Do prázdnin zbývají necelé tři týdny. Kdo nechce trávit dovolenou odpočinkem na jednom místě, má nejvyšší čas pořídit si obytný automobil. Nabídka ojetých obytných vozů se v červnu začíná tenčit a oproti květnu se počet inzerátů snížil o 22 %. To se týká zejména „obytňáků“ do 3,5 tuny. Tedy těch, které lze řídit s řidičským průkazem na osobní auto.
Nejrozsáhlejší nabídka ojetých obytných vozů je aktuálně ve Středočeském kraji, v rámci nových vozů je největší výběr v Praze. Na ojetý obytný vůz by si měl zájemce připravit průměrně 1,5 milionu korun, u nového by pak měl počítat s částkou blížící se 2 milionům.
Naprostou většinu nabídky obytných automobilů tvoří kategorie do 3,5 tuny, kterou lze řídit s řidičským průkazem skupiny B na osobní auto. Vybírat lze ze čtyř základních kategorií. Čtvrtinu inzerce tvoří tzv. integrály. Jedná se o řešení, kdy je podvozek dodávaný automobilkou integrovaný do nástavby. Zákazník zvenku nepozná, jestli je mechanickým základem FIAT nebo třeba Mercedes-Benz. Výhodou je interiér propracovaný z pohledu praktičnosti i komfortu. Cenově začínají kolem 400 000 korun.
Polointegrální obytná auta tvoří zhruba třetinu nabídek. Z pohledu designu se jedná o kabinu dodávky, na kterou navazuje obytná nástavba. Výhodou je snadnější opravitelnost přední části po nehodě. Světlomet, nárazník nebo zrcátko z široce rozšířeného Fiatu Ducato nebo Fordu Transit seženete v každém větším městě po celé Evropě. Kolem 12 % mají podíl tzv. alkovny. Jedná se o polointegrál se spací nástavbou nad kabinou řidiče. Lůžková kapacita je vykoupená vyšší spotřebou i citlivostí na boční vítr. Nejstarší modely z přelomu osmdesátých a devadesátých let se dají sehnat pod 200 000 Kč. Jejich nízké ceně odpovídají jízdní výkony, bezpečnost a komfort. Lepší volbou bývají modely vyrobené po roce 2000. U nich je potřeba počítat s alespoň dvojnásobnou částkou.
V posledních letech je oblíbené předělávání dodávek. Jejich kouzlo spočívá v nenápadnosti. Vyjdou levněji než nový obytný vůz, protože vestavbu můžete udělat i do ojetiny. Nezanedbatelným plusem je mezi obytňáky nejsnadnější servis mechanických částí a karoserie. Pokud „hostitelská“ dodávka dojede na konec své životnosti, vestavbu přemontujete do jiného auta. V inzerci mají takovéto „bydlíky“ třetinový podíl. Vedle domácích přestaveb nebo kusové, zakázkové výroby se segmentu obytných dodávek věnují také renomované karavaningové firmy jako Adria, Bürstner, Dethleffs nebo Pilote.
Jízda s obytným automobilem má svá specifika, která řidič u osobního auta většinou nemusí řešit. V první řadě jsou to rozměry. Šířka bez zrcátek začíná většinou na dvou metrech, délka se pod pět metrů vejde jen u nejkratších dodávek s vestavbou. Zatímco na velkorysý půdorys si řidič zvykne relativně rychle, problém dělá podjezdná výška. Díky ní jsou tabu podzemní garáže, parkování v nákupních centrech. Nepříjemné může být také cestování alejemi nebo přejezd lesní cestou.
Největším kamenem úrazu u obytných automobilů bývá tzv. doložnost. Jedná se o váhu věcí a lidí, kterou můžete naložit, aniž byste překročili nejvyšší celkovou hmotnost auta. Ta je udána v technickém průkazu. Pro řidičský průkaz skupiny B však může být maximálně 3,5 tuny. V případě obytňáků není problém tento limit překročit, za což v zahraničí hrozí drahé postihy.
3 rady pro nákup obytného vozu
Zájemcům o ojetý obytný vůz odborníci doporučují věnovat pozornost třem věcem.
- Stanovte si cenový limit na nákup, servis a garážování. Pokud nemáte vlastní stání, mimo sezonu si nějaké budete muset pronajmout. Myslete na to, že obytný vůz vyžaduje průběžnou údržbu rozvodů vody. Asi jako bazén – buď se o něj průběžně staráte, nebo ho máte za týden zelený.
- Sepište si požadavky. Ujasněte si typický scénář vašich cest. Budete potřebovat izolaci pro zimní cesty na hory? Hodí se vám garáž pro skútr? Stačí vám jen toaleta, nebo se neobejdete bez sprchy?
- Sledujte technické parametry. Zajímejte se nejen o doložnost. Myslete také na to, že ne vždy má obytný vůz stejný počet míst pro jízdu (sedadla s pásy) a spaní (lůžka).
Zdroj a foto: TipCars.com