90th Anniversary Edition (dostupná pro všechna provedení s výjimkou F-Pace 400 Sport a SVR), která je vůbec posledním provedením modelu F-Pace, nese decentní označení, doplňky karoserie R-Dynamic. Pro větší zážitek uživatele a vyšší hodnotu edice nabízí bez příplatku volitelné prvky výbavy jako jsou zatmavená skla oken, posuvná panoramatická střecha a 3D prostorová kamera. Uvnitř se o luxus postarají výrazně tvarovaná sportovní sedadla s kontrastním prošíváním, lišty z ebenového dřeva a hliníkové obložení.
Zákazníci mohou vybírat z výbav S, SE a HSE a celé palety motorů, včetně mild hybridu a plug-in hybridu. Druhý jmenovaný nabízí dojezd až 64 km (WLTP) v čistě elektrickém režimu a možnost rychlého nabíjení stejnosměrným proudem, které dovoluje dobít baterii z 0 na 80 % za pouhých 30 minut.
Vrcholem nabídky modelu F-Pace je verze SVR 575 Edition, která je oslavou spalovacího motoru a jejíž výkonný, kompresorem přeplňovaný V8 poskytuje impozantní výkon a díky systému Variable Valve Active Exhaust i odpovídající zvukový doprovod.
F-Pace SVR má výkon ve svém srdci, kterým je kompresorem přeplňovaný V8 Jaguar o objemu 5,0 litru. Verze SVR 575 Edition s výkonem zvýšeným o 25 koní na 575 koní je nejvýkonnější provedení modelu F-Pace všech dob a poskytuje jedinečnou kombinaci výkonu a vzrušení. S točivým momentem 700 Nm umí zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhé 4,0 sekundy.
V interiéru poskytují na dotek příjemný komfort sportovní sedadla, vyhřívaná a klimatizovaná a s elektrickým nastavením ve 14 směrech, čalouněná semišem a kůží Windsor. K dispozici jsou také sportovní sedadla čalouněná semi-anilinovou kůží. Volant zdobí znak SVR, přičemž hliníkový dekor je určen výhradně pro verzi SVR.
A pohled do ceníku: Jaguar F-Pace 90th Anniversary Edition od 1 740 084 Kč (D165 AWD Auto “S”), Jaguar F-Pace SVR 575 Edition od 3 109 066 Kč.
90 let inovací značky Jaguar
Průkopnický duch Jaguaru sahá až do 30. let 20. století, což bylo urychleno ve 40. letech 20. století vývojem motoru XK, který ve výrobě vydržel dlouhých 40 let a byl základem úspěchů v motorsportu.
První sportovní vůz značky Jaguar byl dvoumístný roadster s bezkonkurenční kultivovaností a komfortem. Prvních 240 vozů mělo ručně vyráběnou hliníkovou karoserii a bylo vybaveno zcela novým řadovým šestiválcem XK o objemu 3,4 litru a výkonu 160 koní. Maximální rychlost 120 km/h z modelu XK120 učinila nejrychlejší sériově vyráběný vůz na světě. Aby to Jaguar prokázal, jel s ním po uzavřené dálnici v belgickém Jabbeke rychlostí 126 km/h. K mnoha úspěchům modelu XK120 na poli motorsportu patřila vítězství v Alpské rallye v letech 1951 a 1952.
V roce 1951 se model C-Type s víceprvkovým trojúhelníkovým rámem snižujícím hmotnost stal prvním Jaguarem, který vyhrál 24 hodin Le Mans. Hned při svém prvním startu přitom překonal rekordy v ujeté vzdálenosti a průměrné rychlosti. Po tomto vítězství vyvinuli inženýři Jaguaru ve spolupráci se společností Dunlop průkopnický technický prvek – kotoučové brzdy. V Remeši v roce 1952 se C-Type stal prvním vozem s kotoučovými brzdami, který vyhrál mezinárodní závod.
V roce 1961 byl představen jeden z nejikoničtějších vozů světa, Jaguar E-Type, který nastavil nová měřítka v oblasti automobilového designu a výkonu. Během 14 let bylo vyrobeno více než 70 000 vozů. Ikonický design, nabízený v podobě dvoumístného roadsteru nebo kupé s pevnou střechou, byl výsledkem posedlosti aerodynamikou. S motorem XK o objemu 3,8 litru s trojitým karburátorem a výkonem 265 koní uměl zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy. V roce 1964 byl zvětšen zdvihový objem motoru XK na 4,2 litru a v roce 1966 pak nabídku rozšířilo kupé s pevnou hlavou a uspořádáním 2+2. Ve verzi Series 3 se E-type stal prvním Jaguarem, který používal nový, celohliníkový V12 o objemu 5,3 litru, který dosahoval výkonu 272 koní a stal se etalonem plynulosti a kultivovanosti.
Další Jaguar, který se ucházel o titul nejrychlejšího vozu světa, je XJ220. Výroba modelu XJ220 začala v roce 1992 a využíval pokročilou hliníkovou voštinovou konstrukci, která přinášela obrovskou pevnost a zároveň nízkou hmotnost. XJ220 vážilo pouhých 1470 kg. S maximální rychlostí 342,79 km/h dosaženou při testu v roce 1991 zůstává nejrychlejším sériově vyráběným vozem značky Jaguar.
Slavný pětilitrový V8 byl uveden na trh v roce 2009 a nahradil velmi úspěšný motor Jaguar V8 o objemu 4,2 litru. Stejně jako jeho předchůdce byl původně tento celohliníkový motor se čtyřmi vačkovými hřídeli a 32 ventily v celé řadě vozů Jaguar nabízen v atmosférické verzi a přeplňovaný kompresorem a nabízel vyšší výkon, vyšší točivý moment a vyšší kultivovanost. Tento motor je od roku 2012 k dispozici v modelu F-Type a od roku 2018 v modelu F-Pace SVR.
Od roku 2025 se Jaguar promění v plně elektrickou luxusní značku.
Zdroj a foto: Jaguar