Podnikatelé na semináři v sídle Hospodářské komory ocenili postupující digitalizaci, která snižuje administrativu spojenou s provozem nebo prodejem vozidel. V digitalizaci obchodu s automobily spatřují velkou příležitost např. pro rozvoj trhu ojetých vozů. Volají ale také po digitalizaci převodu vozů a automatizaci zápisů v rejstříku motorových vozidel, který trpí vysokou chybovostí dat, nebo po odstranění i dalších zbytečných překážek, jako jsou fyzické kontroly při převodu vozidla.
„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci. Šetříme čas a peníze občanů, kteří mohou, namísto několika návštěv úřadů a prohledávání internetových odkazů, nalézt dostupné elektronické služby na jednom místě v Portálu dopravy. Z tohoto rozcestníku jsou dostupné již fungující služby spojené s dopravou, jako je kontrola tachometru, informace o vlastněném vozidle, dálniční známky, možnost epodání žádostí o výměnu řidičského průkazu z důvodu krádeže, ztráty či změny osobních údajů, předvyplnění žádosti změn v registru vozidel. Nově nemusí mít řidiči v České republice u sebe řidičský ani technický průkaz. Nyní chceme umožnit online udělení plných mocí, díky kterému půjde mnoho úkonů řešit elektronicky. Naším cílem je, aby šlo veškerou administrativu okolo prodeje, koupě a registrace auta vyřídit plně digitálně,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
„Cílem je snižování administrativy a usnadnění života jak občanům, tak firmám. Je připravován Registr zastupování, který by měl být spuštěn v tomto roce. Tento projekt umožní lidem a firmám jednoduše a rychle pověřovat osobu pro zastupování. Prostřednictvím Portálu občana pak bude možné ověřit, kdo koho pověřil. Jeho hlavním přínosem bude sdílení údajů o oprávněních k zastupování při vyřizování různých agend mezi fyzickými osobami a firmami či úřady,“ doplnil na semináři vrchní ředitel sekce hospodářství z Ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický.
Zmínil také další Digitální projekty resortu, které se na podporu podnikatelů zaměřují. Jedná se například o Databázi informačních povinností, Jednotný portál evidence kontrol nebo Portál podnikatele. Všechny tyto služby jsou součástí digitalizace a snahy snižovat náklady podnikatelů.
Podle České asociace pojišťoven postupující digitalizaci paradoxně brzdí i sami motoristé, kteří neplní své povinnosti spojené se zápisem změn do registru. „Naším společným záměrem by mělo být co největší zjednodušení a automatizace většiny zápisů v rejstříku motorových vozidel. Z naší praxe bohužel vidíme vysokou chybovost dat v registru jednoduše proto, že motoristé neplní svou povinnost zápis změn vlastníka provést. Klient vždy sjedná u svého nového vozu povinné ručení, spolupráce systémů pojišťoven a registru motorových vozidel by pomohla motivovat klienta operaci v registru neodkládat na jindy, tedy často na nikdy,“ poznamenal výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Nejpozději 1. února 2025 vstoupí v účinnost zákon 12/2020 Sb. o právu na digitální služby, tzv. digitální ústava. Ten dává občanům právo na to, aby veškeré úřední úkony a agendy, které je možné zdigitalizovat, byly vyřizovány elektronicky. Hospodářská komora ocenila přístup ministerstva práce a sociálních věcí a resortu financí k digitalizaci podnikatelské agendy. Oba resorty spolu s Hospodářskou komorou a dalšími partnery ve druhé polovině roku spustí pilotní provoz projektu Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů. Český úřad zeměměřický a katastrální už poskytuje 98 % údajů elektronicky a MŠMT mj. dokončuje digitalizaci přijímacího řízení na střední školy.
Foto: archiv redakce