Pick-up, který zaujme nejen praktickými vlastnostmi, ale také značnou dávkou stylu, přijel v polovině roku v novém provedení. Nechyběly v něm dvě vrcholné verze, které zároveň usilují o výrazné odlišení. Off-roadový vzhled podtrhuje výbava PanAmericana, exkluzivitu zase staví na odiv Aventura. Právě tu druhou jsme dostali do testu.
Odlišuje se jinak řešenou přídí, na níž dominují barevně kontrastní díly složené do tvaru písmene „X“. V našem případě to byla šedostříbrná barva, která vystupovala ze sytého odstínu, jež připomínal téměř jasnou oblohu v době testu. Zajímavou novinkou je i nápis Amarok, který se usídlil nad přední registrační značkou. Vrcholné verze poznáte i podle LED mlhovek, které jsou v tomto případě ve standardu. Stejné je to i se zadními světly, které mají rovněž sériově LED technologii. Plaketu s označením verze Aventura najdete na rámu za kabinou.
Rozměry Amaroku jsou působivé – na délku měří 5,3 metru a rozvor činí téměř 3,3 metru. Ve spojení s výškou skoro 1,9 metru si rozhodně zjedná respekt. Obavy ze ztíženého nastupování lze klidně hodit za hlavu, nášlapné prahy jsou dost široké a umístěné ve vhodné výšce, madla na předním sloupku zase dostatečně dlouhá. Nástup do kabiny je tudíž pohodlný a bez potíží.
V interiéru pokračuje dojem z exkluzivního zevnějšku. Palubní deska v dvoubarevném provedení je z příjemných plastů, na čalounění dveří nebo loketní opěrce se již objevuje i ozdobné prošívání. Sedačky čalouněné perforovanou kůží pak tento pocit jen umocňují, a nechybí jim ani boční vedení a luxusní opěrky hlavy. Ani v druhé řadě se cestující nemusí nijak uskrovnit. Sedáky jsou dostatečně dlouhé, místa je dost ve všech směrech. Amarok v této vrcholné verzi ale stěží bude převážet kola slámy, takže je třeba zmínit i možnosti ložné plochy, která nabízí nejen vychytávky pro upevnění zavazadel, ale v případě testovaného auta také příplatkovou roletku s elektrickým ovládáním. Toto řešení v ceně kolem padesáti tisíc korun se určitě vyplatí, pokud má Amarok sloužit spíš pro osobní než užitkové účely.
Ovládání infotainmentu zajišťuje velký displej postavený na výšku, který je zabudován mezi výdechy klimatizace v horní části středového panelu. Díky tomu prakticky zmizela tlačítka, což v autě typu pick-up není vždycky úplně praktické. Většina funkcí včetně nastavení teploty se ovládá právě přes displej. Vzhledem k tomu, že jízda tímto typem vozu není občas dokonale uhlazená, může být ovládání přes dotykovou obrazovku svízelné. Pochvalu si zaslouží umístění elektrické zásuvky i datových vstupů – vše je pěkně pohromadě na dolním konci středového panelu.
Co se týče motorizací, je na výběr dvoulitrový dieselový čtyřválec ve dvou výkonových verzích, nebo šestiválcový třílitrový motor, rovněž spalující naftu. Ten nabízí výkon 177 kW a vždy se pojí s pohonem všech kol a desetistupňovou automatickou převodovkou. Její hladké řazení skoro dává zapomenout na skutečnost, že řídíte pick-up, tedy vůz určený primárně pro převoz těžkých nákladů (konkrétně Amarok uveze až 1,19 tuny a na střechu mu můžete naložit až 350 kg), často v náročném terénu.
Tyto schopnosti si Amarok ponechává i díky pohonu všech kol, který se liší podle zvolené motorizace. Novinkou je rozšířený přiřaditelný pohon všech kol, v němž přibyl režim 4A, kdy je hnací síla motoru přenášena na všechna kola přes vícelamelovou spojku. Týká se právě výkonnějších motorizací a ve standardním nastavení je točivý moment automaticky rozdělován podle potřeby, kdy preferovaná je zadní náprava. Spotřeba paliva je v testované motorizaci deklarována 10,2 l/100 km v kombinovaném provozu, což je velmi blízko hodnoty, kterou jsme dosáhli během testu. Jezdili jsme totiž za 10,9 litru. Podle typu povrchu máte k dispozici šest jízdních režimů, a to Eco, Normal, bláto/vyjeté koleje, písek, kluzký povrch a jízda s nákladem či přívěsem.
Ve výbavě je k dispozici i široká škála asistenčních systémů, které zahrnují mnohé funkce od adaptivního tempomatu s dodržováním rychlostních limitů po asistenci pro změnu jízdního pruhu. Rozhodně se mezi nimi bude hodit také parkovací asistent, který dokáže převzít veškeré aktivity potřebné pro zaparkování podélně i příčně.
Volkswagen Amarok začíná s cenou na 1 102 893, testovaný vůz má základní cenovku 1 504 497 Kč, s příplatky se jeho cena dostala na 1 631 132 Kč.
Foto: Romana Černá