém sledování mrtvého úhlu – Blind Spot Monitor (BSM) – Systém sledování provozu za vozem – Rear Cross Traffic Alert (RTCA) – eCall
Nově vyvinutý tříválcový benzinový motor Z12E o objemu 1,2 litru dosahuje v novém Swiftu tepelné účinnosti až 40 % (při spalování paliva natural 95), která vede ke snížení spotřeby. K dalším vlastnostem nového motoru patří snížení hmotnosti, snížení emisí a zvýšení točivého momentu v nízkých otáčkách, které přináší živější reakce v nízkých otáčkách a vyšší výkon napříč celým spektrem otáček.
Vyšší účinnosti je ve srovnání se stávajícím motorem K12D dosaženo těmito opatřeními:
1. Optimalizace turbulencí nasávaného vzduchu ve válci za účelem urychlení spalování
2. Použití variabilního časování sacích ventilů (VVT) s uzamčením vačkové hřídele ve více pozicích
3. Zvýšení průtoku plynů EGR ventilem
4. Použití kyvadlového napínacího mechanismu rozvodů a elektrické vodní pumpy.
Také byl snížen počet emisí pevných částic (PN), a to potlačením neúplného spalování, ke kterému může docházet u motorů s vysokým kompresním poměrem, a použitím třícestného katalyzátoru s vysokou porézností a benzinového filtru pevných částic označovaného GPF (gasoline particulate filter).
V novém Swiftu je tento motor spojený s mild-hybridním systémem SHVS, který dále snižuje spotřebu a emise. Mild-hybridní systém pomocí generátoru mění při zpomalování kinetickou energii vozu na elektřinu, kterou ukládá v lithium-iontové baterii. Takto uchovanou energii pak využívá při zrychlování. Funkce dobíjení baterie a asistence při zrychlování zajišťuje integrovaný startér-generátor (ISG). Maximální výkon elektromotoru je 2,3 kW a maximální točivý moment elektromotoru 60 Nm.
Pětistupňová manuální převodovka má nové odstupňování převodů, které bylo upraveno v zájmu snížení spotřeby a co nejlepšího využití výkonu. Synchronizace a kulisa řazení byly upraveny pro snadnější řazení. Tuhost pružiny byla naladěna tak, aby řazení bylo hladké, lehké a s přesnou zpětnou vazbou při zařazení převodu. Automatická převodovka je nově vyvinutá typu CVT. Hydrodynamický měnič je osazen tlumičem s nižší tuhostí, který účinně absorbuje rotační výkyvy z motoru, čímž zlepšuje NVH (hluk, vibrace a drsnost) a spotřebu paliva.
Allgrip auto je automatický systém pohonu všech kol, který připojuje zadní kola vždy, když zaznamená pokles trakce u kol přední nápravy. Při prokluzu předních kol viskózní spojka přenese točivý moment na zadní kola, a tím zlepší trakci, zejména při jízdě na sněhu a jiných druzích kluzkého povrchu.
Ceník začíná na 389 900 Kč.
Zdroj: Suzuki Foto: Josef Žídek