Často používané sto lidí, sto chutí, platí i při výběru barvy vozidla. Každý zkrátka preferuje nějakou jinou. Společnost carVertical, zabývající se zpracováním automobilových dat, provedla na toto téma průzkum na českém trhu. Z něj vyplývá, že Češi preferují neutrální laky a do zářivých odstínů se nehrnou. Při volbě však často nerozhoduje pouze osobní vkus, ale i další faktory.
Mezi Čechy vyhrává kategorie šedých a stříbrných aut. Ze všech vozů, které byly v Česku prověřeny na platformě carVertical, byla těch s šedým nebo stříbrným lakem téměř čtvrtina (23,2 %). Oblíbené jsou mezi českými řidiči také bílé (20,5 %) a černé (18,8 %) vozy. Výsledky analýzy českého trhu odpovídají trendům v ostatních zemích, kde jsou právě monochromatické barvy vozidel rovněž nejoblíbenější. Šedé, stříbrné, černé a bílé laky jsou totiž praktické, snazší na údržbu a nestrhávají na sebe příliš velkou pozornost. Což je pro mnoho řidičů důležité.
Co se vývoje v čase týče, v roce 2000 dosahoval podíl šedých a stříbrných vozů v Česku 30,1 %, za poslední dvě dekády tak lze pozorovat mírný pokles. S tím souvisí naopak narůstající obliba bílé barvy. Z 3,5 % v roce 2000 se v roce 2010 zvýšil podíl bílých aut na 12,1 %, a v roce 2022 dokonce na více než 20 %.
„Monochromatické barvy jsou tu s námi již dlouho. Bílá, stříbrná, šedá a černá jsou v módě po celém světě. V roce 2023 byly hodně vyhledávané i modré laky, zatímco ostatní barvy jsou stále převálcovány právě těmi konzervativními,‘‘ říká Matas Buzelis, automobilový expert a vedoucí komunikace ve společnosti carVertical.
Řada řidičů se výrazným barvám vyhýbá, protože mohou v průběhu let vyblednout a snížit tak celkovou hodnotu vozu. V rámci prevence vyblednutí barvy je lepší auto parkovat spíše ve stínu a příliš ho nevystavovat slunečním paprskům.
U prémiových vozidel se často používají tmavší barvy. Ne všichni řidiči je však mají v oblibě. Především kvůli tomu, že více přitahují teplo, prach i nečistoty. Ačkoli to nemusí být tak zásadní problém pro zákazníky střední nebo západní Evropy, na jižních trzích nejsou tmavé barvy tolik populární.
Výrazné barvy nemají na českém trhu s ojetými vozy významný podíl: žlutá tvoří pouze 1,3 % ze všech vozidel prověřených na carVertical, červená barva je zastoupena 5,6 % a modrá 8,2 %. Žlutá barva nebyla velkým favoritem ani v minulosti: v roce 2000 bylo žlutých vozů pouze 2,1 %, v roce 2010 0,9 % a v roce 2020 1,7 %. Červená barva byla zato dříve o něco oblíbenější, než je tomu dnes: v roce 2000 činil její podíl 10,6 %, v roce 2010 8,4 % a v roce 2020 7,2 %. Podíl modrých vozidel v průběhu let kolísal. V roce 2000 byl podíl modrých vozů 11,7 %, v roce 2010 jen 5,6 % a v roce 2020 se opět zvýšil na 7,3 %.
Při výběru ojetého vozu je důležité věnovat pozornost především jeho celkovému stavu nežli jeho barvě. Poškozená a renovovaná vozidla mohou mít navíc více vrstev laku, Matas Buzelis proto doporučuje vzít si s sebou na testovací jízdu speciální přístroj na měření tloušťky laku.
Zdroj a foto: carVertical