Vypadá to, jako by v záplavě crossoverů a SUV běžné hatchbacky a kombíky přestaly existovat. Přitom vozy tohoto typu zůstávají i nadále mimořádně praktické a při vhodně volené motorizaci i úsporné. Jedním z nich je Opel Astra.
Otestovali jsme jej ve verzi Sports Tourer, tedy kombi provedení. Na délku měří 4,642 metru a je postaven na rozvoru 2,732 metru. Je dostatečně kompaktní pro přijatelné manévrování, zároveň ale dlouhý rozvor slibuje prostorný interiér a velkorysý zavazadelník. Ten ostatně pojme 597 litrů nákladu. Ovšem Astra toho může nabídnout mnohem víc.
O moderní vzhled se postarala nová přední maska Opel Vizor, kde se nešetřilo černým leskem. Najdete ho nejen na mřížkách sání, ale také na logu automobilky, které je umístěno přímo uprostřed. Testovaný vůz v červeném laku vyhlížel díky dvoubarevným kombinacím velmi atraktivně a přispěla k tomu i velká černě lakovaná kola. Tenké svítilny vpředu i vzadu jsou už dnes u moderních vozů doslova „must have“ a Opel to moc dobře ví. Astra je v provedení Sports Tourer šik a pro rodinné cestování jako stvořená.
Kabina působí sportovním dojmem, protože i zde hraje hlavní roli výrazná černá barva. Na vůz této délky by ale mohl být interiér prostorově trochu velkorysejší. I když velikost kufru je zase v této kategorii nadstandardní. Tradiční přístrojový štít s kapličkou a displej multimédií plně nahradil nový „Pure Panel“, což znamená, že před řidičem se táhne dlouhý pás obrazovek, které zobrazují údaje podle vlastního nastavení. Na virtuální tachometr a další informace o jízdě je vidět velmi dobře, protože volant je dostatečně velký. Trochu překvapilo designové řešení jeho dolního ramene, má ale tu výhodu, že vychovává řidiče ke správnému úchopu. Zcela nevhodné dolní držení volantu jednou rukou je tady totiž dost nepohodlné.
Pohodlí si zato užije páteř a celá řidičova muskulatura, neboť sedadla mají ergonomické tvary a dobré boční vedení. Ne nadarmo mají ergonomický certifikát AGR. Místa v druhé řadě by mohlo být trochu víc hlavně pro nohy. Pochvalu si ale zaslouží středová konzola s dostatkem přihrádek, odkládacích ploch a zejména luxusně řešenou loketní opěrkou s uzavíratelnou schránkou, což bývá spíš výsadou aut vyšších tříd. Volba řazení automatické převodovky probíhá přes tlačítkový spínač, a tak místo na středové konzole zabírá prakticky už jen přepínač jízdních režimů a elektronická parkovací brzda.
Spojení testovaného dieselového motoru 1,5 litru s osmistupňovým automatem představuje úspornou klasiku – výkon motoru 96 kW (130 koní) je dostačující pro komfortní jízdu a bezpečné předjíždění, převodovka drží otáčky nízko, a peněženka motoristy si libuje. Během testu se nám bez snahy o šetření palivem podařilo jezdit za 5,8 l/100 km, podle technických parametrů by se měla kombinovaná spotřeba pohybovat kolem 4,5 l/100 km. Jaké jsou jízdní vlastnosti Astry v provedení Sports Tourer? Pro pohodlné cestování by se možná lépe hodila menší kola, testovaná 17palcová sice vypadala hodně atraktivně, přejezdy příčných nerovností ale byly znát. Směrová stabilita i průjezdy zatáčkami řidiče nezklamou, na dálnici si auto vyloženě libuje. Je v tom poznat mezigenerační změna na platformě EMP2 třetí generace i o 14 procent zvýšená torzní tuhost karoserie.
Opel Astra Sports Tourer se v akčním ceníku nabízí od ceny 549 990 Kč, resp. aktuální ceny začínají na 569 990 Kč. Co se týče testované dieselové motorizace, je její cena o 120 000 Kč vyšší.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá