Česká asociace pojišťoven představila kampaň Zkratky.

Česká asociace pojišťoven představila novinářům na tiskovce s Policií ČR a Českou televizí novou kampaň s názvem „Zkratky“. Cílem osvěty je zvýšit povědomí o látkových závislostech a dopadech dlouhodobé konzumace drog a podpořit informovaná rozhodnutí.

IMG_20240108_095010_resized_20240109_125315357

Přes čtyřicet procent Čechů starších 15 let přiznává, že minimálně jednou v životě zkusilo nelegální drogu1, a téměř třetina české populace schvaluje rekreační užívání návykových látek. Výsledkem takové tolerance je trojnásobně vyšší počet jejich uživatelů než v předchozích letech.

Na alarmující situaci reaguje nová preventivní kampaň České asociace pojišťoven (ČAP) a Policie ČR s názvem Zkratky, která svým rozsahem a formou nemá v rámci České republiky obdoby. Startuje 9. ledna 2024 a jejím středobodem je generační seriál Adikts režiséra Adama Sedláka, který premiérově uvede platforma iVysílání České televize.

Podle průzkumu ČAP také téměř polovina české populace uvádí, že nemá o drogách dostatek informací, ale naprostá většina zároveň tvrdí, že o ně nemá zájem. Ukazuje se, že klasické preventivní formáty v tomto případě nestačí. Nejohroženější skupinou je z hlediska rizika užívání drog mládež. Spolutvůrcem kampaně se proto stala Česká televize. Klíčem ke komunikaci právě s mladou generací je hraný seriál úspěšného režiséra Adama Sedláka Adikts, který vznikl v koprodukci právě s Českou televizí a dále produkční společností Shore Points. Ten po edukační stránce doplní dokumentární série Ivo Bystřičana Česko na drogách. Oba formáty do svého vysílání zařadí ČT.

Cílem iniciativy je rozproudit diskuzi, zaujmout i informovat a v konečném důsledku změnit postoje veřejnosti k závislostem, čemuž odpovídá i zvolená taktika kampaně, upozorňující na rizikové chování spojené s užíváním návykových látek a léků na předpis. Postoje Čechů k užívání návykových látek změří průzkum po skončení kampaně. Ta startuje 9. ledna 2024 a navazuje na předchozí projekty ČAP a Policie ČR, zaměřené na osvětu v oblasti agresivity a nepřiměřené rychlosti za volantem.

Většina lidí (72 %) považuje situaci ohledně řízení pod vlivem alkoholu či drog za alarmující. Součástí kampaně je proto také televizní spot, který poběží na komerčních televizích a který upozorňuje na nebezpečí spojená s užitím drog za volantem. Mezi to spadají jak ilegální, tak legální drogy, jako například psychoaktivní léky na předpis. O této problematice se v ČR teprve začíná hovořit, nicméně nadužívání je v české populaci časté. Hlavní sdělení spotu se nese v duchu celé kampaně a tématu zkratek – drogy za volantem jsou totiž také zkratkou, ale na sedadlo smrti.

Foto: autor



Facebook

Nejčtenější

Nahoru