Model Panamera se vyznačuje širší škálou digitálních funkcí, svěžím a expresivním designem a širším spektrem mezi dynamickými výkony a jízdním komfortem. Výkonnější pohonné jednotky E-Hybrid a nový systém odpružení s vysokou výbavou podtrhují nároky na nabídku nejdynamičtějšího sedanu v segmentu.
Nová Panamera je již sériově vybavena dvoukomorovým dvouventilovým vzduchovým odpružením s Porsche Active Suspension Management (PASM). Dvouventilová technologie odděluje odskok a kompresi tlumičů a nabízí tak ještě širší rozsah mezi komfortem a sportovností: systém znatelně tlumí nárazy příčných nerovností a současně zajišťuje větší stabilitu karoserie v dynamických jízdních situacích. Jízdní vlastnosti vozu lze dále zlepšit díky volitelnému řízení všech kol.
Kromě toho je pro modely E-Hybrid nové Panamera na přání k dispozici inovativní aktivní podvozek Porsche Active Ride. Tento systém překonává ostatní koncepce odpružení ve všech důležitých parametrech a nabízí bezpříkladný rozsah mezi jízdním komfortem a dynamikou. Základem jsou nově vyvinuté aktivní tlumiče – rovněž s dvouventilovou technologií – vždy připojené k elektricky ovládanému hydraulickému čerpadlu. To vytváří objemový průtok v tlumiči podle potřeby, a proto může bleskově, vysoce přesně a cíleně vytvářet síly mezi karoserií a koly, které působí proti silám vznikajícím od vozovky a téměř úplně je kompenzují. Tuto technologii doplňuje jednokomorový systém vzduchového odpružení šetřící hmotnost.
Podvozek udržuje karoserii modelu Panamera vždy v rovině, a to i při dynamickém brzdění, změnách směru a akceleraci. Při klidné jízdě systém absorbuje nerovnosti téměř úplně. V dynamických jízdních situacích zajišťuje podvozek Porsche Active Ride díky rovnoměrnému rozložení zatížení kol dokonalé spojení s vozovkou.
Pokud je aktivován odpovídající režim, odpružení může kompenzovat momenty tak, aby se snížily akcelerační síly působící na cestující. V tomto nastavení se nová Panamera naklání do zatáček jako motocykl. Při akceleraci kloní přední část dolů a při zpomalování zase posílá k zemi zadní část. Při stání systém odpružení Porsche Active Ride zvedne karoserii do komfortní nástupní/výstupní výšky.
Více E-Performance a komplexně přepracované motory
Porsche nabízí pro novou Panameru hospodárné pohonné jednotky E-Hybrid a reaguje takto na vysokou poptávku po tomto typu pohonu. Všechny varianty E-Hybrid těží z vyššího výkonu, dojezdu a hospodárnosti. Panamera Turbo E-Hybrid je připravena k uvedení na trh. Srdcem jeho hnacího ústrojí je zásadně přepracovaný čtyřlitrový přeplňovaný motor V8. Výkon nově vyvinutého elektromotoru činí 140 kW (190 k). Dohromady vytvářejí systémový výkon 500 kW (680 k). Systémový točivý moment dosahuje úctyhodných 930 Nm. Porsche integruje elektromotor do skříně rozsáhle přepracované osmistupňové dvouspojkové převodovky PDK. Absence samostatného krytu elektromotoru ušetří přibližně pět kilogramů. Integrace jednotky do olejového okruhu převodovky také optimalizuje tepelnou bilanci elektrické pohonné jednotky a umožňuje vyšší trvalý výkon elektromotoru.
Panamera Turbo E-Hybrid zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 315 km/h. Kapacita baterie je nyní 25,9 kWh. To umožňuje ekvivalentní dojezd na elektřinu až 91 kilometrů v kombinovaném cyklu WLTP nebo 83–93 km v městském cyklu. Nová palubní nabíječka střídavého proudu o výkonu 11 kW zkracuje dobu nabíjení na 2 hodiny a 39 minut.
V době uvedení na trh budou k dispozici také varianty Panamera a Panamera 4. Změny plnicího tlaku, vstřikování paliva a časování zapalování optimalizují výkon přeplňovaného motoru V6 o objemu 2,9 litru. Nyní dosahuje 260 kW (353 k). Točivý moment vrcholí na 500 Nm, což představuje nárůst o 17 kW (23 k) a 50 Nm ve srovnání s předchůdcem. Tím se zkrátil sprint modelu Panamera z 0 na 100 km/h na 5,2 sekundy a maximální rychlost se zvýšila na 272 km/h. Panamera 4 s pohonem všech kol nyní z nula na sto zrychlí na 4,8 sekundy a dosáhne rychlosti 270 km/h.
Luxusní a sportovní zevnitř i zvenčí
Nová Panamera si zachovává charakteristické linie a proporce. Na délku měří 5 052 mm (Executive: 5 202 mm), je široká 1 937 mm a vysoká 1 423 mm (Executive: 1 428 mm). Zásadně přepracovaný vzhled propůjčuje sportovnímu sedanu ještě výraznější a sportovnější esprit. Vyšší potřebě vzduchu pro motor vychází vstříc přídavný otvor nad přední značkou. Přepracovaná linie oken v bočním pohledu posiluje charakter sedanu čtyřdveřového sportovního vozu. Vnější okraje zadního okna jsou v jedné rovině s obrysem karoserie a vytvářejí harmonické linie v zadní části vozu.
Porsche Driver Experience cockpit concept nabízí ideální rovnováhu mezi digitálními a analogovými ovládacími prvky a prvky nezbytné pro jízdu do osy řidiče. Volicí páka PDK se nachází napravo u volantu. Řidič má také přímý přístup k přepínači jízdních režimů Normal, Sport a Sport Plus a páčkám asistenčních systémů. To znamená, že nemusí spouštět oči ze silnice, aby upravili jízdní programy a asistenční systémy.
Příplatkový displej spolujezdci dopřává intenzivnější jízdní zážitek. Displej s úhlopříčkou 10,9 palce zobrazuje údaje o výkonu vozidla a umožňuje také ovládání informačního a zábavního systému. Spolujezdec na něm může sledovat například YouTube videa i za jízdy – díky speciální technologii na něj řidič nevidí a nic ho nerozptyluje.
Porsche nabízí novou Panameru v ČR od 2 786 116 Kč (Panamera 4 od 2 891 386 korun) včetně DPH. Panamera Turbo E-Hybrid začíná na ceně 4 988 286 Kč. Dodávky v Evropě budou zahájeny v březnu 2024.
Foto: archiv Porsche