Nová vlajková loď švédské automobilky přijela do Česka. A my jsme se byli u toho. Plně elektrické Volvo EX90 se začne vyrábět ve druhém čtvrtletí letošního roku v továrně firmy v americkém Charlestonu, a má být významným krokem na cestě k cílům, jež si automobilka vytyčila: prodávat do roku 2030 výhradně čistě elektrické vozy a do roku 2040 se stát klimaticky neutrální společností.
V rámci nového pojetí klasického skandinávského designu byl při navrhování modelu Volvo EX90 využit princip „forma sleduje funkci“. Jedná se o všestranný a stylový rodinný vůz s moderními proporcemi, v němž vzájemně spolupracují průkopnické technologie výpočetního jádra, konektivity a elektrifikace na dosažení optimální bezpečnosti, efektivity a komfortu.
Volvo EX90 bude díky nejnovějším vnějším a vnitřním senzorickým technologiím chránit své cestující neviditelným ochranným štítem. Nejmodernější senzory, jako jsou kamery, radary a především laserový senzor LiDAR, jsou zde propojeny s vysoce výkonným výpočetním jádrem vozu, kde běží na disku NVIDIA DRIVE vlastní software společnosti Volvo Cars, vytvářející v reálném čase 360° obraz okolního prostředí.
Tyto senzory se nikdy neunaví ani se nepřestanou soustřeďovat. Laserový senzor LiDAR snímá silnici před vozem i při dálničních rychlostech a bez ohledu na to, zda je den či noc. Dokáže identifikovat i malé či špatně rozeznatelné objekty stovky metrů před vozidlem, díky čemuž získává více času na to, aby mohl řidiče informovat, reagovat a předejít případné kolizi.
Tento neviditelný ochranný štít funguje i uvnitř vozu. Speciální senzory a kamery jsou schopny rozpoznat a změřit míru koncentrace lidského pohledu. Jedná se o technologii, která umožňuje modelu Volvo EX90 zjistit nesoustředěnost či únavu řidiče a reagovat. A to nejprve jeho upozorněním jemným „šťouchnutím“ a pak naléhavěji. V případě, že ani pak řidič nereaguje, vůz bezpečně zastaví a přivolá pomoc.
Volvo EX90 je standardně vybaveno také technologií „telefon jako klíč“. V rámci této funkce poslouží chytrý telefon jako klíč, a pokud se s ním přiblížíte k vozu, dojde automaticky k odemčení vozu a ke spuštění osobní uvítací světelné sekvence. Při nastoupení do vozu se také automaticky načte osobní profil řidiče.
Mezi přednosti vozu patří dojezd na jedno nabití až 600 kilometrů (v souladu s WLTP) bez výfukových plynů a nabití z 0 na 80 % kapacity akumulátorové baterie během 30 minut.
Vůz bude zpočátku dostupný ve dvoumotorové variantě (Twin Motor) s pohonem všech kol, která je tvořena 111 kWh akumulátorem a dvěma elektromotory s permanentními magnety, které ve variantě Performance společně nabízejí maximální výkon 380 kW (517 koní) a max. točivý moment 910 Nm.
Pokud jde o použité materiály, Volvo EX90 obsahuje přibližně 15 % recyklované oceli, 25 % recyklovaného hliníku a také 48 kilogramů recyklovaných plastů a materiálů biologického původu.
Vozidlo je v neposlední řadě hardwarově připraveno na obousměrné nabíjení. Jedná se o technologii, která umožní využít akumulátor vozu jako přídavný zdroj energie, například pro napájení domácnosti, různých elektrických zařízení nebo jiného elektrického vozu Volvo.