Porsche Macan už najezdil při testech 3,5 milionu kilometrů

Deset let po svém uvedení na trh stojí Macan na prahu druhé modelové generace, nyní v plně elektrické podobě. Jako první model Porsche, postavený na nové platformě Premium Platform Electric (PPE), je SUV zcela nově vyvinutým vozem. Testovací proces, který zajišťuje dokonalou koordinaci všech komponent a systémů, je velmi pečlivý. Automobilka Porsche klade velký důraz na testování v reálném provozu. Simulace ve virtuálním světě i v aerodynamickém tunelu jsou přitom stále přesnější a hrají stále větší roli.

S24_0036
Koeficient odporu vzduchu Cd 0,25 – konstruktéři a designéři ruku v ruce
Jednou z výzev bylo zachování produktové identity úspěšné modelové řady Macan a zároveň splnění aerodynamických požadavků potřebných k zajištění vysoké účinnosti, a tedy i vysokého dojezdu. Proto bylo důležité zajistit úzkou spolupráci mezi vedoucími obou týmů během vývojových fází v konstrukčním oddělení a aerodynamických testů v nejmodernějším větrném tunelu Porsche.

Díky této týmové práci se automobilce Porsche podařilo zkombinovat svou designovou DNA s aerodynamikou optimalizovanou pro co nejlepší dojezd. Toho bylo dosaženo nejen výraznou siluetou, ale také komponenty aktivní aerodynamiky Porsche (PAA) a dalšími cílenými kroky. Variabilní prvky jsou také na podvozku. Podlaha vozidla je rovná a uzavřená jako u závodního vozu a to i v oblasti zadní nápravy. Karoserie je pružná a zajišťuje nízký odpor vzduchu – inovativní řešení v kombinaci s aerodynamickými, z velké části uzavřenými koly a aerodynamicky optimalizovanými pneumatikami. Při běžné jízdě po okresce Macan automaticky zaujme ideální aerodynamický profil. Zadní spoiler se přesune do ekologické polohy, aktivní klapky se zavřou a podvozek se sníží. V této situaci Wiegand a jeho tým naměřili součinitel odporu vzduchu 0,25 (dříve 0,35). To vše dělá z nového Macanu jedno z nejaerodynamičtějších SUV – s velkým dopadem na hospodárnost. Dojezd podle WLTP bude u všech variant více než 500 km.

S24_0033

Rychlé nabíjení výkonem až 270 kW – dostupné pro všechny trhy
Elektromotory v novém Macanu čerpají energii z lithium-iontového akumulátoru v podvozku s kapacitou 100 kWh, z nichž lze aktivně využívat až 95 kWh. 800voltová architektura OOP v novém Macanu umožňuje vysoce výkonné rychlé nabíjení, které se v rámci vývojového procesu testuje po celém světě. Nabíjecí výkon stejnosměrného proudu na 800voltových nabíjecích stanicích v případě nového Macanu činí až 270 kW. Baterii lze z 10 na 80 procent nabít za méně než 22 minut (na 400voltových nabíjecích stanicích). Vysokonapěťový spínač v baterii umožňuje nabíjení zrychlit efektivním rozdělením 800voltové baterie na dvě baterie – každou se jmenovitým napětím 400 voltů. To umožňuje mimořádně efektivní nabíjení bez přídavného vysokonapěťového posilovače výkonem až 150 kW. Nabíjení střídavým proudem je možné až do výkonu 11 kW.

S24_0031
Testování jízdní dynamiky v extrémních podmínkách
Porsche vyvinulo nový Macan s velkým důrazem na jízdní dynamiku typickou pro značku a typický pocit z řízení. Na tyto klíčové kompetence se při testování klade zvláštní důraz. Při zátěžových testech se simuluje životnost vozidla v drsných provozních podmínkách, které budou zákazníci později zažívat pouze na absolutním limitu. K dnešnímu dni absolvovaly maskované prototypy plně elektrického Macanu více než tři a půl milionu testovacích kilometrů na zkušebních tratích a veřejných komunikacích.

S24_0029

K testování souhry všech aktivních komponent řízení při extrémním klimatickém a situačním zatížení se testovací vozy používají po celém světě. Pohon všech kol preferující zadní nápravu je jasná věc. Porsche používá výhradně nejnovější generaci motorů PSM s trvalým buzením na přední a zadní nápravě. Poskytují výkon více než 450 kW (overboost), nabízejí vynikající účinnost a umožňují optimální reprodukovatelnost výstupního výkonu. Elektronicky řízený Porsche Traction Management řídí distribuci točivého momentu více než 1 000 Nm pomocí funkce Launch Control ve vrcholném modelu téměř v reálném čase. Aby bylo možné nabídnout široké spektrum mezi vysokým výkonem a komfortem, kterým je Macan známý, použili inženýři systém Porsche Active Suspension Management s technologií dvouventilových tlumičů, vzduchové odpružení, uzávěrku zadní nápravy a poprvé také řízení zadní nápravy s úhlem natočení kol až pět stupňů.

Foto: archiv Porsche



Facebook

Nejčtenější

Nahoru