Pro evropský trh připravila Toyota pátou generaci modelu Prius výhradně v plug-in hybridním provedení. Designově jej vyladila tak, že se stal adeptem na první cenu v pozornosti kolemjdoucích.
Co je to za sporťák? Zvědavé pohledy malých i velkých motoristických nadšenců provázely celé testovací období Priusu do zásuvky, který se dostavil v launchovací zlatožluté barvě s černými doplňky. Prius vypadal už od svého uvedení na trh v roce 1997 vždycky tak trochu kosmicky, tentokrát se ale designéři nechali unést směrem ke sportovnímu vzhledu. Nízko položený vrchol střechy, pozvolná křivka směrem k zádi, krátký zadní převis, nízká okna a velká černá kola. To je nový Prius z profilu. Přídi dominuje úzká štěrbina přední mřížky propojená se spodním okrajem světlometů, z nichž jsou teď uzoučké trubice s ostrým vytažením do stran. Nárazník se proměnil v jeden velký otvor sání, lemovaný širokou stříbřitou lištou. Pozornost připoutá také záď s výrazným černým spoilerem na víku kufru a černočervenou lištou v nárazníku.
Vyjádřeno v číslech jsou změny proporcí také jasně patrné. Prius se snížil o 5 centimetrů, na délku ubylo 4,6 centimetrů, naproti tomu rozvor je o 5 centimetrů prodloužený. Kola mají průměr 19 palců. Celková délka vozu je nyní 4,599 metru a rozvor 2,75 metru. Objem zavazadelníku nevypadá tabulkově zrovna oslnivě, pojme 284 litrů nákladu podle metody VDA. Reálně ale působí celkem prostorně, i když hodně místa zabírají nabíjecí kabely. Potěší druhá řada sedadel – tady je místa docela dost, je ale potřeba počítat s tím, že lidé vyšší postavy může trochu omezovat nízká střecha. Řidič a spolujezdec mají komfortu dostatek, pro lepší kontakt s řízením je pozitivní fakt, že se sedí hodně nízko a sedačky mají slušné boční vedení a perforovaný střední pás čalounění.
Palubní deska je takřka zbavena tlačítek, s výjimkou nastavení klimatizace a vyhřívání či dokonce i odvětrávání sedaček. Přístrojový štít je nahrazen designově zcela dokonalým displejem, horší je ale výhled na jeho údaje, průhled mezerou v malém volantu není zcela ideální. Infotainment se ovládá přes velký displej na vrcholu středového panelu. Řadicí páka automatické převodovky je umístěna na středové konzole, hned za ní jsou tlačítka pro nastavení režimů. Praktická je podélná štěrbina pro mobilní telefon, v niž se bezpečně udrží na svém místě a nebude při každém prudším zabrzdění poletovat po kabině.
Vzhledem k tomu, že se automobilka rozhodla pustit do Evropy pouze jediný druh pohonu, je o to zajímavější prozkoumat plug-in hybrid třetí generace, který dodává celkový výkon o 100 koní vyšší než u předchozího modelu. Kombinace spalovacího motoru 2,0 litru s elektromotorem (umístěným vpředu) dává celkových 164 kW/223 koní. Velmi slušná síla pro vůz této velikosti jej dokáže rozpohybovat opravdu svižně – z nuly na stovku zrychlí za 6,8 sekundy a pocitově není tento dojem nijak snížen. Při nabité baterii jsou rozjezdy mimořádně rychlé, nesmíme ale zapomenout, že maximální rychlost je 177 km/h, takže okruhový ďábel z Priusu přece jen nebude. Zato ale ušetří na spotřebě, v kombinovaném cyklu by měla být 0,7 l/100 km. Přitom po městě se zvládne pohybovat převážně na elektřinu, dojezd při plném nabití je 72 kilometrů. Když připočteme tak akorát vyladěný podvozek, který je směrově stabilní a nerovnosti přejíždí komfortně, patří Prius mezi velmi vydaření modely letošního jara.
Toyota Prius začíná s cenou na 1 150 000 Kč, v testu jsme měli nejvyšší výbavu Executive s cenovkou od 1 355 000 Kč. V té je zahrnuto téměř vše, za metalický zlatožlutý lak si ovšem připlatíte patnáct tisíc.
Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá