Přesun části zákazníků od hatchbacků či rodinných kombi k menším crossoverům či rovnou SUV zamíchal kartami na automobilovém trhu. Řada značek podpořila vývoj vozů tohoto typu a uvedla na trh nové modely, které nenavazují na žádného předchůdce. Stejné je to i u vozu Austral, který má za úkol obsadit segment C, jež je aktuálně tahounem světových prodejů. Vybrali jsme si verzi E-Tech, jež díky elektrifikaci nabízí velmi úsporný provoz a impozantní dojezd přes 900 kilometrů.
Designově zdařilý vůz, postavený na nejnovější alianční platformě, může zákazník zvolit v různých variantách. V nabídce je jak podvozek s tuhou zadní nápravou, tak se systémem 4Control a zadním víceprvkem. Na délku měří 4,51 metru, čímž se zařadil mezi dobře ovladatelné kompaktní vozy. Rozvor 2,667 metru zase dává tušit slušný vnitřní prostor, který poskytuje pohodlí řidiči i spolujezdci, a nijak neomezuje cestující v druhé řadě. Objem zavazadelníku 487 – 555 litrů je víc než dostatečný a dobrou zprávou je i fakt, že u full-hybridní verze není tento prostor omezen bateriovými články. Zvenku působí Austral hodně atraktivně, protože automobilka nešetřila chromovými detaily a aerodynamickými záhyby, zaujmou i netradiční tvary zadních světlometů.
Kabina vozu je moderní a na vysoké úrovni ohledně materiálů i dílenského zpracování. Přístrojový štít nahrazuje velký displej lemovaný svislými výdechy klimatizace, infotainment se ovládá přes obrazovku postavenou na výšku, která zabírá většinu místa na středovém panelu. Manuální ovládání se prakticky vytratilo, což je trochu náročnější na perfektní ovládnutí veškerého nastavení. Potěšila loketní opěrka mezi řidičem a spolujezdcem, která je řešena ve stylu prémiových vozů. Volant je nahoře i dole zploštělý a jeho věnec potažený kůží padne dobře do ruky. Výhled na displej s údaji o jízdě je velmi dobrý, ergonomicky trochu méně výhodné je umístění přepínače převodovky za volantem. Při změně převodového stupně totiž můžete nechtěně zavadit spíš o spínač stěračů.
Nabídku motorizací tvoří kromě testovaného full-hybridu také verze s benzínovými motory spojenými v mild-hybridním systému. Motorizace, kterou jsme měli v testu, je ale horkou novinkou loňského podzimu a zahrnuje přeplňovaný benzínový motor o objemu 1,2 litru, elektromotor o výkonu 50 kW a lithium-iontovou baterií s kapacitou 2 kWh. Celý systém pak dokáže vyvinout výkon až 200 koní, což je pro vůz o hmotnosti 1,6 tuny odpovídající. Převodovka, která spojuje dva převodové stupně pro elektromotor a čtyři pro spalovací jednotku, by mohla řadit o něco plynuleji, aby nedocházelo k občasným škubnutím. Jinak je ale motor příjemně živý, akcelerace z nuly na stovku, která je dle tabulek 8,4 sekundy, umožní dynamickou jízdu. Rovněž při předjíždění má systém dostatek dechu, a to i v dálničních rychlostech. Na druhou stranu může být Austral velmi disciplinovaný a také úsporný a ekologický. Díky rekuperaci energie a zvýšené kapacitě baterie lze nejen přepnout do čistě elektrického režimu jízdy, ale také dosáhnout nízké spotřeby paliva. Během testu jsme dosáhli hodnoty 5,8 l/100 km, což není moc daleko od tabulkové hodnoty 4,6 – 5,5 l/100 km, navíc když se test odehrával v dost chladném období.
Renault Austral začíná s cenou na 770 000 Kč, testovaná hybridní verze je k dispozici již od prvního stupně výbavy, a to za 909 000 Kč.
Foto: Romana Černá