Toyota GR86 – Radost na druhou – test

Před pár lety GT86, dnes GR86. Toyota totiž tehdy se svým sportovním modelem GT86 způsobila mezi motoristickou veřejností po celém světě pořádný poprask. Sesbírala řadu ocenění na severní i jižní polokouli, uhranula i hlasující veřejnost při anketě Auto roku 2013 v ČR a stala se vítězem v této kategorii. Ani motorističtí novináři jí neodolali a umístili ji v této anketě na druhé místo. Čím si získala jejich srdce? Hravostí, zábavností a mírou radosti, kterou vám za volantem poskytne.

Toyota gr86 (1)

Model GT86 navázal na tradice ikonických vozů Toyoty – 2000GT, AE86, Celica či Supra. Trvalo ale hezky dlouho, než jsme se sportovního kupé dočkali. Vůz postavený ve spolupráci se Subaru, které obdobný model nabízí pod názvem BRZ, byl doslova vycizelován konstruktéry, kteří zavrhli myšlenku na těžký a objemný motor a škrtli jakoukoliv myšlenku na přeplňování turbodmychadlem. Použili vysokootáčkový atmosférický dvoulitrový Boxer umístěný vpředu a pohon zadních kol, rezignovali na široké závodní pneumatiky a přemíru elektroniky, a soustředili se na čirou radost z řízení.

Mimochodem – víte, že číslice 86 je u tohoto modelu téměř magická? Nejen že vyvolává reminiscence na model Corolla Levin AE86, ale hlavní roli hrála také čtvercová charakteristika motoru u původního dvoulitrového 200 koňového motoru (86 x 86 mm, tzn. vrtání x zdvih) a 86 mm byl také vnitřní průměr chromových koncovek výfuku. Pokud jsou u Toyoty pověrčiví, tato numerologie se jim podle počtu ocenění a zájmu veřejnosti evidentně vyplatila.

První zmínky o spolupráci se Subaru se objevily v roce 2005, o rok později už se ověřovaly reálné možnosti a pak se do toho Team 86 pustil. Teprve ve finále si každá značka doladila výsledné nastavení. Podle našeho soudu zvolila Toyota o něco komfortnější nastavení podvozku, což je při kvalitě našich silnici docela potěšující.

Toyota gr86 (8)

A co jsme dostali k testu tentokrát? Kupé představené v roce 2021 nabízí elegantnější, kulatější, ale pořád sportovní design včetně drobného spoileru na víku kufru. Silueta vozu zůstala stejná, i když se vůz o 25 mm prodloužil, karoserie je díky hliníkovým prvkům lehká. Za volantem se sedí příjemně nízko, sedadla mají výtečné boční vedení, najdete zde digitální přístrojový štít, uprostřed palubky 8palcovou obrazovku infotainmentu. Zadní sedadla nejsou opravdu určena pro dospělé, ale ani děti tu nebudou mít mnoho místa. Kufr nabízí 226 litrů.

Toyota gr86 (4)

Oproti původnímu modelu tu máme silnější benzínový motor 2.387 cm3 o výkonu 234 koní/172 kW při 7000 otáčkách, který má maximálku na 226 km/hod. Průměrná spotřeba při radostně nespoutané jízdě činí 9,3 – 11 litrů na 100 km podle způsobu zacházení s plynovým pedálem, ovšem pak dojezd činí pouhých 380 km. Testovaná šestistupňová manuální převodovka dokonale souzní s celkovým naladěním vozu – její dráhy v kulise jsou krátké, řazení rychlé a přesné, řadicí páka ideálně padne do ruky.

Toyota gr86 (2)

Radost z jízdy, kterou současné GR86 poskytne, je umocněna díky přesnému řízení, výborné manévrovatelnosti a přehlednosti karoserie a v neposlední řadě i nadšenými pohledy či posunky všech kluků, kteří se vyskytnou na trase. Vozu ale hrozí nebezpečí, že se do Evropy bude dovážet jen do příštího roku. Můžete schválně hádat proč. A nakonec – cenovka modelu začíná na přijatelných 950 tisících korunách. 

Foto: Romana Černá    

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru