BMW M2 a BMW M4 Cabrio – Nekompromisně se střechou nebo bez? Větší nebo menší, ale vždycky bez druhých dveří – test

Adrenalinové písmeno „M“ ve spojení se značkou BMW rozjitří smysly všech petrolheadů, ale co když se v krátkosti za sebou sejdou dvě takové novinky? Testovali jsme druhou generaci BMW M2, ale nenechali jsme si ujít ani BMW M4 Competition Cabrio, tedy auto, které svou přídí budí kontroverze, jakých je schopna málokterá automobilová značka.

BMW M2 (4)

BMW M2 – rovnou na okruh…

Pálení benzínu je disciplína, která se postupně vytrácí i ze segmentu sportovních aut. Elektrifikace se pomalu ale jistě vkrádá i mezi sporťáky, takže M2, kterou pohání přeplňovaný třílitrový šestiválec, je skoro jako zjevení v záplavě hybridů a elektromobilů, které teď výrobci uvádějí na trh. Osmiválce opustily „M“ divizi už před pár lety, co nového tedy přinesla tato generace? Například to, že v základu je osmistupňová automatická převodovka, zatímco za manuál si připlatíte. Důvod? Samozřejmě náklady – automat dnes žádá většina, manuál je jen pro fajnšmekry.

BMW M2 (2)

Pořád je hodně kompaktní, oproti předchůdci ale pořádně narostlo. Do délky skoro o dvanáct centimetrů (nový model měří 4,58 metru) a v rozvoru o pět centimetrů na 2,747 metru. Zvětšil se rozchod kol vpředu i vzadu. Nejviditelnější jsou ovšem detaily přídě, která sice stále vychází z charakteristických ledvinek, jsou ale hodně hranaté a bez ozdobných lišt. Další nepřehlédnutelný prvek je nasávací otvor v předním nárazníku, rozdělený do několika sekcí pro optimální proudění vzduchu k motoru i kolům. Kroužkovým předním světlometům dávno odzvonilo, teď má M2 úzká a nízká světla s tenkými trubicemi denního svícení a jednou lampou pro potkávací i dálková světla. Záď nenechá nikoho na pochybách – výrazný spoiler na víku kufru, velké otvory pro obtékání vzduchu, dělený difuzor – tento vůz bude jezdit po čertech rychle.

BMW M2 (6)

Než se necháme unést výkonem 460 koní, což je mimochodem o 90 víc než u předchůdce, propátráme ještě kabinu. Dva velké displeje spojené do dlouhého pásu tvoří přístrojový štít a rozhraní infotainmentu, palubní deska je orientovaná na řidiče a na středové konzole naštěstí nechybí páka automatické převodovky, takže nehrozí žádná hra s tlačítky, ale skutečné řazení, případně i použití páček na volantu. Perfektně tvarovaná sedadla vpředu a dvě menší sedačky v druhé řadě, to je interiér, který posádku pevně obklopuje pro intenzivní jízdní zážitky. Pro úplnost ještě objem zavazadelníku – vejde se do něj 390 litrů nákladu, což je pro sportovní auto tohoto typu docela slušný parametr.

Řadový šestiválec s výkonem 460 koní nezklame očekávání žádného fanouška značky – z nuly na stovku zrychluje za 4,1 sekundy, na dvoustovku zrychlí za 13,5 sekundy, přičemž dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. Podle tabulek slibuje kombinovanou spotřebu 9,8 l/100 km, což je těžko konfrontovat s výsledky testu, protože hodně záleží na jízdním stylu. My jsme vystřídali způsobné projíždění městem s rychlou dálnicí i sportovními okreskami a zaznamenali jsme výsledných 13,5 litrů. Fascinující nástup výkonu, který přichází okamžitě po sešlápnutí plynu, v ničem nebrzdí sportovně naladěná převodovka, sázející rychlosti neskutečně svižně.

BMW M2 (5)

Výkon motoru je samozřejmě přenášen na zadní kola, přičemž na zadní nápravě účinkuje M diferenciál. Dokáže vyrovnat rychlost otáčení jednotlivých zadních kol v zatáčkách a také preferovat kolo s lepší trakcí. Pracuje s obvyklými parametry – kromě rychlosti jízdy a otáčení kol také s bočním zrychlením, natočením volantu a stáčením kolem svislé osy. Výsledek? Excelentní stabilita, rychlé průjezdy zatáčkami a zadek pevně sedící na asfaltu. Do lehkého sklouznutí se mu vůbec nechce, a tak pokusy o driftování by měly v každém případě začínat na uzavřeném okruhu. Ostatně, díky elektronicky řízeným tlumičům, adaptivnímu podvozku a možnosti regulace prokluzu kol se dá M2 nakonfigurovat tak, aby se s ní dalo jezdit jak v běžném provozu, tak v extrémním sportovním módu. A pak je tu tlačítko M Mode, které umožňuje volit z přednastavených režimů Road, Sport a také Track, jež je určen výhradně pro jízdu na okruhu. V posledně jmenovaném módu se budou hodit funkce časomíry Laptimer a elektronický instruktor M Drift Analyser.

BMW M2 v aktuálním ceníku najdete v základu od 1 864 200 Kč, v případě testovaného vozu se spoustou karbonových dílů v rámci možností M Performance se cena dostala na výsledných 2 186 578 Kč.

BMW M4 cabrio (7)

BMW M4 Competition Cabrio M xDrive – bez střechy? No jistě!

Zabývat se hodnocením přídě tohoto mimořádně výkonného auta, které z třílitrového šestiválce „tahá“ 510 koní, by bylo mlácením prázdné slámy. Jednak už to příznivci i odpůrci nového tvaru ledvin s vodorovnými lištami probrali napříč diskusními fóry, a navíc v reálu si za ním mohli kolemjdoucí oči vykoukat. A nebylo to jen nepřehlédnutelnou světlemodrou barvou karoserie. Takže to shrňme pár větami – je hodně dlouhé, měří 4,794 metru. Rozvor mu narostl na 2,857 metru, a tudíž se dá čekat prostornější kabina i zavazadelník než u M2. Hlavní je ale stahovací plátěná střecha, kterou lze ovládat i za jízdy, a celá se složí za 18 sekund. Fakt je, že při jízdě pod otevřenou oblohou je potřeba použít větrolam, který ale zase znemožní cestování na zadních sedadlech. Zato se celý mechanismus střechy odlehčil o 40 procent proti předchůdci. Naproti tomu je toto nepřehlédnutelné cabrio k mání jen s pohonem všech kol xDrive. Budeme tedy muset vážit pro a proti?

BMW M4 cabrio (1)

Než se do toho pustíme, projdeme si kabinu a prohlédneme palubní desku, kde oproti M2 nenajdeme zase tak moc rozdílů. Dva velké displeje vodorovně vedle sebe, na středovém panelu výdechy klimatizace a lišta s pár tlačítky, řadicí páka, startovací tlačítko a kruhový volič ovládání rozhraní iDrive rozmístěné stejně jako u M2. Pak nastupuje luxus a komfort v krystalické podobě – kožená sportovní sedadla s vyhříváním a odvětráváním, plus teplý vánek na krk při jízdě se staženou střechou. Nakolik je to u kabrioletu technicky možné, je kabina dobře odhlučněna, a tak si užijete i špičkový audiosystém Harman Kardon. Pro zavazadla je k dispozici 300 litrů objemu, když střechu natáhnete, zvětší se na 385 litrů.

BMW M4 cabrio (10)

Pohon zajišťuje řadový třílitrový šestiválec přeplňovaný M TwinPower turbem, tedy dvěma turbodmychadly, přímé vstřikování paliva pracuje s tlakem 350 barů. Točivý moment 650 Nm nastupuje od 2 750 otáček, maximální výkon 510 koní je k dispozici od 5 510 do 7 200 otáček, kdy zasahuje omezovač. Akcelerace je fascinující – 3,5 sekundy trvá zrychlení na stovku, 13,1 sekundy to trvá na 200 km/h. Maximálka je omezena na 250 km/h, což lze za příplatek zvýšit ještě na 280 km/h. Řazení zajišťuje osmistupňový automat M Steptronic s individuálně nastavitelnou charakteristikou. Pro šťavnatější zážitky je tu audiosystém, který zesiluje zvukový projev motoru při podřazování a u meziplynů. Pohon všech kol upřednostňuje zadní nápravu, přenos hnací síly je rozdělován přes elektronicky ovládanou lamelovou spojku. Na zadní nápravě účinkuje ještě aktivní diferenciál. Přitom pohon všech kol je možno překonfigurovat tak, aby byla zadní náprava ještě více preferována, případně úplně přepnout na pohon zadních kol a vypnout systém DSC.

BMW M4 cabrio (13)

Co to znamená na silnici? Vcelku pohodová jízda, komfortně naladěný podvozek, při stažené střeše a nasazeném deflektoru minimum vzduchových vírů. Bez střechy se dá jet i dálniční rychlostí, i když příjemnější je plátno zatáhnout. Okresková jízda toho prozradí jen tolik, co rychlostní limit dovolí, nicméně v zatáčkách prakticky nepoznáte, že autu pevná střecha chybí. Tuhost karoserie je přesvědčivá, průjezdy zatáčky jisté, zrychlení ohromující. Skoro se nedokážete rozhodnout, jestli se vám víc líbí korzo pod hvězdami, nebo okreskový slalom. Stejně jako v M2 máte při zvolené výbavě M Drive Professional přístroje pro analýzu jízdy na okruhu a ke standardním režimům Road a Sport také okruhový mód Track.

BMW M4 cabrio (12)

BMW M4 Competition M xDrive Cabrio najdete v ceníku od 2 847 300 Kč, testovaný vůz s příplatkovou výbavou překonal cenu tří milionů s cenou 3 405 614 Kč.

Foto: Romana Černá

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru