Druhý model v řadě elektromobilů Ioniq není crossover ani SUV. Automobilka jej označuje jako streamliner, nebo chcete-li, proudnicový sedan. Vsadila na nepřehlédnutelný vzhled, který mu získal ocenění v kategorii Světový automobilový design roku. Což zdaleka není vše, protože si rovnou dojel do New Yorku i pro titul Světové auto roku.
Na první pohled se zdá, že s modelem Ioniq 5 nemá společného vůbec nic, protože „pětka“ je SUV, i když trochu „říznuté“ stylem kupé. Ovšem obě auta spolu sdílejí globální modulární platformu pro elektromobily E-GMP. Tím to ale končí, protože dlouhý aerodynamický sedan s délkou 4,855 metru v ničem vysoké SUV nepřipomíná. Svažitá příď i záď slibují svižnou jízdu, aerodynamický tvar zase jistotu v zatáčkách. Tvary vyhovující aerodynamickým požadavkům minimalizovaly odpor vzduchu, jeho součinitel je pouze 0,21, tedy až o několik setin méně, než je běžné. Počínaje dokonale zapuštěnými světlomety, přes kamery místo vnějších zpětných zrcátek až po proudnicovou záď, je jasné, že tady se o nějakém hluku od silnice bavit nebudeme.
Kabina působí velmi futuristicky, a to nejen díky velkým displejům, které zabírají větší část horní poloviny palubní desky. Příjemný prožitek při cestování má zaručit vnitřní osvětlení, které lze individuálně nastavit v dvoubarevné kombinaci. Lze volit i z přednastavených režimů, které mají přinášet buď relaxaci, soustředění nebo naopak kreativní rozpoložení. Vyzkoušeli jsme příjemné spojení modré a zelené pro soustředění, které nám lépe ladilo ke kosmickému interiéru. Mezi sedadly řidiče a spolujezdce je poměrně široký středový tunel, který může dlouhánům trochu překážet.
Rozvor atakující tři metry umožňuje velkorysé pojetí interiéru, kdy na zadních sedadlech je místa víc než dost. Méně prostoru nabízí zavazadelník, kam se vejde 401 litrů nákladu, plus je tu menší schránka pod kapotou. U verze s pohonem zadních kol se tam vejde 45 litrů, když volíte „čtyřkolku“, zbývá jen 14,5 litru. Zavazadelník má kromě menšího objemu i nevýhodu v podobě malého nákladového otvoru. Kabina je nicméně přátelská k planetě, kdy na čalounění je použita buď ekologicky zpracovaná kůže nebo tkanina z recyklovaného plastu, bio laky jsou vyráběny z rostlinných olejů a koberce z recyklovaných rybářských sítí.
Při výběru elektromobilů se pochopitelně zajímáme o výkon motoru, podobně jako u automobilů poháněných spalovacími agregáty. Vedle toho nás ale zajímá i kapacita akumulátorů a tudíž i dojezd na nabití minimálně do 80 %. Hyundai nabízí několik kombinací elektromotorů a akumulátorů o různých výkonech a kapacitách, zároveň je na výběr i pohon zadních kol, nebo obě poháněné nápravy. My jsme do testu dostali vrcholnou verzi s výkonem 239 kW a pohonem všech kol, která čerpá energii ze sady akumulátorů o kapacitě 77,4 kW. V této konfiguraci dokáže auto akcelerovat z nuly na stovku za 5,1 sekundy. Zároveň je ale třeba říci, že maximální rychlost je omezena na 185 km/h. Co se týče rychlosti nabíjení, lze z 10 na 80 % u rychlonabíječky doplnit kapacitu akumulátorů za 18 minut.
Jak se nám s elektromobilním sedanem jezdilo? Perfektní tvar karoserie a pohon všech kol dodávají stabilitu, naladění podvozku je ale komfortní, takže si dopřejete dynamickou jízdu, zároveň ale netrpíte každou nerovností na silnici. Ioniq 6 se chová dobře v zatáčkách, točivý moment je k dispozici okamžitě. Nezvyklé je použití kamer místo vnějších zpětných zrcátek, to je ale koneckonců příplatková výbava, kterou volit nemusíte. I když zvyknout se na to samozřejmě dá. Podle tabulek by měla být kombinovaná spotřeba energie u testované verze 15,1 – 16,9 kWh/100 podle zvolených pneumatik. Testování ovšem probíhalo za mrazivého počasí, kdy spotřeba elektromobilů často výrazně stoupá, my jsme během testu dosáhli hodnoty 21 kWh/100 km a při nabití na 80 % ukazoval palubní počítač dojezd 330 kilometrů.
Hyundai Ioniq 6 začíná v ceníku na 1 159 990 Kč, testovaná verze je k dispozici od ceny 1 579 990 Kč.
Foto: autor a Romana Černá